Sissel Posted February 1, 2013 Report Share Posted February 1, 2013 Case: En gammel pasient er urolig og uklar og finner ikke roen. Hvordan forkarer man til pasienten på en etisk riktig måte at han skal få noe beroligende? Jeg opplever ofte ubehag i slike situasjoner, for jeg føler at pasienten tror vi doper dem ned fordi vi ikke orker å passe på dem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucifer Posted February 3, 2013 Report Share Posted February 3, 2013 jeg pleier å ta en prat en med pasienten og si at jeg syns det virker som de er urolig/ikke finner roen. Er det noe jeg kan bidra med? tilbyr beroligende og forklarer hva de gjør. Noen takker ja da de gjerne vil finne ro selv, andre kommer med en enklere løsning (gå på do, trengte bare en prat, trengte å bli sett) andre takker nei og da kan jeg ikke gi rett og slett.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucifer Posted February 3, 2013 Report Share Posted February 3, 2013 uklar, urolig pasient er det alltid = beroligende piller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sissel Posted February 3, 2013 Author Report Share Posted February 3, 2013 Ja du har et poeng lucifer Må bare legge til at dette var på en nattevakt. Jeg lurer på hvordan dere forklarer til en uklar pasient at h*n skal få noe beroligende. Jeg klarer ikke riste av meg ubehaget ved å dope dem ned på den måten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
santi Posted February 4, 2013 Report Share Posted February 4, 2013 Jeg pleier å foreslå at de kan få noe å slappe av på, slik at de klarer å roe seg, og de aller fleste takker ja. Men det betyr ikke at man gir de beroligende og så går, nei, man sitter med de til man er sikker på at de roer seg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucifer Posted February 7, 2013 Report Share Posted February 7, 2013 Ja du har et poeng lucifer Må bare legge til at dette var på en nattevakt. Jeg lurer på hvordan dere forklarer til en uklar pasient at h*n skal få noe beroligende. Jeg klarer ikke riste av meg ubehaget ved å dope dem ned på den måten. men man kan jo uansett ikke gi om pasient motsetter seg, ikke uten tvangsvedtak. Men så lenge du har forklart at dette er for å roe ned og skape mindre ubehag hos pasienten, pasienten motsetter seg ikke, da kan du gi det uten å måtte følge noe ubehag syns jeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Insipidus Posted February 9, 2013 Report Share Posted February 9, 2013 Viktigheten ved tilstrekkelig søvn på natten bør ikke undervurderes. Min erfaring er at mange eldre går i delir pga for lite ro og søvn på natten. Nå mener jeg ikke at alle skal dopes ned slik at det blir minst mulig arbeid for sykepleieren, og man skal absolutt ikke tvangsmedisinere. Likevel kan ofte medisinering være en av løsningene. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.