Jump to content
Sykepleiediskusjon

Kan smeltetabletter svelges hele?


Recommended Posts

Ser man i felleskatalogen på Zofran smeltetablett så står det følgenede: Smeltetabletten bør tas ut av pakken med tørre hender, plasseres på tungen, hvor den raskt oppløses og så svelges med eller uten vann.

Betyr det at den også kan svelges hel om man ønsker det, eller bør den løses opp i munnen først?

Link to comment
Share on other sites

Ser man i felleskatalogen på Zofran smeltetablett så står det følgenede: Smeltetabletten bør tas ut av pakken med tørre hender, plasseres på tungen, hvor den raskt oppløses og så svelges med eller uten vann.

Betyr det at den også kan svelges hel om man ønsker det, eller bør den løses opp i munnen først?

 

Selv om de fleste smeltetablettene jeg kan komme på vil løse seg opp på vei ned til magen, og så absorberes på lik linje med en vanlig tablett, så føles det ikke trygt å si noe generelt om dette. Det kommer stadig nye produkt på markedet, for å være sikker må en slå opp i hvert tilfelle. Ellers så er vel både holdbarhet og pris bedre for vanlige tabletter, så hvorfor ikke velge det da.

 

For de som har tilgang til NEL (www.legehandboka.no), kan en i kapitlet "Pleie og omsorg" lese om legemiddelformer: "Smeltetablett løses opp i løpet av få sekunder når den legges på tunga. Noen smeltatabletter kan løses opp i vann like før bruk, men det må sjekkes i hvert tilfelle." Eller leser jeg at smeltetabletter vil virke litt raskere enn vanlige tabletter fordi de allerede er oppløst når de svelges.

 

Om sugetabletter i NEL: •Sugetabletter skal virke lokalt i munn eller svelg. De skal suttes langsomt, slik at de kommer i kontakt med virkestedet i lengst mulig tid. De er ikke laget for å tygges eller svelges hele."

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar begge to.

Ja enig at det vil være bedre å velge vanlige tabletter om pasienten klarer å svelge tabletter, dette var mer et spørsmål om effekten vil være den samme om den ved et uhell ble svelget hel. Jeg kom til å tenke på dette da jeg fikk dette spørsmålet forleden dag.

Jeg har tenkt som deg Anitra at den trolig virke like bra da den til slutt skal svelges. Noe annet er det for resorbitabletter som skal legges under tungen og opptas der. Der står det jo poengtert at det ikke skal svelges.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy