Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sykepleierutdannelse - realkompetanse


Guest Celina87

Recommended Posts

Guest Celina87

Hei!

 

Så fantastisk side å finne, når jeg sitter og googler mitt store problem :)

 

Jeg driver og tar de seks fagene for å få studiekompetanse. Og er ferdig med eksamen og alt med alle, uten om norsk og mattematikk. Også var jeg så svært uheldig da fristen for eksamen oppmeldig gikk ifra meg, nå denne 1 februar. Så jeg får jo ikke generell studie kompetanse i år likevell. Og dermed får jeg ikke søkt drømme studie som er sykepleien.

 

Derfor har jeg vurdert å søke på grunnlag av realkompatanse. Man kan jo kanskje være heldig, så slipper man å vente ett helt år før man får søkt. Men så var det om jeg oppnår realkompatanse vurdering da.

 

-- Jeg har ca 3 års fulltids arbeids erfaring som hjelpepleier på sykehjem og andre div innen helse.

-- Jeg har grunnkurs helse og sosial, og VK1 og VK2 hjelpepleier, men ingen fagbrev.

-- Også har jeg historie, samfunnsfag, engelsk, naturfag, og matematikk 1p som er ferdig og fullført.

 

Noen som har erfaring innen dette med å søke på grunnlag av realkompetanse? Er det vits for meg å søke på bakgrunn av den lille kompetansen jeg har?

 

Jeg elsker egentlig skole og studere, men var helt utrolig uheldig som mistet fristen for eksamen innen matematikk. Setter stor pris på alle svar. Er det noen som kjenner noen som har kommet inn på sykepleien på bakgrunn av realkompatanse vurdering?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom inn på realkompetanse, men det var visstnok et "særtilfelle". Hadde veldig gode karakterer og manglet kun to "urelevante" fag fra VGS. Det er antageligvis vanskelig å komme inn på de aller mest populære studiestedene på realkompetanse, men kanskje det er gode muligheter på høgskoler med lavere snitt og færre søkere? Jeg aner ikke.. Men for all del, du må jo bare søke!

 

Jeg fikk høre at det ikke var noe poeng i å søke på førsteønsket mitt, for de skulle ikke ta inn realkompetansesøkere. Vel, jeg fikk plass, jeg! ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy