Jump to content
Sykepleiediskusjon

Suppositorer


Recommended Posts

Jeg har lagt merke til at å sette suppositorer gjøres forskjellig. Jeg opplever at de fleste mener den skal settes med den spisse enden først. Jeg har lært at den skal settes med den butte enden først, jeg har heller ikke hatt problemer med å sette supp. på denne måten.

 

Hvordan setter dere supp?

 

Begrunnelsen for å sette supp med den butte enden først er at anus vil lukke seg inntil den spisse enden, og kontraksjonen gjør at den blir presset oppover. Settes den med den spisse enden først stimulerer det til avføringstrang og stikkpillen kan komme ut igjen (Holm m.fl., 2007).

Link to comment
Share on other sites

Det har ikke den helt store betydningen hvilken veg man setter supp. Får man den innenfor lukkemuskelen så forblir den som regel værende. Opplever man at den kommer ut igjen eller trigger avføringstrang så bør den settes med den butte enden først, fordi spissen mot lukkemuskelen trigger denne til bedre lukking.

Nå jobber jeg med mange inkontinente som ikke har kontroll på lukkemuskelen, men ser omtrent aldri at den kommer ut eller at det fører til avføringstrang. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy