Jump to content
Sykepleiediskusjon

Om institusjoner


Recommended Posts

Hei, er det noen som vet hvor jeg kan finne ut av pasientene sine rettigheter på et sykehjem??

 

Rettigheter i forhold til noe spesielt? Det finnes lover og forskrifter på lovdata.no, og de fleste kommuner har vel også serviceerklæringer på sine hjemmesiden (enkelt skrevet for de/pårørende som skal/vurderer å legge seg inn på sykehjem.)

Link to comment
Share on other sites

Rettigheter i forhold til noe spesielt? Det finnes lover og forskrifter på lovdata.no, og de fleste kommuner har vel også serviceerklæringer på sine hjemmesiden (enkelt skrevet for de/pårørende som skal/vurderer å legge seg inn på sykehjem.)

 

 

Ok, skal sjekke ut det...

Fikk et lite "kultursjokk" da jeg begynte å jobbe på sykehjem i sommer. Pasientene virker temmelig umyndiggjort. Får ikke velge lege selv, tilsynslegen bestemmer alt, de får ikke vite medisinendringer eller vere med på å diskusjon rundt det (ikke engang de som er klar og orientert)

"Institusjonalisering" over en lav sko. Jeg liker det ikke og lurer på om dette i det hele tatt er lovlig.

Link to comment
Share on other sites

Ok, skal sjekke ut det...

Fikk et lite "kultursjokk" da jeg begynte å jobbe på sykehjem i sommer. Pasientene virker temmelig umyndiggjort. Får ikke velge lege selv, tilsynslegen bestemmer alt, de får ikke vite medisinendringer eller vere med på å diskusjon rundt det (ikke engang de som er klar og orientert)

"Institusjonalisering" over en lav sko. Jeg liker det ikke og lurer på om dette i det hele tatt er lovlig.

 

Så bra du reagerer på dette! Hva loven sier vet jeg ikke, men kan du diskutere dette med dine kollegaer? Det er fort gjort å skli inn i tralten og ikke reflektere over rutinene, men klart klare og orienterte pasienter bør taes med i diskusjonen om endring av medisiner og behandling generelt. Det er en menneskerett spør du meg.

I går snakket jeg med en ME pasient og da tenkte jeg på dette innnlegget ditt. Hun hadde en lang periode levd på sondemat og hun sa straks hun fikk denne sonden følte hun seg umyndigjort. Plutselig hadde hun ikke lenger medbestemmelsesrett over hva som skulle ned i sonden og når hun hun skulle få mat.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel bl.a. Kommunehelsetjenesteloven som regulerer lovverket rundt dette.

 

Jeg jobber på sykehjem. Og selvfølgelig kan pasientene velge lege selv, MEN da må de ordne det og betale det selv. De kan beholde sin egen fastlege, om fastlegen er villig til det ,(strengt tatt så står de fortsatt oppført hos fastlegen sin)eller skaffe seg en ny lege, men de må som sagt da betale det selv. Skal de ha legetjenesten dekket så må de bruke sykehjemmets tilsynslege.

Det samme i forhold til tannlege. Bruker de tannlegen som kommunen har avtale med er det gratis, velger de egen tannlege må de betale selv.

 

At de ikke får vite om medisinforandringer høres tullete ut. Innformerer ikke sykepleier pasientene om forandringer heller ?Jeg snakker alltid med pasientene om hvilke forandringer som legen har gjort etter legevisitten. At de ikke får være med å diskutere medisiner ser jeg ikke som noe stort problem, de har neppe særlige kunnskaper om ulike medisiner. Det er legens jobb å finne rett preparat. Effekt,virkning/bivirkning er vår jobb å observere i ettertid og tilbakerapportere til legen, men med klare pasienter så ser jeg det som helt naturlig å snakke med dem både før og etter legevisitten om deres egne meninger.

Link to comment
Share on other sites

quote av Cathrine :

 

"I går snakket jeg med en ME pasient og da tenkte jeg på dette innnlegget ditt. Hun hadde en lang periode levd på sondemat og hun sa straks hun fikk denne sonden følte hun seg umyndigjort. Plutselig hadde hun ikke lenger medbestemmelsesrett over hva som skulle ned i sonden og når hun hun skulle få mat."

 

 

Bare lurer på hvor denne pasienten var : sykehus,hjemmesykepleie eller sykehjem ?

 

Det er ikke sikkert det har noe med problemet å gjøre, men er hun i hjemmesykepleien så betaler hun vel sondematen selv (blå respt ?? ) og da blir det vel legen som skriver det ut hva hun skal ha, gjør det ikke...........?

 

Er hun på sykehjem så kan det rett og slett ha med hvilket firma kommunen har avtale med. Her blir div utstyr til kommunehelsetjenesten lagt ut på anbud og det medfører at det firmaet som får anbudet ikke nødvendigvis har det produktet som vi ønsker........

 

Er hun i hjemmesykepleien så forstår jeg at hjemmetjenesten må bestemme noe om når sondematen kan settes på avhengig av hvilke andre oppdrag de har.

Dersom hun er på sykehjem så kan jeg ikke forstå at det skulle være noe problem med at hun får den når hun selv ønsker...................

 

Det kan jo være grunner som vi ikke vet som gjør det nødvendig slik............................

Link to comment
Share on other sites

Hun lå¨på et sykehjem.

Hun bare nevnte det i en bisetning om hvor tøft det er når man blir avhengig av andre, hvordan man mister retten til å bestemme over sitt eget liv. Jeg kjenner ikke henne personlig, så jeg har ingen mulighet til å spørre igjen.

Men jeg tror mye av problemet bestod i at hun ikke kunne velge å fa mat når hun orket. Ved ME har man ofte mange symptomer fra mage tarm, man reagerer og blir dårligere av store måltider, det er ofte bedre å spise om kvelden enn om morgenen. Måltidene bør legges utenom andre aktiviterer, da det å fordøye mat er energikrevende og man trenger ofte hvile før og etter.Man bør ha hyppige små måltider ikke noen store osv.

De bør ikke ha for mye fiber og syrnete melkeprodukter kan være gunstig. Det kan være slike forhold det ikke ble tatt hensyn til. Jeg vet som sagt ikke i detalj.

Jeg vet ingenting om det sykehjemmet hun var på. Kan jo være at hun var uheldig og var et sted hvor de har liten forståelse for denne pasientgruppens behov.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy