Jump to content
Sykepleiediskusjon

Fra økonom til sykepleier


Guest gjest

Recommended Posts

Guest gjest

Jeg er en økonom som i mange år nå har tenkt at jeg egentlig skulle vært sykepleier. Jeg føler jeg valgte helt feil utdannelse...

Jeg er nå kommet dit at jeg føler det må bli nå eller aldri....er 36 år og har tre barn fra 6 til 2 år. Mannen min støtter meg og vi skal klare det økonomisk selv om jeg går fra å ha fast arb inntekt til studielån. Men, jeg har fortsatt mange kvaler rundt å ta et slikt valg og de bygges også oppunder disse betenkelighetene ved at jeg stadig får negative kommentarer når jeg forteller andre om hva jeg vurderer. Mange sier vil du virkelig det?? Du vet at du må jobbe turnus?! Du kommer ikke til å få fast jobb/evt bare en liten stillingsbrøk, å jobbe som sykepleier er kjempestress med ansvar for altfor mange pansienter osv...

 

Er jeg i ferd med å ta et dumt valg?? Jeg føler bare at å være sykepleier er et arbeid med mening! Og dette er som sagt noe jeg har tenkt på i snart 10 år!

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er noen ulemper ved å være sykepleier. Men så lenge du er klar over det, og vet hva du går til, så er det virkelig mange fordeler som veier opp for ulempene.

Turnus, med helgejobbing, høytidsjobbing (jul, påske, 17. mai og andre dager som de fleste tilbringer sammen med familien!), kvelds- og nattjobbing.

Det er også riktig at det er vanskeligere for sykepleiere å få jobb nå enn for ca 10 år siden. Da jeg var nyutdannet for 9 år siden fikk jeg et såkalt etableringstilskudd for nyutdannede på 50 000 kroner, for å velge fast 100% stilling. Mens nå må man ofte ta til takke med vikariater og deltidsstilling.

 

Men, jeg mener at siden dette er en mangeårig drøm for deg, så bør du prøve.

Så lenge dere får det til økonomisk etc.

Og du har jo faktisk en annen utdannelse/yrke å falle tilbake på, dersom du finner ut at sykepleieryrket ikke var helt som du tenkte deg likevel.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er noen ulemper ved å være sykepleier. Men så lenge du er klar over det, og vet hva du går til, så er det virkelig mange fordeler som veier opp for ulempene.

Turnus, med helgejobbing, høytidsjobbing (jul, påske, 17. mai og andre dager som de fleste tilbringer sammen med familien!), kvelds- og nattjobbing.

Det er også riktig at det er vanskeligere for sykepleiere å få jobb nå enn for ca 10 år siden. Da jeg var nyutdannet for 9 år siden fikk jeg et såkalt etableringstilskudd for nyutdannede på 50 000 kroner, for å velge fast 100% stilling. Mens nå må man ofte ta til takke med vikariater og deltidsstilling.

 

Er det vanskelig å få jobb? Jeg synes ikke jeg hører anna en at de skriker etter sykepleiere?

Link to comment
Share on other sites

Økonomutdannelse i tillegg til sykepleierutdannelse vil vel også åpne for mulighet til å jobbe som leder. Og da vil du ha mulighet til å jobbe kun dagtid med fri helger og helligdager.

Hvor vanskelig det er å få full ,fast stilling har litt med hvor du bor også. Hva som finnes av arbeidssteder i din nærhet og behovene der. I kommunehelsetjenesten her er det lettere å få en full stilling enn på sykehuset.

Link to comment
Share on other sites

Økonomutdannelse i tillegg til sykepleierutdannelse vil vel også åpne for mulighet til å jobbe som leder. Og da vil du ha mulighet til å jobbe kun dagtid med fri helger og helligdager.

Hvor vanskelig det er å få full ,fast stilling har litt med hvor du bor også. Hva som finnes av arbeidssteder i din nærhet og behovene der. I kommunehelsetjenesten her er det lettere å få en full stilling enn på sykehuset.

 

Ja, det er klart det varierer. Målet mitt er jobb på sykehuset her i Tromsø. Helt greit å starte med vikariat :-)

Link to comment
Share on other sites

Guest gjest

Takk for innspill så langt! Jeg har vel bestemt meg, men det er jo litt skummelt å skulle ta fatt på en ny utdannelse...! Ikke minst det å skulle studere igjen med alt det innebærer av lesing, eksamener etc.... Men jeg gleder meg til å få et meningsfylt yrke! Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jg ikke valgte sykepleien da jeg skulle studere første gang....husker det var mange som sa også da at jeg ville passe som det...men jeg tror faktisk det hadde litt å gjør med at jeg var i en omgangskrets hvor det var fokus på at jenter ikke skulle velge tradisjonelle kvinneyrker....dumt dersom det fører til at man tar "feil" valg spør du meg...!!

Uansett det blir nok sykepleie på meg til høsten:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei du Guest!

 

Jeg synes ikke du skal være redd, om du føler du er havnet på feil hylle.

Jeg har nå begynt å jobbe på sykehuset (var ferdig i 2007) etter at jeg valgte å flytte til Bergen, hadde før jobbet i kommunen. Og det er en av sykepleierne her som var ferdig utdannet ifjor, og hun er av en eldre årgang skal vi si, hun har tidligere jobbet med noe slags kontorarbeid, husker ikke hva det var nå.... men pga hun har en tredelt turnus som vanligvis det er på sykehusene, så og hun hadde et vikariat på 60% og siden hun ikke kunne få fritak fra å jobbe natt, har hun nå fått en fast stilling på et sykehjem her i Bergen som assisterende fagansvarlig. Jeg reagerte litt på det, da jeg ikke fikk et helt annet inntrykk av henne at hun ikke er trygg nok i arbeidet, siden hun bare har et års erfaring, men jeg tror at det som teller her er nok at "hun er litt gråere i håret enn meg" er rolig, og har erfaring fra en annen bransje.

Men men, sats på det du! Du har nok sjanse for å få en lederstilling også og det er bra at du har en partner som kan støtte deg og som også har inntekt ved siden av.

Men desverre er det mange leder som ikke burde være, de virker altfor utrygge.

 

Jeg er i motsatt til deg en av de som ikke er så fornøyde til tider, og vil gjerne studere noe annet enn sykepleie. Og vurdere nemlig å studere språk. Men jeg nyter min nye arbeidsplass så langt.. men det å ikke vite hvor lenge du blir i en jobb, kjempe mot å få vakter.... jobbe til alle døgnets tider, og ikke har mulighet til å ha et liv...og være den eneforsørger... er ikke lett.

 

Men lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy