Jump to content
Sykepleiediskusjon

Jeg tviler på meg selv...


Guest usikker student

Recommended Posts

Guest usikker student

Hei.

Jeg er 3.års student og har praksis på sykehus nå (barneavd.) Jeg sliter litt med meg selv ved at jeg rett og slett ikke vet om jeg har selvtillit nok til å bli sykepleier!!! Jeg har hatt gode karakterer (dårligst C, ellers A og ;), men allikevel så tror jeg ikke at jeg kan noe. Jeg ser på sykepleierne på jobb og de virker så selvsikre alle sammen. Jeg har alltid hatt litt dårlig selvtillit, vært litt beskjeden, men jeg valgte dette yrket fordi jeg ønsker å gjøre godt for andre.

Men tør jeg egentlig dette? Nå føles det som om jeg vil droppe ut fordi jeg aldri vil bli dyktig og sikker nok til dette yrket!! Selvtilliten er på bånn og da blir jeg usikker på at det jeg gjør er det rette :)

En 3.års student bør jo kunne en del, men jeg føler meg helt håpløs!

:) noen gode råd?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg er 3.års student og har praksis på sykehus nå (barneavd.) Jeg sliter litt med meg selv ved at jeg rett og slett ikke vet om jeg har selvtillit nok til å bli sykepleier!!! Jeg har hatt gode karakterer (dårligst C, ellers A og ;), men allikevel så tror jeg ikke at jeg kan noe. Jeg ser på sykepleierne på jobb og de virker så selvsikre alle sammen. Jeg har alltid hatt litt dårlig selvtillit, vært litt beskjeden, men jeg valgte dette yrket fordi jeg ønsker å gjøre godt for andre.

Men tør jeg egentlig dette? Nå føles det som om jeg vil droppe ut fordi jeg aldri vil bli dyktig og sikker nok til dette yrket!! Selvtilliten er på bånn og da blir jeg usikker på at det jeg gjør er det rette :)

En 3.års student bør jo kunne en del, men jeg føler meg helt håpløs!

:) noen gode råd?

 

Hei!

Jeg var ferdig utdannet sykepleier for 2 år siden, jobber på sykehjem. Har enda perioder hvor jeg tenker på alt jeg skulle ha kunnet. De første ukene etter jeg begynte å jobbe følte jeg meg ofte stresset og utilstrekkelig. Avdelingsleder sa jeg måtte senke skuldrene og tenke på alt jeg kunne i stedet for å tenke på alt skulle ha kunnet. Tenk på at du lærer noe hele tiden. Og læretiden begynner først for alvor når du er ferdig utdannet. Det første jeg gjorde var å lage meg en liten huskebok, alfabetisk. Den har jeg alltid i lommen. Sparer meg for tid, f eks å slå opp på medisiner som vi bruker på avdellngen. Jeg har også litt dårlig selvtillit, men synes det går ganske greit. Tror du alle de sykepleierne er så selvsikre som de gir seg ut for. Nei, jeg tror mange tar på seg en maske, og innerst inni er de usikre på mye de også. Med de gode karakterene du har har du lært mye. Du kommer sikkert til å gjøre en god jobb! Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Guest hovedinnlegger
Hei!

Jeg var ferdig utdannet sykepleier for 2 år siden, jobber på sykehjem. Har enda perioder hvor jeg tenker på alt jeg skulle ha kunnet. De første ukene etter jeg begynte å jobbe følte jeg meg ofte stresset og utilstrekkelig. Avdelingsleder sa jeg måtte senke skuldrene og tenke på alt jeg kunne i stedet for å tenke på alt skulle ha kunnet. Tenk på at du lærer noe hele tiden. Og læretiden begynner først for alvor når du er ferdig utdannet. Det første jeg gjorde var å lage meg en liten huskebok, alfabetisk. Den har jeg alltid i lommen. Sparer meg for tid, f eks å slå opp på medisiner som vi bruker på avdellngen. Jeg har også litt dårlig selvtillit, men synes det går ganske greit. Tror du alle de sykepleierne er så selvsikre som de gir seg ut for. Nei, jeg tror mange tar på seg en maske, og innerst inni er de usikre på mye de også. Med de gode karakterene du har har du lært mye. Du kommer sikkert til å gjøre en god jobb! Lykke til!

 

Tusen takk for svar. Jeg setter pris på det. Lurer på om jeg bør gå på noe "få bedre selvtillitt"-kurs eller noe..hehe. Jeg liker ikke å snakke i forsamling og i dette yrket er det gjerne undervisning og opplæring osv. Jeg har stort sett dårlig selvtillit i alt jeg gjør og tviler på den minste ting. Til og med når jeg skal handle klær til meg selv. jeg vet jo ikke engang hva jeg selv liker!!!! har litt problemer der tror jeg.

 

hovedinnlegger

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror mange er innom slike tanker når utdannelsen nærmer seg slutten. Men læringen fortsetter jo etter skolen også.

Og etterhvert vil du bli tryggere på deg selv og dine egne evner/kunnskaper som sykepleier.

Som ung var jeg også veldig usikker og beskjeden , men satte meg selv i situasjoner hvor jeg måtte tvinge meg ut av skallet. Og man vinner gradvis mere trygghet med ulike situasjoner.

Dersom det er dette du har lyst til så ikke la tvilen om du vil mestre alt stoppe deg. Finn situasjoner i årene fremover hvor du må strekke deg litt lenger enn hva du føler du egentlig tør å gjøre. Og husk at man lærer av alt. Også av ting man ikke synes man fikk til på første forsøk !! Lykke til ! :-)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Fortvil ikke, det er helt normalt å føle det slik når man nærmer seg slutten av studiet. De fleste føler seg usikre den dagen de er ferdige og står med papirene i hånden. Ingen forventer at du skal kunne alt og det å være sykepleier er en livslang læring. Så lenge man inrømmer at man ikke kan alt og søker hjelp når det er noe man er usikker på. Så er jeg sikker på at dette kommer til å gå greit.

Her kan du lese om flere som har hatt det på samme måte som deg: http://sykepleiediskusjon.net/index.php?sh...p;st=0#entry246

http://sykepleiediskusjon.net/index.php?showtopic=862

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg er 3.års student og har praksis på sykehus nå (barneavd.) Jeg sliter litt med meg selv ved at jeg rett og slett ikke vet om jeg har selvtillit nok til å bli sykepleier!!! Jeg har hatt gode karakterer (dårligst C, ellers A og ;), men allikevel så tror jeg ikke at jeg kan noe. Jeg ser på sykepleierne på jobb og de virker så selvsikre alle sammen. Jeg har alltid hatt litt dårlig selvtillit, vært litt beskjeden, men jeg valgte dette yrket fordi jeg ønsker å gjøre godt for andre.

Men tør jeg egentlig dette? Nå føles det som om jeg vil droppe ut fordi jeg aldri vil bli dyktig og sikker nok til dette yrket!! Selvtilliten er på bånn og da blir jeg usikker på at det jeg gjør er det rette :(

En 3.års student bør jo kunne en del, men jeg føler meg helt håpløs!

:( noen gode råd?

 

 

Jeg tror å studere til å bli sykepleier er som å ta lappen. Når du får lappen kan du som regel kun det helt grunnleggende. Det er først når du begynner å kjøre bil alene at du lærer å kjøre bil. Etter en stund blir du trygg i trafikken. En autorisasjon er som et førerkort, du kan det grunnleggende.

 

I trafikken har du ingen medtrafinkanter som kan hjelpe deg, men det har du på avdelingen. Og husk at ALLE har vært ferske engang, selv om det sitter litt lengre inne hos enkelte :)

Link to comment
Share on other sites

En annen ting som er viktig å huske på er at sykepleiere er en gruppe som HJELPER andre mennesker. Dette gjelder ikke bare pasienter mens også medarbeidere og studenter. Vi er her for å hjelpe andre. Uten dyktige og tålmodige sykepleiere vet jeg ikke hva jeg hadde gjort, noen er bare helt fantastiske, så støtt deg til dem :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy