Jump to content
Sykepleiediskusjon

metadonbruker+gravid


cathrine26

Recommended Posts

har en case i etikk om en 26 år gammel jente som er gravid. begynt med metadon ved denne graviditeten..hun vil gjerne ha dette barnet og hennes eneste nettverk er foreldrene..hun truer med å begynne på tyngre stoffer igjen hvis graviditeten blir avlsuttet..

 

dette er i etikk og trenger da litt forståelse hva vi kan gjøre etisk for å beskytte barnet(som er det svakeste ledd) men sitter litt fast liksom..

Link to comment
Share on other sites

Det er i alle tilfeller ulovlig å utføre abort på en kvinne som ikke ønsker det. Jeg fant denne artikkelen på nettet som var litt matnyttig: http://www.klikk.no/foreldre/gravid/article443870.ece. Det er moren som huser barnet, så man må finne måter å hjelpe henne på for at barnet skal utvikle seg normalt. Jeg er enig i at det er en veldig vanskelig problemstilling, men vi må huske at rusmisbrukere ikke planlegger graviditet noe mer enn 50% av resten av befolkningen. Jeg synes det høres lite ut med bare foreldrene som nettverk, men i en slik sak skal selvsagt barnevernet inn med tiltak for at dette skal kunne gå bra. Det vil også være aktuelt med et ettervern for mor pluss et regime med urinprøver og blodprøver for å avdekke evt annet misbruk - det er jo mye blandingsmisbruk blant de som strever med dette. Ellers blir det å diskutere ut fra grunnprinisppene: velgjørenhet, ikke skade, rettferdighet og autonomi. Bare husk at mor og barn er ett, så det er ikke nok å fokusere bare på barnet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy