Jump to content
Sykepleiediskusjon

Karantene


Handypandy

Recommended Posts

Hei hopp

Jeg er for tiden på utveksling i den Dominikanske Republikk, noe jeg har vært i nesten 3 måneder og oppholdet nærmer seg slutten. Nå har jeg fått mail fra sjefen min på bo og behandlingssenter som lurer på når jeg kan jobbe i jula. dette er forsåvidt greit, men nå lurer jeg på om jeg eventuelt trenger noe karantene tid for testing av sykdommer. jeg har nemlig fått høre at jeg trenger å teste meg for MRSA og tuberkolose idet jeg kommer hjem og eventuelt flere siden jeg tross alt har holdt på med praktisering av sårstell, vært med på operasjoner samt hatt mye direkte pasientkontakt med pasienter med tropesykdommer for å nevne noe.

så er det noen som har noen gode råd og tips, og helst noe konkret informasjon om dette? jeg vil ta kontakt med legen min når jeg kommer tilbake til moderlandet men inntil videre har jeg ikke klart å grave opp noe svar på om jeg kan gå rett i jobb når jeg kommer hjem og jeg ønsker å gi sjefen beskjed slik at jeg kan kapre alle de saftige nattevaktene.

 

på forhånd takk

en BRUUUN sykepleier

Link to comment
Share on other sites

Guest aaymiordady

Åååå, så flott at noen endelig har spurt om dette. Jeg er nemlig litt forvirret selv. Er det ikke noen ukers ventetid for å testes, hvertfall for TUB?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bestilte time hos fastlegen min for å teste meg for MRSA iallefall. Sjefen min måtte ha dokumentasjon på at jeg var MRSA negativ før jeg fikk lov å begynne å jobbe der iallefall. Hva med å spørre sjefen din om dette? Hun bør vel ha en eller annen måte å finne ut av det på. En veileder for kommunen eller sykehuset eller noe.

Link to comment
Share on other sites

Fra sykehuset her er det sagt at dersom har en har oppholdt seg over 3 mnd i land med høy forekomst av tuberkolose, eller vært utsatt for kjent/mulig tuberkolosesmitte, har en plikt til å tuberkulinteste seg før en begynner å jobbe ("Forskrift om tuberkulosekontroll").

 

Angående MRSA skal en teste seg bl.a dersom en har vært i pasientrettet arbeid i land utenom Norden i løpet av de 12 siste mnd. Det skal da ta bakteriologisk prøve fra nese, svelg og evt. sår/eksem, og prøvesvar skal foreligge før en kan begynne å jobbe.

 

Dokumentasjon på testene skal leveres arbeidsgiver. Mulig det er ulik praksis mellom de ulike helseforetakene, men vil jo tro at det er sånn ca det samme...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy