Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hva forteller dette deg?


Betty89

Recommended Posts

Ung mann innlegges inn på sykehus med lav puls og blodtrykk, feber og ankelødemer bilateralt.

Tidligere sykdom: Dignostisert Chron sykdom.

 

- Hb 9,9

- Leukocytter 6,8

- SR 32

- HcT 0,32

- Erytrocytter 3,7

- Trombocytter 549

- MCHC 31

- S-jern 8

- S-Ferritin 127

- Natrium 137

- Kalium 3,3

- Klorid 110

- Kalsium 1,86

 

Hva forteller disse verdiene deg? (Er det nødvendig med oksygen behandling mon tro?)

 

Takk ;)

Link to comment
Share on other sites

Finn ut referanseverdier først, da ser du hva som faller utenfor. Oksygenbehandling trengs bare når det indikeres ved målinger (oksygenmetning, eller lav o2 ved blodgassmåling), men mest sannsynlig ja. Synd det ikke står noe om hvordan huden er eller pusten, dette er litt lite å gå i imo. Er dette all infoen dere har fått?

Link to comment
Share on other sites

Finn ut referanseverdier først, da ser du hva som faller utenfor. Oksygenbehandling trengs bare når det indikeres ved målinger (oksygenmetning, eller lav o2 ved blodgassmåling), men mest sannsynlig ja. Synd det ikke står noe om hvordan huden er eller pusten, dette er litt lite å gå i imo. Er dette all infoen dere har fått?

 

 

Det er alt vi har fått ja ;)

 

Jeg skal skrive om hans egenomsorgsbehov i forhold til dette. (Respirasjon, eliminasjon og væske og ernæring.)

 

Betyr det at han har lite oksygen i blodet når hemoglobinnivået i blodet er lavt? Bør han få oksygenbehandling?

 

Takk

Link to comment
Share on other sites

Det er alt vi har fått ja :(

 

Jeg skal skrive om hans egenomsorgsbehov i forhold til dette. (Respirasjon, eliminasjon og væske og ernæring.)

 

Betyr det at han har lite oksygen i blodet når hemoglobinnivået i blodet er lavt? Bør han få oksygenbehandling?

 

Takk

 

Det er jo vanskelig å si sikkert hvordan oksygenmetningen er, uten å måle den.

Men siden det hemoglobinet som frakter oksygen i blodet, så er det jo nærliggende å tro at lav Hb gir lav metning ;)

Link to comment
Share on other sites

Ut fra målingene så tyder de på dehydrering som følge av feberen. Fokus bør derfor være symptomlindring og kostholdsveiledning. Lav Hb skyldes pågående blødninger pga sykdommen og O2 er ikke nødvendig. Synes ganske klart at sykdommen er i en aktiv fase.

Link to comment
Share on other sites

Ut fra målingene så tyder de på dehydrering som følge av feberen. Fokus bør derfor være symptomlindring og kostholdsveiledning. Lav Hb skyldes pågående blødninger pga sykdommen og O2 er ikke nødvendig. Synes ganske klart at sykdommen er i en aktiv fase.

 

Kan ikke lav Hb også rett og slett kommeav malabsorpsjon i tarmen pga sykdommen, ikke nødvendigvis pga blødninger?

 

HVis pasienten er dehydrert (jeg er ikke så god på tolkning av elektrolytter uten å ha referanseverdiene foran meg ;) ), så vil vel også Hb i realiteten være enda noe lavere enn det som fremkommer på blodprøvene?

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening virker det absolutt som om pasienten behøver O2. Grunnen til dette er opplysningene om at både BT og puls er lav, i tillegg til at Hb er lav. Når pasienten attpåtil er dehydrert, er den reelle Hb verdien lavere (som Litago påpeker).

 

En anemisk person vil jo i teorien få økt pulsfrekvens for å bøte på det lave Hb nivået. Feber vil jo også øke pulsfrekvensen noe som ikke stemmer her... Hvis ikke disse symptomene kan være tegn på sepsis? Ved blødninger i tarmsystemet kan det jo fort komme tarmbakterier inn i blodomløpet?

 

Synes dere har fått alt for lite informasjon...

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjør slik så blir det kanskje litt lettere når man ser referanseområder (i parantes) og hvilke prøver som har høye eller lave verdier:

 

- Hb: 9,9.....................Lav (ref. 13,4-17)

- Leukocytter 6,8.........Ok (ref. 3,7-10)

- SR 32.......................Høy (ref. 1-13)

- HcT 0,32...................Litt lav (ref. 0,35-0,55)

- Erytrocytter 3,7.........Lav (ref. 4,25-5,71)

- Trombocytter 549......Høy (ref. 145-390)

- MCHC 31...................Litt lav (ref. 32-36)

- S-jern 8....................Litt lav (ref. 9-34)

- S-Ferritin 127............Ok (ref. 29-383)

- Natrium 137..............Ok (ref. 137-145)

- Kalium 3,3................Litt lav (ref. 3,6-4,6 i serum, 3,5-4,4 i plasma)

- Klorid 110.................Litt Høy (ref. 98-109)

- Kalsium 1,86.............Lav (ref. 2,15-2,51)

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening virker det absolutt som om pasienten behøver O2. Grunnen til dette er opplysningene om at både BT og puls er lav, i tillegg til at Hb er lav. Når pasienten attpåtil er dehydrert, er den reelle Hb verdien lavere (som Litago påpeker).

 

En anemisk person vil jo i teorien få økt pulsfrekvens for å bøte på det lave Hb nivået. Feber vil jo også øke pulsfrekvensen noe som ikke stemmer her... Hvis ikke disse symptomene kan være tegn på sepsis? Ved blødninger i tarmsystemet kan det jo fort komme tarmbakterier inn i blodomløpet?

 

Synes dere har fått alt for lite informasjon...

 

Ved sepsis pleier det å være høy puls? Siden chrons nevnes er det sikkert en forverring som har ført til mye blødning, og ankelødemer kan vel tyde på at det er noe galt med hjertet, også siden det ikke pumper godt nok selv om behovet er der. Hjertesvikt? Synes i grunnen det er ganske umulig å vite noe som helst med så få opplysninger.

Link to comment
Share on other sites

Ja, veldig merkelig at pulsen er lav.

 

Alt annet tyder jo på at den burde være høy: Lavt BT, lav Hb, feber.

 

Ekstremt vanskelig å si noe om situasjonen med så få opplysninger.

Synes jo blant annet at det er nødvendig å hvite HVOR lav puls og BT er, hvor høy feberen er.

Og hva med respirasjonsfrekvens feks.

Allmentilstand ellers?

 

Angående sepsis, så burde vel leukocyttene være høye vel? Leukocyttene stiger vel raskere enn alle andre infeksjonsparametre.

Link to comment
Share on other sites

Ved sepsis pleier det å være høy puls? Siden chrons nevnes er det sikkert en forverring som har ført til mye blødning, og ankelødemer kan vel tyde på at det er noe galt med hjertet, også siden det ikke pumper godt nok selv om behovet er der. Hjertesvikt? Synes i grunnen det er ganske umulig å vite noe som helst med så få opplysninger.

 

Jo, det pleier det! Hehe, skrev meg helt bort mtp kompansering av lavt BT... ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja, veldig merkelig at pulsen er lav.

 

Alt annet tyder jo på at den burde være høy: Lavt BT, lav Hb, feber.

 

Ekstremt vanskelig å si noe om situasjonen med så få opplysninger.

Synes jo blant annet at det er nødvendig å hvite HVOR lav puls og BT er, hvor høy feberen er.

Og hva med respirasjonsfrekvens feks.

Allmentilstand ellers?

 

Angående sepsis, så burde vel leukocyttene være høye vel? Leukocyttene stiger vel raskere enn alle andre infeksjonsparametre.

 

CRP bør vel tas mtp bakterieinfeksjon. Hvis han tar immunsupressive(kortikosteroider) mot Chrons kan kanskje immunforsvaret være dårligere og lpk ikke stige så mye? Pulsen burde være høy ja, derfor er det vel bare hjertesvikt som står igjen? Hjertet klarer ikke pumpe raskt og hardt nok = blodtrykket faller også og all excess blod blir skøvet bakover i systemet og skaper ødemer i f eks anklene. Bør vel se etter halsvenestuvning også. Det er sikkert mye en kan spekulere i når en først begynner, men blodprøvesvar og generelle opplysninger betyr ikke så mye når en ikke kan "se" pasienten.

 

Hva går egentlig oppgaven ut på trådstarter?

Link to comment
Share on other sites

CRP bør vel tas mtp bakterieinfeksjon. Hvis han tar immunsupressive(kortikosteroider) mot Chrons kan kanskje immunforsvaret være dårligere og lpk ikke stige så mye? Pulsen burde være høy ja, derfor er det vel bare hjertesvikt som står igjen? Hjertet klarer ikke pumpe raskt og hardt nok = blodtrykket faller også og all excess blod blir skøvet bakover i systemet og skaper ødemer i f eks anklene. Bør vel se etter halsvenestuvning også. Det er sikkert mye en kan spekulere i når en først begynner, men blodprøvesvar og generelle opplysninger betyr ikke så mye når en ikke kan "se" pasienten.

 

Hva går egentlig oppgaven ut på trådstarter?

 

Tenkte ikke på at han sannsynligvis får immunsuppresive medikamenter.. er visst for lenge siden jeg jobbet på sykehus med akutt og kritisk syke, hehe.

Var mye mer inn i labverdier og tolkning av sånt da jeg jobbet med det. På sykehjemmet er vi litt mindre tekniske.

 

Å se pasienten er uansett utrolig viktig. Det berømte kliniske blikket man bruker ;)

Derfor burde det vært mange fler opplysninger å støtte seg til enn det som er beskrevet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjør slik så blir det kanskje litt lettere når man ser referanseområder (i parantes) og hvilke prøver som har høye eller lave verdier:

 

- Hb: 9,9.....................Lav (ref. 13,4-17)

- Leukocytter 6,8.........Ok (ref. 3,7-10)

- SR 32.......................Høy (ref. 1-13)

- HcT 0,32...................Litt lav (ref. 0,35-0,55)

- Erytrocytter 3,7.........Lav (ref. 4,25-5,71)

- Trombocytter 549......Høy (ref. 145-390)

- MCHC 31...................Litt lav (ref. 32-36)

- S-jern 8....................Litt lav (ref. 9-34)

- S-Ferritin 127............Ok (ref. 29-383)

- Natrium 137..............Ok (ref. 137-145)

- Kalium 3,3................Litt lav (ref. 3,6-4,6 i serum, 3,5-4,4 i plasma)

- Klorid 110.................Litt Høy (ref. 98-109)

- Kalsium 1,86.............Lav (ref. 2,15-2,51)

 

Tenker høyt ;)

Hvis vi tenker oss at siden Chrons er diagnosen så kan det tenkes at Hb er litt lav pga blødninger/inflammasjon. SR er forhøyet pga inflammasjonen, Trombocytter høy pga blødning, Lav kalium som følge av oppkast eller diare, Kalsium lav som følge av blødning. Kan vi samtidig tenke fare for respiratorisk acidose?

Jeg ville bestilt nye infeksjonsprøver og tatt en blodgass :(

 

Hos de Chronspasientene jeg har så ser jeg ofte at når sykdommen er i en aktiv fase så kommer pasientene inn i en negativ spiral. De slutter å spise og drikke for å unngå diare, samtidig som aktivitetsnivået blir redusert. Dermed går det relativt kort tid før de blir svært dårlige.

Det kunne med fordel vært mer opplysninger om pasienten mht smerter, ernæringsstaus, avføring etc. Står pasienten på cytostatika?...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Filiokus
Det er jo vanskelig å si sikkert hvordan oksygenmetningen er, uten å måle den.

Men siden det hemoglobinet som frakter oksygen i blodet, så er det jo nærliggende å tro at lav Hb gir lav metning ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Filiokus

Æsjda, jeg hadde jo tenkt å kommentere sitatet også ;)

 

Her kommer det:

Lav Hb trenger ikke bety lav metning. Metning sier noe om hvor stor andel av hemoglobinet som har bundet O2, ingenting om hvor mye eller lite hemoglobin man har. Sånn sett kan man ha Hb på 4, og fortsatt SaO2 på 98%.

 

Skjønt mannen i eksempelet trenger nok O2, ettersom lav Hb opptrer i kombinasjon med lav puls/BT

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy