Jump to content
Sykepleiediskusjon

Prioritere problem i pleieplan!!


ramonama

Recommended Posts

Sitter og skriver en pedagogisk pleieplan, men sliter med å prioritere problemer! Hvilke to problemer ville dere valgt ut som mest kritisk??? Håper på raske svar:) Her er case oppgava:

 

 

Einar Vang er en 40 år gammel mann som er gift, har to barn og er i full jobb. Han har tidligere fått påvist ulcerøs colitt, men har hittil følt seg frisk og har ikke brukt medisiner.

 

Einar Vang har de siste fjorten dagene før innleggelse i medisinsk avdeling, vært plaget av diaré, blodige og slimete avføringer opptil 15 ganger pr. døgn. Ved innleggelsen var pasienten slapp og hadde temperaturstigning målt til 38,5 C. Tilstanden ble oppfattet som en forverring av ulcerøs colitt, og det ble startet behandling med Solu-Medrol® 20 mg x 2 iv. Etter en uke ble det utført colonoscopi som viste total colitt. Etter colonoscopi ble det forordnet 0 pr. os. Det ble innlagt sentralt venekateter CVK) og pasienten fikk Kabiven® 2300 ml pr. døgn. Etter ei uke med tarmhvile ble parenteral ernæring gradvis redusert og pasienten får nå flytende kost.

 

Pasienten hadde under hele oppholdet lav Kalium og fikk tilskudd i form av Kaliumklorid® 40 mmol daglig i enten 1000 ml Glucose 50 mg/ml eller 1000 ml NaCl 9 mg/ml. Pasienten fikk også Albumin 20% iv i flere dager. Hgb var 10,9. Det ble regelmessig tatt følgende blodprøver: CRP, Na, K, Cl, Albumin, Leucocytter og Kreatinin.

 

Einar Vang har hatt mye smerter under hele oppholdet, spesielt i endetarmen. Han har fått Pinex forte® ved behov og han bruker Xylocain gel® i endetarmen.

 

Pasienten er kontaktsøkende og engstelig under hele oppholdet.

Link to comment
Share on other sites

Pasienten er engstelig og har behov for informasjon

 

total kolitt uten forbedring på over en uke mener jeg oftest fører til utleggelse av tarm, altså er det mulig han står ovenfor en operasjon i tiden fremover. Selv om det ser ut til å være i bedring nå, kan det komme igjen og han kan være engstelig for det.. Han og familien bør få informasjon om hva som vil/kan skje fremover

 

Diaré og smerter er problemer, han mister elektrolytter og blod . Hb'en er kanskje litt viktig å få med seg fremover også om det bare ble tatt én gang.

 

Feber og ernæring/væske virker inn på hverandre og er viktige for eliminasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Når du skal formulere problemene i pleieplanen kan du godt tenke slik: feks: Pasienten har problem med diaré, på grunn av ..., som kan føre til...

 

Lag deg en oversikt over alle problemene denne pasienten har, med årsak og konsekvens, og se hva du synes blir det viktigste når du ser hva konsekvensen av problemene også blir? Jeg synes ihvertfall det er lettere å velge problemer når jeg setter dem opp i en prioritert liste :)

Link to comment
Share on other sites

ja, det skal jeg gjøre. Har tatt diare som et problem nå, men er usikker på hva jeg skal velge som nr 2. Vi skal jo liksom prioritere hva som er mest kritisk. Han får jo ernæring, så er det noe problem? eller skal jeg ta smerter som et problem?

 

 

Jeg synes helt klart du burde ta engstelsen, for det kan også virke inn på smerte (samt kvalme, ernæring og andre ting) . Om det ikke er noe helt kritisk (f eks sirkulasjonssvikt) må du tenke på hva som er viktig for pasienten, hva som plager HAN mest. Synes det blir vanskelig for deg å vurdere hva som er viktigst av smerte og engstelse, men det virker jo veldig inn på hverandre...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy