Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hickmann eller veneport?


Guest CathrineF

Recommended Posts

Guest CathrineF

Heia!

 

Vi har en pasient med Hickmann kateter. Det er første gang jeg har vært borti det, og i den forbindelse lurer jeg på om noen vet hvorfor de velger Hickmann framvor Veneport? Hva blir forskjellen?

Hva er fordelene og ulempene med de ulike kateterne?

 

Mvh,

Cathrine

Link to comment
Share on other sites

Hickman ligger i en større åre enn en vanlig veneflon, med mindre du tenker på CVK som veneport. Dersom det er valgt Hickman foran CVK så er det ofte fordi den skal ligge lenger inne, eller pasienten skal hjem med Hickman. Det er lavere infeksjonsfare ved Hickman er ihvertfall det jeg har hørt fremfor når man bruker CVK

Link to comment
Share on other sites

Guest cathrinef

Takk for svar. Men, det var ikke helt det jeg mente, jeg lurte mer på forskjellen på veneport og Hickmann katerer. Men, jeg fant litt av svaret her:

http://www.stolav.no...4575/index.html

 

Her er kan en se ulikhetene mellom Hickmann og veneport. Men, jeg lurer fortsatt på hvordan en vurderer om en skal ha Hickmann eller veneport...

 

Langtidskatetre. Disse kan ligge i flere år. Det finnes to hovedtyper av langtidskatetre.

Hickmankatetre og dialysekatetre: Disse katetrene tunnelleres subcutant på thorax og det er kun kateterendene som vises. En dacronmuffe gjør at kateteret gror fast subcutant i løpet av 2-3 uker. Kateteret har en klemme som stenges når kateteret ikke er i bruk.

Veneporter: Dette kateteret tunnelleres på thorax og ender i et subcutant reservoar. Hele veneporten ligger således subcutant. For å etablere venøs tilgang benyttes spesielle nåler, eks. ”Hübernål”, som stikkes gjennom silikonmembran i reservoaret.

Link to comment
Share on other sites

Du mente VAP altså? VAP har den fordelen at den kan ligge under huden og brukes innimellom og brukes derfor ofte ved cellegiftbehandling eller folk man vet trenger behandling flere ganger over tid men som er vanskelige å stikke, men som kan ha lange perioder uten behov. Hickman velger man når man trenger behandlingen hele tiden, siden der henger det en ledning på utsiden. For eksempel om man skal ha daglige infusjoner.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
Guest Sykepleier

Valg av sentrale venekateter blir også valgt ut i fra pasientens diagnose og planlagt behandling. Hematologiske pasienter med for eks en type akutt leukemi får ofte hickmann kateter (med 2-3 løp) for det er forventet et tøft behandlingsforløp med behov for infusjon av mange ulike blodprodukt/AB/TPN/medisiner. Pasienter med kortere behandlingsforløp får fjerne cvk, og onkologiske pasienter har som oftest VAP

Link to comment
Share on other sites

Hickmann brukes også til høsting av stamceller og som vedkommende over meg skriver til pasienter med behov for mange infusjoner/transfusjoner. VAP er fint for dem som ønsker intravenøs tilgang over lang tid, men som ikke har behov for intravenøs tilgang daglig (f.eks. kreftpasienter som får cellegift ukentlig).

 

Edit: som et lite tillegg til det trådstarter spurte om, den åpenbare fordelen med en VAP er at når du er ferdig med f.eks. en infusjon trekker du bare nålen ut av VAP-kammeret, så kan pasienten leve videre uten ekstra hensyn til VAP-en med tanke på infeksjon. Det vil si at de kan dusje, bade osv. uten spesielle hensyn. Har man et permanent kateter inneliggende er det flere hensyn som må tas i det daglige.

 

Fordel med VAP: Lite plunder og heft når man ikke behøver den. Lav infeksjonsrisiko

Ulempe med VAP: Lite lumen, dårlig egnet til høsting/blodprøver.

 

Fordel Hickman: Stort lumen, gode muligheter til høsting/blodprøvetakning, infusjon av stort volum.

Ulempe Hickman: Du har et svært kateter dinglende ned fra halsen døgnet rundt.

 

Edit 2: Ser nå at dette er en eldgammel tråd. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Hickmann brukes også til høsting av stamceller og som vedkommende over meg skriver til pasienter med behov for mange infusjoner/transfusjoner. VAP er fint for dem som ønsker intravenøs tilgang over lang tid, men som ikke har behov for intravenøs tilgang daglig (f.eks. kreftpasienter som får cellegift ukentlig).

 

Edit: som et lite tillegg til det trådstarter spurte om, den åpenbare fordelen med en VAP er at når du er ferdig med f.eks. en infusjon trekker du bare nålen ut av VAP-kammeret, så kan pasienten leve videre uten ekstra hensyn til VAP-en med tanke på infeksjon. Det vil si at de kan dusje, bade osv. uten spesielle hensyn. Har man et permanent kateter inneliggende er det flere hensyn som må tas i det daglige.

 

Fordel med VAP: Lite plunder og heft når man ikke behøver den. Lav infeksjonsrisiko

Ulempe med VAP: Lite lumen, dårlig egnet til høsting/blodprøver.

 

Fordel Hickman: Stort lumen, gode muligheter til høsting/blodprøvetakning, infusjon av stort volum.

Ulempe Hickman: Du har et svært kateter dinglende ned fra halsen døgnet rundt.

 

Edit 2: Ser nå at dette er en eldgammel tråd. :blink:

Har kun vært med om hickmam som ligger straks under kragebeinet og ikke på halsen... Men er ulempe med det med
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 years later...

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy