Jump to content
Sykepleiediskusjon

Etisk riktig ang. beroligende


Sissel

Recommended Posts

Case:

En gammel pasient er urolig og uklar og finner ikke roen. Hvordan forkarer man til pasienten på en etisk riktig måte at han skal få noe beroligende? Jeg opplever ofte ubehag i slike situasjoner, for jeg føler at pasienten tror vi doper dem ned fordi vi ikke orker å passe på dem.

Link to comment
Share on other sites

jeg pleier å ta en prat en med pasienten og si at jeg syns det virker som de er urolig/ikke finner roen. Er det noe jeg kan bidra med? tilbyr beroligende og forklarer hva de gjør. Noen takker ja da de gjerne vil finne ro selv, andre kommer med en enklere løsning (gå på do, trengte bare en prat, trengte å bli sett) andre takker nei og da kan jeg ikke gi rett og slett..

Link to comment
Share on other sites

Ja du har et poeng lucifer :) Må bare legge til at dette var på en nattevakt. Jeg lurer på hvordan dere forklarer til en uklar pasient at h*n skal få noe beroligende. Jeg klarer ikke riste av meg ubehaget ved å dope dem ned på den måten.

 

men man kan jo uansett ikke gi om pasient motsetter seg, ikke uten tvangsvedtak. Men så lenge du har forklart at dette er for å roe ned og skape mindre ubehag hos pasienten, pasienten motsetter seg ikke, da kan du gi det uten å måtte følge noe ubehag syns jeg.

Link to comment
Share on other sites

Viktigheten ved tilstrekkelig søvn på natten bør ikke undervurderes. Min erfaring er at mange eldre går i delir pga for lite ro og søvn på natten. Nå mener jeg ikke at alle skal dopes ned slik at det blir minst mulig arbeid for sykepleieren, og man skal absolutt ikke tvangsmedisinere. Likevel kan ofte medisinering være en av løsningene.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy