Jump to content
Sykepleiediskusjon

Blodkultur


Guest Kristine

Recommended Posts

Guest Kristine

Jeg lurer på om noen kan svare meg på hvorfor man skal ta blodkulturer ved frostanfall!?

Og er det noe i det at man helst ikke skal gi febernedsettende medikamenter før blodkulturer er tatt?

Link to comment
Share on other sites

Guest Gjest

om en pasient har en pågående infeksjon med höy crp og feber har jeg ofte fått beskjed om å ta blodkulturer ved feber over 38,5 eller ved frostanfall

pasienten har infeksjon hele tiden, men kun ved disse tilfellene skal det tas blodkultur

er det mer bakterier i omlöp da?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
om en pasient har en pågående infeksjon med höy crp og feber har jeg ofte fått beskjed om å ta blodkulturer ved feber over 38,5 eller ved frostanfall

pasienten har infeksjon hele tiden, men kun ved disse tilfellene skal det tas blodkultur

er det mer bakterier i omlöp da?

 

 

Man skal ta blodkultur ved frostanfall, da det kan være et tegn på at det er kommet bakterier over i blodet.

Infeksjon er en ting, men når bakteriene kommer over i blodet som Cathrine sier, får man sepsis(blodforgiftning) og DET er noe helt annet og en potensielt mye farligere situasjon!

Link to comment
Share on other sites

Men jeg lurer litt på hvorfor man absolutt skal ta blodkultur ved 38,5 i feber, uten at pasienten har frostanfall eller ubehag? Er jo vanlig å ha feber over 38 om en er syk?

 

Og så lurer jeg litt på hvor viktig det er at blodkulturen blir tatt på begge armer? Da jeg var i praksis, fikk jeg vite at dette ikke var nødvendig, men veit at de aller fleste avdelinger tar prøver fra begge?

Link to comment
Share on other sites

Men jeg lurer litt på hvorfor man absolutt skal ta blodkultur ved 38,5 i feber, uten at pasienten har frostanfall eller ubehag? Er jo vanlig å ha feber over 38 om en er syk?

 

Og så lurer jeg litt på hvor viktig det er at blodkulturen blir tatt på begge armer? Da jeg var i praksis, fikk jeg vite at dette ikke var nødvendig, men veit at de aller fleste avdelinger tar prøver fra begge?

 

 

Når man tar blodkultur skal man ta fra begge armer. Årsaken er at hvis man finner hudbakterier i blodet må man vite om det virkelig er det pasienten er infisert av eller om det kun er prøven som er blitt kontaminert av pasientens hudflora under prøvetaking. Viser begge prøvene samme bakterie er det mest sannsynlig at resultatet er riktig og ikke bare kontaminering av prøven.

 

Årsaken til at man tar blodkultur ved feber over 38,5 er vel fordi man mistenker en mulig bakteriemi. Kommer vel litt an på hvor pasienten har infeksjon om man anbefaler blodkultur ved feber uten frostanfall.

 

Nå søkte jeg litt og fant her indikasjonene for å ta blodkultur, jeg kopierer:

 

Indikasjon

Mistanke om alvorlig bakteriell infeksjon med bakteriemi eller alvorlig soppinfeksjon med fungemi:

 

1. Klinisk dårlige pasienter der infeksjon mistenkes

 

vaskulære infeksjoner (endokarditt, suppurativ thromboflebitt, mykotisk aneurysme etc)

bakteriell meningitt

purulent artritt

abscess

pneumoni

pyelonefritt

osteomyelitt

fremmedlegemeinfeksjon (iv-katetre, proteser)

2. Pasienter med høy feber, temperatur >38,5oC og eventuelt frostanfall

 

3. Pasienter der man ønsker å starte opp med antibiotika på grunn av mistenkt infeksjon tas blodkultur så snart som mulig - og før antibiotika gis.

 

Hos inneliggende pasienter med høy feber >38,5oC (uten frostanfall) der det ikke er indisert med umiddelbar oppstart med antibiotika, kan blodkulturer tas i samband med bioingeniørenes faste runder.

 

 

http://www.sabhf.no/modules/module_123/pro...=149&I=4082

Link to comment
Share on other sites

Angående å ta prøve fra begge armer, så er det nok ulike prosedyrer for det på ulike steder.

Ingen av stedene jeg har jobbet har det vært vanlig å ta fra begge armer, men et sted jeg var i praksis så var prosedyren at man skulle ta to sett blodkulturer med to timers mellomrom.

 

Angående Paracet så kan og bør man gi det ved frostanfall.

Paracet påvirker ikke blodprøvene, bakteriene er i blodet uavhengig av om Paracet gies.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Vanligvis vil man få et foreløpig svar etter ett til to døgn. Etter ytterligere ett til to døgn vil man kunne få det endelige svaret med resistensbestemmelse. Ved en alvorlig infeksjon er det vanlig å starte opp med antibiotikabehandling straks blodkulturene er tatt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Grunnen til at man tar blodkultur når pasienten har høy feber er fordi det er på dette tidspunktet størst sannsynlighet for å finne bakterier i blodet (hvis det er noen). Når man har sepsis vil feberen og mengden bakterier i blodet stige og synke parallellt flere ganger i løpet av dagen. Man bør alltid ta blodkultur på en febertopp.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Guest Guest said:

Grunnen til at man tar blodkultur når pasienten har høy feber er fordi det er på dette tidspunktet størst sannsynlighet for å finne bakterier i blodet (hvis det er noen). Når man har sepsis vil feberen og mengden bakterier i blodet stige og synke parallellt flere ganger i løpet av dagen. Man bør alltid ta blodkultur på en febertopp.

Betyr det at man ikke lenger er så opptatt av å få tatt blodkultur under et frostanfall?  At det viktigste er at pasienten har en febertopp?

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Man må ikke ta prøven akkurat når pasienten har frostanfall eller febertopp, men det er et tegn på kraftig infeksjon og man må ta blodkultur for å avdekke om det er bakterier i blodet. 

Bakterier i blodet og sepsis er ikke det samme. Man kan ha sepsis uten å ha positiv blodkultur. 

I mottak tar vi blodkultur på så å si alle som legges inn med infeksjon og ab-beh. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 17.12.2017 at 12:30 AM, Guest Mina said:

Man må ikke ta prøven akkurat når pasienten har frostanfall eller febertopp, men det er et tegn på kraftig infeksjon og man må ta blodkultur for å avdekke om det er bakterier i blodet. 

Bakterier i blodet og sepsis er ikke det samme. Man kan ha sepsis uten å ha positiv blodkultur. 

I mottak tar vi blodkultur på så å si alle som legges inn med infeksjon og ab-beh. 

Ja det er viktig å presisere at man kan ha sepsis uten å ha positiv blodkultur, og at man kan ha sepsis uten å ha en bakterieinfeksjon.

Sopp og parasitter kan også gi sepsis.

https://indremedisineren.no/2016/08/sepsis-forekomst-og-empirisk-antibiotikabehandling

 

Og dette betyr vel at også virusinfeksjoner kan gi et sepsis bilde. Det var nytt for meg:

"Some experts believe that the host response to some viral infections so closely mimics sepsis that it should be considered as such."

http://bestpractice.bmj.com/topics/en-gb/245/aetiology#referencePop31

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy