Jump to content
Sykepleiediskusjon

Mannlig Sykepleier trenger inspirasjon! :)


Guest Sondre SS

Recommended Posts

Guest Sondre SS

Hei alle sammen!

 

Jeg er en 20 år gammel mann som sterkt vurderer å søke sykepleier ved HiST nå til våren. Jeg er imidlertid som mange andre litt usikker når det kommer til kjønnsfordeling og fordommer, noe jeg håper på å få gjort noe med her på forumet! :)

 

Jeg har i mange år visst at jeg må jobbe med mennesker på en eller annen måte. Jeg er den typen person som ikke hadde overlevd dag ut og dag inn på et kontor, og som føler at kontakten med folk og det å hjelpe andre står veldig sentralt. I tillegg har jeg siden midten av VGS vært totalt oppslukt i alt som har med menneskekroppen å gjøre og kan fort sette meg ned med en fysiologibok på en lørdagskveld bare for kosens skyld.. :) Gikk årsstudium i medisin ved Universitetet i Tromsø 2009-10, et år jeg føler jeg fikk utrolig mye utbytte av! Nå sitter jeg imidlertid litt fast. Jeg må nok inrømme at drømmen kanskje har vært å bli lege, men uten å ha de skyhøye karakterene som skal til, har jeg vel innsett at jeg sannsynligvis ikke kommer inn i Norge med det første. Da sitter jeg igjen med sykepleier som det nærmeste alternativet på lista og ikke misforstå, jeg ser ikke på sykepleier som et "får vel ta til takke med"- alternativ til lege, og er fullstendig klar over at det er et minst like allsidig og spennende yrke som førstnevnte! ;)

 

Så for å komme til poenget: Hva kan jeg forvente som mann i sykepleierstudiet- og yrket i Norge? Noen som vet hvordan klassene på HiST (forutsett at jeg kommer inn) har sett ut mtp menn de siste årene? Og hva kan jeg vente meg i arbeidslivet som mannlig sykepleier? :) Det jeg er litt redd for, og jeg vet at det sannsynligvis er basert på min egen fantasi, er å risikere å måtte skifte sengetøy og vaske folk nedentil dagen lang.. Jeg ivrer etter en arbeidsdag med passe mengde "action", helst på et sykehus og mer av den tekniske delen av medisinen, hvis dere skjønner.. Passer dette bra til sykepleieryrket i dag på f.eks. sykehus? Og hvordan er egentlig forholdet leger - sykepleiere i helsesektoren? Kan ikke tenke meg at det er like ille som det ofte fremstilles i amerikanske filmer..? :P

 

Wow, dette endte opp med å bli et langt innlegg, men hadde satt ufattelig stor pris på om noen kunne gi meg noen støttende ord og motivasjon på vegen! :) Etter å ha vurdert et lass med andre yrker, begynner jeg å innse at medisinen er det eneste feltet jeg kunne tenke meg!

 

Krysser fingrene for mange bra svar! ;)

 

Med vennlig hilsen Sondre

Link to comment
Share on other sites

Da jeg begynte på HiST i 2006 syns jeg å huske at det var 18 % menn av ca 200 studenter ;) Du kan jo se litt i denne tråden også: http://sykepleiediskusjon.net/index.php?showtopic=690&st=20

 

Takk for tilbakemelding! :) Det hørtes jo betryggende ut! Det dumme er vel at det ofte er ganske stort frafall slik jeg har forstått det? Hvordan var dette i ditt kull? :)

Link to comment
Share on other sites

hei du!

 

Jeg er en jente som går mitt siste år på HIST nå. Vi er ca 170 studenter, og det er vel ikke mange menn der, kanskje rundt 25. Jeg vet at mange av guttene har god kontakt med hverandre og er mye sammen. Samtidig blir de godt ta vare på av oss jentene:)

 

Det er jo så mange plasser du kan jobbe som ferdigutdannet, men kanskje sykehus kunne vært noe for deg da? Jeg merket jeg trivdes godt i medisinsk praksis på hjerteavdeling. Man har mye ansvar og nært samarbeid med legene på avdelingen. Legene stoler jo på mange av våre observasjoner som vi gjør oss. Ellers var det spennende prosedyrer og litt action og fart innimellom:)

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

hei du!

 

Jeg er en jente som går mitt siste år på HIST nå. Vi er ca 170 studenter, og det er vel ikke mange menn der, kanskje rundt 25. Jeg vet at mange av guttene har god kontakt med hverandre og er mye sammen. Samtidig blir de godt ta vare på av oss jentene:)

 

Det er jo så mange plasser du kan jobbe som ferdigutdannet, men kanskje sykehus kunne vært noe for deg da? Jeg merket jeg trivdes godt i medisinsk praksis på hjerteavdeling. Man har mye ansvar og nært samarbeid med legene på avdelingen. Legene stoler jo på mange av våre observasjoner som vi gjør oss. Ellers var det spennende prosedyrer og litt action og fart innimellom:)

 

Lykke til!

 

Tusen takk for svar, Ramona og Feline! :)

 

Ja, tror nok sykehus er det som frister mest akkurat nå! Ser for meg at litt action i hverdagen og et litt mer hektisk og teknologisk miljø passer meg bedre enn kommunehelsetjeneste osv. 25 gutter er jo ikke så ille da.. :) Det viktigste er jo at man ikke blir heelt alene i flokken, så det skulle jeg vel overlevd fint! ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

viss du som du sier ønsker en jobb der du vil jobbe med og hjelpe mennesker i stede for å sitte på et kontor, så burde du virkelig gå for sykepleien og ikke la kjønnsfordelingen påvirke deg der, i tillegg vil du få mer av den pasientkontakten som sykepleier enn som lege. Personlig mener jeg det er alt for få menn i yrket, så det er bare positivt å få inn flere. Da jeg startet på sykepleien var vi 120 studenter og derav var det 7 menn - to av disse har falt fra, men som tidligere nevnt så skjer jo det med jentene også - tror det var ca 15 jenter hos oss som ikke fortsatte sammen med oss i år. 5 menn er jo ikke så mye men jeg tviler på at du vil bli alene som mann i kulle - uansett hvor du skulle ende opp å studere, men hos oss jobber vi en del i grupper og da er det lett for at det kan bli en mann sammen med 4-5 kvinner. Men når det er sagt så er disse 5 personene blitt kjempe godt integrert i kulle og de enkelte klassene og jeg tror de stortrives de også :)

 

Når det kommer til hva du ønsker å jobbe med som sykepleier, så må du gjennom en sykehjemspraksis(som ofte er første studieår) og her er det en del sengeskift og stell som du sier og det kan bli litt ensformig og lite "action" - men det blir litt som du gjør det til selv også :) selv har jeg nå fullført min første sykehuspraksis på kirurgisk avdeling og jeg har knapt nok tatt i en vaskeklut i denne perioden - så det vil også bli andre tider, så sykehus vil da kanskje være en fremtidig arbeidsplass for deg :) og da skal det nevnes at av de jeg har møtt av mannlige sykepleiere her er virkelig dyktige sykepleiere som alle liker!

 

Så vil jeg bare til sist tilføye at jeg har mye forskjellig om sykepleierutdanningen på HiST(vet ikke om det er tilfelle, så jeg skal ikke uttale meg så mye om de), men hadde jeg vært deg ville jeg ha undersøkt litt hvordan studenter der opplever studie, praksisene, eksamener, læringsmuligheter og jobb muligheter etterpå.

 

Lykke til =)

Link to comment
Share on other sites

Da jeg studerte på HiST (kull 98, ferdig i 2001)så var andelen menn omtrent som de over meg beskriver. Husker ikke nøyaktig antall/prosentandel.

Det var hvertfall såpass mange at de dannet en fin liten gruppe, om enn i mindretall i fht oss jenter.

Du blir hvertfall ikke alene!

 

Angående studieopplegget der, kan jeg ikke uttale meg om hvordan det er nå, siden det er såpass mange år siden jeg studerte, men tør påstå at det ikke er noe dårligere der enn andre steder.

Ja, noen av opplegget fungerte ikke perfekt, noe var under utprøving og ble deretter endret, men veldig mye var også veldig bra! Jeg synes blant annet jeg hadde kjempefine praksisperioder, for å nevne noe. Jobbmulighetene har absolutt vært der. Har aldri hørt noe om at at sykepleiere fra HiST står dårligere rustet enn sykepleiere utdannet ved andre skoler!

Link to comment
Share on other sites

Det bør forøvrig ikke være et mål å ikke ta i en vaskeklut!

Og jeg forstår ønsket om de tekniske tingene.

Men det er viktig å huske på at i stell og pleie av pasienten, så får man observert alle de grunnleggende tingene man må vite (bruke det kliniske blikket) for deretter å vurdere behovet for "den tekniske biten av sykepleien".

 

Feks:

Ved å observere respirasjon kan man vurdere behov for oksygentilskudd, inhalasjoner, respirasjonsstøtte som c-pap/bi-pap. Evt bruk av sug, hostemaskin, stell av tracheostomi for de som er intuberte. Ta arterielle blodprøver, måle metning.

 

Hos en postoperativ pasient er det utrolig mye man kan obserevere og vurdere og deretter evt utføre, i forbindelse med at man svinger seg med vaskekluten og prater med pasienten!

Hvordan er såret/bandasjene? Smertene? Sitter drenet som det skal? Har tarmsystemet kommet i gang etter anestesien? Fungerer nyrene som de skal? Temperatur? Tegn til postoperative infeksjoner? Blødninger? Osv osv.

 

Så... ikke undervurder vaskekluten!

Link to comment
Share on other sites

Det bør forøvrig ikke være et mål å ikke ta i en vaskeklut!

Og jeg forstår ønsket om de tekniske tingene.

Men det er viktig å huske på at i stell og pleie av pasienten, så får man observert alle de grunnleggende tingene man må vite (bruke det kliniske blikket) for deretter å vurdere behovet for "den tekniske biten av sykepleien".

 

Feks:

Ved å observere respirasjon kan man vurdere behov for oksygentilskudd, inhalasjoner, respirasjonsstøtte som c-pap/bi-pap. Evt bruk av sug, hostemaskin, stell av tracheostomi for de som er intuberte. Ta arterielle blodprøver, måle metning.

 

Hos en postoperativ pasient er det utrolig mye man kan obserevere og vurdere og deretter evt utføre, i forbindelse med at man svinger seg med vaskekluten og prater med pasienten!

Hvordan er såret/bandasjene? Smertene? Sitter drenet som det skal? Har tarmsystemet kommet i gang etter anestesien? Fungerer nyrene som de skal? Temperatur? Tegn til postoperative infeksjoner? Blødninger? Osv osv.

 

Så... ikke undervurder vaskekluten!

 

LIKER! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg er en hetero 20 år gammel mann fra oslo som har valgt sykepleie. jeg er godt i gang med første året på studie ved HiOA. på studiet an du ikke forvente masse nye kompiser, og jeg skal være ærlig og si at det har vært en belastning å ikke ha noen å prate med. jeg har kjent på fordommer fra typen til søstra mi og bestefar ;) selvfølgelig kan det være sårende å se at den veien du har valgt ikke blir sett på som "mannlig" nok for noen. vi lever i et samfunn der det fortsatt er forventet at menn å jobbe med tall og maskiner.

 

Men når jeg er gammel og grå, og mine dager snart er talte, kan jeg se tilbake på livet mitt og tenke "JEG gjorde en forskjell for mange mennesker! JEG så dem som ikke ble sett! JEG hadde tro på dem som ikke hadde tro på seg selv! JEG ga liv og kjærlighet til dem som ikke hadde noen andre!"

 

Det min venn! det er derfor du skal velge sykepleie! det er enklere å bli sykepleier enn lege, men det er mye vanskeligere å bli en god sykepleier enn en god lege.

 

BE STRONG BROTHER! peace

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei!

Er mann og tenker også på å søke meg inn i sykepleier studiet. Jeg er halveis på en bachelor i økonomi og administrasjon, men har funnet ut at jeg ikke vil jobbe med finans, bank og penger. Har som trådstarter et ønske om å jobbe med mennesker på en eller annen måte.

 

Har ikke veldig lyst til å hoppe av studiet nå, når det er så kort tid igjen.

Vil en bachelor i økonomi og administrasjon, ha noen som helst relevans til sykepleieryrket? eller burde jeg hoppe av etter 2 år?

Er det mange muligheter for jobb som feltsykepleier?

 

setter stor pris på svar!

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Vil en bachelor i økonomi og administrasjon, ha noen som helst relevans til sykepleieryrket?

 

det vil i aller høyeste grad være aktuelt for en avdelingslederstilling feks! Kunne du kanskje tatt deg en jobb som pleieassistent mens du studerer ferdig? da får du testet ut det med å jobbe med mennesker og gjøre ferdig det du holder på med nå?

 

lykke til med valget ditt og yrket trenger menn!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Guest gjest007

Jeg er en hetero 20 år gammel mann fra oslo som har valgt sykepleie. jeg er godt i gang med første året på studie ved HiOA. på studiet an du ikke forvente masse nye kompiser, og jeg skal være ærlig og si at det har vært en belastning å ikke ha noen å prate med. jeg har kjent på fordommer fra typen til søstra mi og bestefar ;) selvfølgelig kan det være sårende å se at den veien du har valgt ikke blir sett på som "mannlig" nok for noen. vi lever i et samfunn der det fortsatt er forventet at menn å jobbe med tall og maskiner.

 

Men når jeg er gammel og grå, og mine dager snart er talte, kan jeg se tilbake på livet mitt og tenke "JEG gjorde en forskjell for mange mennesker! JEG så dem som ikke ble sett! JEG hadde tro på dem som ikke hadde tro på seg selv! JEG ga liv og kjærlighet til dem som ikke hadde noen andre!"

 

Det min venn! det er derfor du skal velge sykepleie! det er enklere å bli sykepleier enn lege, men det er mye vanskeligere å bli en god sykepleier enn en god lege.

 

BE STRONG BROTHER! peace

 

Må bare spørre, ikke for og være frekk altså, men hvorfor spesifiserer du at du er hetero? Er det så mange fordommer der ute som du kjemper mot?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy