Jump to content
Sykepleiediskusjon

Begynne på sykepleie?


bergen

Recommended Posts

Jeg er en jente fra Bergen som nå har søkt på sykepleien etter å ha tatt årsstudium i psykologi.

Har vært usikker på om jeg vil fortsette å satse på psykologien, men tror egentlig bare jeg har fått nok. Har jobbet på sykehjem i flere år allerede, så har en del erfaring og vet litt hvordan ting foregår, og tror jeg kunne trives i rollen som sykepleier.

Men jeg er veldig usikker, og håper på litt innspill fra dere som studerer til å bli/er sykepleiere :)

 

- Hva er det beste med studiet/jobben?

- Hva er det verste med studiet/jobben?

- Angrer du på noe med ditt valg?

- Hvilke videreutdanninger anbefaler dere, og hvilke muligheter har man videre?

- Hvilke skoler i Bergen anbefales? Jeg har satt opp alle tre (HiB, Haraldsplass og Betanien) på listen, men har ikke fastsatt noen rekkefølge enda. Egentlig heller jeg nok mest mot HiB, fordi jeg absolutt ikke er kristen og derfor ikke vil støtte en skole med kristent verdisyn..

 

 

Håper på litt innspill og støtte :)

Link to comment
Share on other sites

Guest gjest

Tror ikke du skal tenke på at de to andre skolene er kristne, eg går på Haraldsplass, og den er fantastisk! Lærerene er flinke, opplegget er bra ++ Hra ingenting vondt å si om den skolen iallefall. Har hørt at Hib er dårligere på mye....

Eg er heller ikke kristen, men trives godt likevel. Er ikke mye kristendom i undervisningen. Vil anbefale å søke der iallefall :)

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler også Haraldsplass. HiB har dårligere rykte, og har hatt flere underskriftskampanjer mot seg fra misfornøyde sykepleiestudenter. De fleste som velger Haraldsplass gjør det fordi det er den av Bergensskolene med best rykte, ikke fordi den er kristen. Jeg er ikke kristen, og syns det er uproblematisk å gå på kristen skole.

 

I forhold til videreutdanninger kan du kikke på HiB sine sider, så ser du hvilke retninger de tilbyr. Det er mange! De fleste sykepleierstudenter sier under studiet at de ønsker seg videre på anestesi, intensiv, rus/psykiatri, helsesøster eller jordmor. Men det er som sagt tusen muligheter, dette er bare de mest populære.

 

Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

Velkommen hit Bergen :)

Da jeg skulle studere søkte jeg både psykologistudiet og sykepleiehøyskolen. Jeg var veldig i tvil hva jeg skulle velge. Nå kom jeg ikke inn på psykologi, men på sykepleiehøyskolen fikk jeg studieplass så da var jo valget enkelt.

Jeg har ofte tenkt på dette i ettertid, at jeg kunne ha endt som psykolog. Jeg har da alltid tenkt at jeg er glad jeg ble sykepleier.

Nå er det jo veldig forskjellig hva folk trives med, men som sykepleier har du mye større valgmuligheter og arbeidsdagen vil ofte være mer variert.

Det beste ved jobben er vel tilfredstillelsen når du føler at du virkelig har hjulpet noen. Når du går hjem fra jobb og vet at i dag fikk pasienten eller pårørende en bedre dag takket være deg. Når smertelindringen hjalp, når såret grodde, når man fikk til den gode samtalen, når man klarte å tilrettelegge for en best mulig død, når pasienten som holdt på å dø gradvis blir bedre, når den redde pasienten ble litt mindre redd takket være din informasjon, når du tar i mot en pasient og får tilrettelagt og fulgt han gjennom hele sykhusoppholdet på en tilfredstillende måte. Hehe.. ja denne listen kan visst bli uendelig lang.

Det verste er kanskje arbeidstiden (i hvert fall på sykehus) og at man har en jobb der man ser mye lidelse og sorg. Jeg tror det gjør noe med deg som person. Ikke så sikker på at det er negativt, men enkelte ganger har jeg tenkt at jeg har gått igjennom mange sorger som andre mennesker har gått fri fra. Eller kanskje det aller verste er når du i ettertid tenkte at du skulle ha gjort noe anderledes i en spesiell situasjon.

 

Her har du oversikt over mange vidreutdanninger: http://sykepleiediskusjon.net/index.php?showtopic=686

Link to comment
Share on other sites

- Angrer du på noe med ditt valg?

 

Jeg angrer på at jeg valgte å gå på HiB! Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne en gang......men praksisplassene (spesielt haukeland sykehus) var jo greie da. Ellers har jeg ikke vært på Haraldsplass eller Betanien så jeg kan ikke egnetlig anbefale de heller, men har hørt mye bra om Haraldsplass.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar alle sammen :) Neste uke er jeg ferdig med eksamenene for i år, og merker jeg gleder meg veldig til å begynne på noe nytt! Sykepleie blir kjekt, tror jeg.

Angående skole er jeg fremdeles usikker.. Hører mange som sier at Haraldsplass er veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar alle sammen :) Neste uke er jeg ferdig med eksamenene for i år, og merker jeg gleder meg veldig til å begynne på noe nytt! Sykepleie blir kjekt, tror jeg.

Angående skole er jeg fremdeles usikker.. Hører mange som sier at Haraldsplass er veldig bra.

 

 

Heisan!

 

Jeg var ferdig utdannet fra Haraldsplass i fjor sommer. Jeg er heller ikke kristen, og det er helt uproblematisk å være student der, selv som ikke-kristen. Man skal respektere verdiene skolen har, men jeg kan love deg at det ikke er et problem. Skolen er oversiktlig og bare ca 75 studenter på hvert kull. Dette gjor at man kan bli sett og hørt som student!

Jeg vet at enkelte skoler har hatt problemer med å skaffe gode praksissteder. Haraldsplass har jo tett samarbeid med Haraldsplass sykehus som ligger like ved, der vi også overtar ulike avdelinger i 2 dager som 2.årsstudent, noe som er veldig kjekt!

Haraldsplass har i flere år hatt ord på seg for å være en av landets beste sykepleierskoler! Det er også arbeidsgivere som har uttalt at sykepleiere fra Haraldsplass er "merkevare":-) Slå den!!

 

Jeg ønsker deg lykke til med studiene......kan trygt anbefale Haraldsplass som studiested :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy