Jump to content
Sykepleiediskusjon

Fortsette å jobbe på sykehuset eller ikke? Dilemma.


Betty89

Recommended Posts

Heisann. Nå har jeg jobbet på sykehuset i to år, fra jeg var ferdig utdannet i 2011. Jeg har vært på to forskjellige poster. Den sengeposten jeg er på nå er veldig spennende, og jeg har opplevd å få mye skryt for godt arbeid.

 

Dessverre er det veldig travelt på denne avdelingen, og man løper stort sett hele dagen (spesielt på dagvakter). Det har hendt flere ganger at jeg rett og slett ikke får tid til å sette med ned for å ta lunsj eller gå på toalettet. Ellers synes jeg ikke noe om å gå 3-delt turnus. Jeg merker det tar litt på helsa når man konstant må snu på døgnet (dag, kveld, natt). Det hadde vært lettere om nattevaktene ble kuttet. Jeg jobber 100% og ønsker ikke å gå ned i stilling, i og med at jeg trenger penger til leilighet etc. Hadde lønnen vært skyhøy, så skulle jeg nok klart meg for da hadde all stresset vært verdt det. Men jeg føler jeg løper og stresser hele dagen, for en liten sum.

 

Jeg ble også spurt om å ha studenter nå til høsten, og svarte ja. Jeg ble litt tatt på sengen, og sier som regel ja til det meste. Jeg angrer litt på det, da det kommer til å gjøre dagene enda travlere (uten ekstra lønn).

 

Så jeg har dessverre begynt å tenke i de banene at jeg kanskje burde komme meg ut i kommunen? Det er mindre travelt (har jeg fått inntrykk av), tjener bedre og ikke trenger å stresse med parkering osv. som på sykehuset. Men så er jeg redd det vil bli for forutsigbart i kommunen, at jeg ikke kommer til å få det så spennende som på sykehuset.

 

Så hva gjør jeg? Er det noen andre som har gått til kommunen? Angrer dere?

 

Hilsen 24 år gammel sykepleier.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke vært i samme situasjon som deg, så mitt råd er vel mer generelt. Jeg synes du burde lytte til kroppen og ikke slite deg helt ut. Om du velger å bytte til kommunen trenger det ikke å være for resten av karrieren din, kanskje du finner en ny avdeling ved sykehuset å arbeide på etter en liten stund. Jeg vet at jeg ikke hadde orket å jobbe på en avdeling der man konstant er ute og farter, da ville jeg endt opp med å hate jobben min tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Hei, skjønner det er et dilemma, og det finnes selvfølgelig ingen fasit svar på.

Jeg har jobbet på sykehus på flere avd.men kun for en kort periode,selv om det var veldig spennende,opplevde jeg det meget stressende, med 3 delt turnus, spesielt med tanke på når man har familie også.Så jeg hadde jobbet sommerjobb på et sykehjem , og der søkte jeg fast stilling,der ble jeg i 16 år.

Ja det kan være veldig travelt der også, men der for man tid til å bli bedre kjent med brukerne/beboere,det kommer nye der også,men da er man mere forberedt. Mange sa til meg, at det var lite utviklende som sykepleier,men jeg har opplevd det motsatt.

Da jeg jobbet på sykehus,blir man veldig rutinert på det avd. driver med.eks flink med ortopedi, på ortopedisk avd ol.

Men på sykehjemmet,hadde de fleste brukerne sammensatte sykdommer,de kunne ha epilepsi,nyresvikt,hjerteproblemer,lungeproblemer , som KOLS (kronisk optisk lunkesykdom ) , prostata, diabetes. ja m.m.

I tilegg er tilsynslegen der kun 1 gang pr uke, (selvfølge kan man ringe legen på kontoret sitt , ved evt.spørsmål ) Men mitt poeng er,man blir flink til å stole på egne vurderinger,det er deg tilsynslegen spør , om hvordan brukerne har det .

Jeg opplevde jeg utviklet med som sykepleier på sykehjem. I tillegg er det kun 2 delt turnus.De har egne nattevakter.

Klart det er plusser og minuser med alle typer jobber,men jeg valgte å slutte for å bo på gran c. fordi jeg i utgangspunket hadde dårlige skuldre,som er helt ok,i følge min lege , sjekka nå i sommer.

Så enig med IFA , lytt til kroppen din,det behøver ikke å være for alltid. Lykke til med valget !

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

jeg er også I det same dilemma akkurat nå, og det føles veldig tungt. jeg går enda på opplæring på sykehuset og klarer ikke mere pga veldig høyt tempo I avdelingen og mye stress særlig når man e team leder den dagen og matte gå på legevisitter og gjøre ferdig alle papirene. jeg jobbet på et sykehjem I 3 år før flyttet jeg på sykehuset og æ savner jobbet mitt med de eldre. jeg planlegger å si opp min stilling så snart som mulig før jeg miste mitt hodet pga STRESS. æ vet ikke hvordan bli det I framtiden men æ tenker på mine barn som trenger meg og ville ikke mere gå på nattevakt. Jeg håper bare at lederen min på sykehuset blir ikke irritert mot meg pga det avgjørelsen æ skulle gjøre plutselig.

og hva er det med deg nå? hvor jobber du nå. det er jeg litt nysgjerrig på.

Link to comment
Share on other sites

Hei, ja skjønner det er et dilemma, jeg jobber som sykepleier natta,på et koselig lite sykehjem , ca 3 minutter med bil, 15-20 min å gå, fra der jeg bor, jeg stortrives med det, ikke for mange tunge løft, og ikke samme tempo som på dag og kveld, helt topp,. og skuldrene mine overlever også :) så passer jeg godt til å jobbe natta, er veldig B menneske., så mitt råd er, se på din familie situasjon, også ikke minst lytt til kroppen, og hvis du sier opp fordi det ikke passer deg, så må enhver leder forstå at det er viktig å være ærlig, istedenfor å kanskje bli langtidssykemeldt , forstår lederen ikke det,så er det heller ingen god leder.Lykke til og fortell hvordan det går med deg fremover,

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har vært/er i samme dilemma som deg. Jobber på en travel medisinsk avdeling og har nå noen uker igjen av oppsigelsestiden min, før jeg begynner å jobbe på sykehjem. Det har vært en lang prosess og jeg er ennå ikke sikker på at det er et riktig valg, men håper det. Er veldig redd jeg kommer til å savne det akuttmedisinske, men er jo aldri for sent å gå tilbake til sykehuset igjen med tiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei, skjønner det er et dilemma, og det finnes selvfølgelig ingen fasit svar på.

Jeg har jobbet på sykehus på flere avd.men kun for en kort periode,selv om det var veldig spennende,opplevde jeg det meget stressende, med 3 delt turnus, spesielt med tanke på når man har familie også.Så jeg hadde jobbet sommerjobb på et sykehjem , og der søkte jeg fast stilling,der ble jeg i 16 år.

Ja det kan være veldig travelt der også, men der for man tid til å bli bedre kjent med brukerne/beboere,det kommer nye der også,men da er man mere forberedt. Mange sa til meg, at det var lite utviklende som sykepleier,men jeg har opplevd det motsatt.

Da jeg jobbet på sykehus,blir man veldig rutinert på det avd. driver med.eks flink med ortopedi, på ortopedisk avd ol.

Men på sykehjemmet,hadde de fleste brukerne sammensatte sykdommer,de kunne ha epilepsi,nyresvikt,hjerteproblemer,lungeproblemer , som KOLS (kronisk optisk lunkesykdom ) , prostata, diabetes. ja m.m.

I tilegg er tilsynslegen der kun 1 gang pr uke, (selvfølge kan man ringe legen på kontoret sitt , ved evt.spørsmål ) Men mitt poeng er,man blir flink til å stole på egne vurderinger,det er deg tilsynslegen spør , om hvordan brukerne har det .

Jeg opplevde jeg utviklet med som sykepleier på sykehjem. I tillegg er det kun 2 delt turnus.De har egne nattevakter.

Klart det er plusser og minuser med alle typer jobber,men jeg valgte å slutte for å bo på gran c. fordi jeg i utgangspunket hadde dårlige skuldre,som er helt ok,i følge min lege , sjekka nå i sommer.

Så enig med IFA , lytt til kroppen din,det behøver ikke å være for alltid. Lykke til med valget !

 

Så kjekt å lese et slikt innlegg om det å jobbe på sykehjem :) Jobbet selv i vikariat på kirurgisk sengepost før, det var tøft de første månedene men etterhvert synes jeg det var riktig spennende. Men jeg skal nå ut i 100% fast stilling på sykehjem, har naturlig nok vært litt spent siden man dessverre ofte hører at det er underbemannet med mer. Håper jeg får en like god opplevelse :)

Link to comment
Share on other sites

Ja det hender at sykehjem kan være underbemannet, men opplever at på bygda som jeg jobber nå, er de senere med å trappe ned på bemanningen, kan være at noen bygder har bedre økonomi enn endel byer har.Jobber nå kun natt stilling, og har kjempegode kollegaer, og stortrives.Ønser deg lykke til med din faste 100 % stilling. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Guest Tone

Jeg jobber på akuttmottak og synes det er kjempegøy, men kunne godt tenkt meg å jobbe på sykehjem, tror det er mye mer spennende dersom man har litt erfaring fra sykehus enn å hoppe rett i det som ferdigutd. Man har flere knagger å henge ting på, kommer jo selvfølgelig helt an på hviken avdeling man har erfaring fra, og til hvilken avdeling man går. Jeg har inntrykk av at det er så forskjellig kompetanse i kommunene, noen er veldig flinke, andre ikke. Dette fører til unødvendig ressursbruk, og unødvendige innleggelser og ikke minst unødvendig påkjenning for pasienten. Jeg er veldig for å ha med seg litt sykehuserfaring inn i kommunen. Og omvendt. Folk skulle vært mer interessert i å bytte litt på!

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber på akuttmottak og synes det er kjempegøy, men kunne godt tenkt meg å jobbe på sykehjem, tror det er mye mer spennende dersom man har litt erfaring fra sykehus enn å hoppe rett i det som ferdigutd. Man har flere knagger å henge ting på, kommer jo selvfølgelig helt an på hviken avdeling man har erfaring fra, og til hvilken avdeling man går. Jeg har inntrykk av at det er så forskjellig kompetanse i kommunene, noen er veldig flinke, andre ikke. Dette fører til unødvendig ressursbruk, og unødvendige innleggelser og ikke minst unødvendig påkjenning for pasienten. Jeg er veldig for å ha med seg litt sykehuserfaring inn i kommunen. Og omvendt. Folk skulle vært mer interessert i å bytte litt på!

Ja er enig med deg Tone, fint å ha med seg litt praksis fra sykehuset, man får også mye erfaring ved å jobbe på sykehjem, det er mange flere avgjørelser som man må ta, selv om man kan ringe legevakta hvis man er i tvil, men vi har prosedyrer på hva vi får lov til å starte med behandling el. medisin vi kan gi og så å ta dette opp på nærmeste legevisitt som er vanligvis 1 x pr uke, . Så ja det er nok mange eldre som blir lagt inn på sykehus som etter spl. sin vurdering hadde hatt det like greit og trygt på sykehjem med en evt behandling,men mange ganger er det pårørende som pusher på at de vil de inn på sykehus, på tross at legen anbefaler ikke, men til syvende og sist, så er det legene på sykehuset som tar den avgjørelsen om beboer fra et sykehjem skal legges inn på sykehus, Vi som spl på sykehjem er forpliktet til å evt, ringe legevakta, hvis f.eks en beboer blir akutt dårlig, eller etter et fall med mistanke om brudd.Så er det opp til ansvarshavende lege og vurdere dette. Ja jeg kunne godt tenkt meg å hospitert på sykehus , fordi det er over 16 år siden jeg jobbet litt sommerjobb der som ferdig utdannet sykepleier

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kunne du tenkt deg å kun jobbet natt f.eks? Da har du kun en arb.tid å forholde deg til. Ja, du må snu døgnet da, men når jeg har jobbet natt så har jeg lagt meg omtrent med en gang jeg har kommet hjem og sovet til rundt 14-15. Det er jo da andre slutter på jobb og mann, barn osv kommer hjem. Da får man en "normal" ettermiddag slik som andre før en må på jobb :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy