Jump to content
Sykepleiediskusjon

Finne problemstilling, oppgave


Betty89

Recommended Posts

Jeg skal skrive en mini bachelor oppgave før sommeren. 4000 ord på en uke.

 

Vi har kunn fått et tema. Vi skal lage en problemstilling, og skrive en oppgave om den.

 

Temaet er: Etisk vurdering.

 

Vi må ta utgangspunkt i den siste praksisperioden som var psykiatri, og ta ut i fra en pasient situasjon.

 

Jeg er helt låst. Kommer ikke på noen spesielle etiske problemstillinger jeg møtte på.

 

Jeg kan jo dikte opp en historie, men kan noen hjelpe meg med en problemstilling som kan være relevant og forholdsvis lett å skrive om?

 

Takker til den som prøver =) :)

Link to comment
Share on other sites

Hvilke psykiatriske lidelser møtte du?

Lukket eller åpen avdeling? Evt. omsorgsbolig eller lignende?

Ble det brukt tvang i behandling?

Var innleggelsene og oppholdet frivillig, eller tvunget?

Unge, voksne eller eldre?

Link to comment
Share on other sites

Tvang i psykiatrien kan være spennende å skrive om, og det kan også være enkelt å komme opp med en problemstilling. Det eneste kan være at det er svært mange andre som skriver det.

 

Mener forresten at det kom en ny lov om tvang ganske nylig (i årsskiftet?), så du kan jo sjekke opp det litt nøyere om du finner noe interessant der.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :)

 

Det va en kvinnlig pasient på avdelingen. Hun var inne på tvang grunnet paranoia og vrangforestillinger. Hun var en eldre dame. (var på alderpsyk.)

Hun forsto ikke hva hun hadde der inne å gjøre å kunne ikke se selv at hun trengte hjelp. Hun ønsket sterkt å komme hjem igjen, men det var snakk om at hun heller skulle få plass på lukket avdeling på sykehjem.

 

Kommer noen av dere på noen problemstilling som omhandler Etisk vurdering?

 

 

Takker og bukker! :)

Link to comment
Share on other sites

Du kommer nok ikke unna uten å lære deg litt etisk teori. Du må lese deg opp, og så vurdere problemstillingen du velger opp mot to ulike etiske retninger, f.eks. pliktetikk og konsekvensetikk. Eller du setter ulike etiske prinsipper opp mot hverandre - velgjørenhet, ikke skade, autonomi og rettferdighet.

 

Hvilket pensum har dere i etikk?

Link to comment
Share on other sites

ingen?

 

Jeg stryker snart her altså...............

 

Etikk kan jeg veldig lite om. Synes også det står så lite om det, og det som står er skikkelig avansert.

 

Problemstillingen din må du lage selv, selv om folk godt kan komme med tips.

Du må nok bare sette i gang å lese etikk ja. Selv brukte vi boka Sykepleie og etikk (Slettebø), men det finnes sikkert mange andre alternativer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes Etisk vurdering er noe av det verste temaet jeg kunne få.

 

Jeg har nå formulert denne problemstillingen: " Hvordan kan sykepleier motivere pasienter til behandling uten å overskride pasientens autonomi" ?

 

Hva synes dere?

 

Takk

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes Etisk vurdering er noe av det verste temaet jeg kunne få.

 

Jeg har nå formulert denne problemstillingen: " Hvordan kan sykepleier motivere pasienter til behandling uten å overskride pasientens autonomi" ?

 

Hva synes dere?

 

Takk

 

Jeg synes det høres bra ut! Også problemstillingen med hvordan skape en skal skape tillitt hos en pasient motsetter seg behandling for å unngå å ta i bruk tvang er veldig interresant. Her kan du sikkert finne mange artikler uansett hva du velger.

Link to comment
Share on other sites

Etikk er både viktig og spennende, og er ekstremt greit å få inn helt på starten av studiet, for det er noe man må bruke i oppgaver hele veien, men også i praksis.

 

Jeg synes problemstillingen høres bra ut, men kanskje litt bred/vag. Jeg ville konkretisert "behandling" ytterligere for ikke å gjøre det for vanskelig for deg selv. Men dette vil du finne ut av underveis i skriveprosessen, og eventuelt smalne inn problemstillingen om det blir nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

eg skal skrive en mini bachelor oppgave før sommeren. 3000 ord.

Vi har kunn fått et tema. Vi skal lage en problemstilling, og skrive en oppgave om den.

Temaet er: tvang psykiatri

Jeg er helt låst. Kommer ikke på noen spesielle etiske problemstillinger jeg møtte på.

Takker til den som prøver =) biggrin.gif

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy