Jump to content
Sykepleiediskusjon

Alenemor som sykepleier


Undrende

Recommended Posts

Jeg er alenemor til tre barn. Jeg har så lyst å bli sykepleier, men vil jeg klare det ?

Vil jeg klare studiet alene med tre barn ?

 

Er det noen som har erfaringer her ?

 

Dette er virkelig en drøm jeg har hatt siden jeg var liten. Jeg har jobbet med eldre mennesker og jeg trivdes kjempe godt. Har også hatt praksis på sykehus og jeg elsket det.

 

Nå holder jeg på med en førskolelærer utdanning og jeg har kjent fra dag 1 at det er feil valg, det er ikke det jeg vil bli :)

 

Jeg vil bli sykepleier !!

Link to comment
Share on other sites

Jeg begyne på sykepleien som alenemor og har over all forventning klart det veldig greit. STRUKTUR er hovegreia her, jeg er veldig flink å lese etter ungene har lagt seg, begge mine er i barnehage alderen så passer på at studiene ikke overtar tiden jeg skulle hatt med dem. Heldigvis er jeg på ei go gruppe som ofte kommer til meg på kveldene når vi skal jobbe med oppgaver siden jeg sjelden kommer meg noen plass om kveldene når ungene sover. Men er selvfølgelig viktig å ha noen rundt seg, men også å være strukturrt, vi har ofte korte dager men jeg har en regel at jeg ikke går hjem før klokka 1500 slik at jeg kan sitte å gjøre lekser osv;)

tror u klarer det helt fint jeg;)

Link to comment
Share on other sites

Det som kanskje kan by på problemer er å få gå i praksis bare på dagtid. Vi må som regel følge turnusen til kontaktsykepleieren vår. Har du noen til å se etter barne på kveld går det bra. Det gjelder bare å være strukturert og være interessert i sykepleiefaget :)

Link to comment
Share on other sites

Det er vel turnusarbeidet som er den største utfordringen vil jeg tro, både som student i praksis og som ferdig utdannet.

Men har du et godt nettverk rundt det, som kan stille opp og passe unger når du jobber kveld og natt (noen steder kreves det at man jobber 3-delt turnus), så er det jo ikke noe problem.

 

Selve arbeidsbelastningen med studiene er ikke noe verre på sykepleien enn på de fleste andre studier.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel turnusarbeidet som er den største utfordringen vil jeg tro, både som student i praksis og som ferdig utdannet.

Men har du et godt nettverk rundt det, som kan stille opp og passe unger når du jobber kveld og natt (noen steder kreves det at man jobber 3-delt turnus), så er det jo ikke noe problem.

 

Selve arbeidsbelastningen med studiene er ikke noe verre på sykepleien enn på de fleste andre studier.

 

 

Jeg tror også at det er barnas alder og nettverk som vil få størst betydning for om du klarer å fullføre studiene - og om du klarer å stå i jobben. Fra den dagen av du starter på sykepleieutdanningen til du måtte få deg en stilling med kun dagarbeid må du belage deg på tredelt turnus, dvs jobb når barnehagen er stengt. Vi er to stykker som går i turnus og har to små barn og synes det er tøft som det er. Ikke se på deg som en taper dersom du ikke blir sykepleier nå, som førskolelærer har du alltid barnepass mens du er på jobb. Ingenting i veien for å ta to utdanninger ??

 

Hilsen, Ask

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Det er vel turnusarbeidet som er den største utfordringen vil jeg tro, både som student i praksis og som ferdig utdannet.

Men har du et godt nettverk rundt det, som kan stille opp og passe unger når du jobber kveld og natt (noen steder kreves det at man jobber 3-delt turnus), så er det jo ikke noe problem.

 

Selve arbeidsbelastningen med studiene er ikke noe verre på sykepleien enn på de fleste andre studier.

Signerer denne.

De fleste steder jobber man turnus, og det er ikke alle steder de er like ivrige på å legge ting til rette - har jeg hørt - så litt nettverk er sikkert bra :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 months later...

Hei, jeg er sykepleierstudent og alenemor. Når det gjelder praksis vil du som alenemor komme inn under en forskrift - hvor du slipper turnusarbeid, bortsett fra minumumskravet, som er et par kvelder i løped av hele perioden, og en helg.

 

:)

 

Hei!

Hvor kan jeg finne denne forskriften.

jeg er alenemor og skolen virker å gjøre det de kan for å ikke ville hjelpe til å tilpasse turnusjobbingen i det hele tatt. Jeg har 2 barn og har ikke noe nettverk i nærområdet.

Skulle gjerne ha denne forskriften å slå i bordet med.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg er også alenemor til 3...Går nå 3. året på desentralisert. Jeg er heldig å ha mine foreldre som har hjulpet meg under praksis og en kjærest som stiller opp for mine unger. Det lovverket om at vi slipper unna med bare et par kveldsvakter har ikke jeg hørt om, vi er så mange alenemødre at da vil jo svært mange kunne slå i bordet med dette. I de 2 neste praksisene som er i hjemmekommunen har jeg spurt om å få slippe å kjøre så langt til praksisstedet, for vi kan havne i nabokommunen (ca 1 t å kjøre en vei). Da vil jeg få større problemer, for dagen min borte bli veldig lang og ungene kommer hjem fra skolen 1515 og 1330. Jeg har ei i 1. klasse og ei i 4. klasse. Mi eldste har startet på VGS, men kan ikke gi henne ansvaret for småsøsken i så stor grad, og hun har nok med sitt. Men fikk beskjed om at det var ikke sikkert det lot seg gjøre, men at ønsket var notert.. Siden vi har mesteparten av praksisen på vinteren, så vil kjøringen ta enda lenger tid. Håper de tar hensyn :)

Håper du får din utdannelse som sykepleier, det er et yrke fullt av muligheter:)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy