Guest Gjest Posted February 9, 2015 Report Share Posted February 9, 2015 Hei Kan man blande mucomyst, atrovent og ventoline i samme forstøver? Noen sier mucomyst må gies separat, men finner lite info om dette. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IdaJ Posted February 9, 2015 Report Share Posted February 9, 2015 Æ trur at det er bra om Mucomyst gies separat og ikke blandes med Atrovent og Ventoline. Men har ikke funnet noen info om det heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sissel Posted February 9, 2015 Report Share Posted February 9, 2015 Skal mucomyst inhaleres da? Har bare erfaring med å gi den som en mixtur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Guest Posted February 9, 2015 Report Share Posted February 9, 2015 Mucomyst for forstøver brukes mye på sykehus. Finnes også som brusetablett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Insipidus Posted February 10, 2015 Report Share Posted February 10, 2015 Atrovent og Ventoline kan blandes i samme forstøver. Mucomyst MÅ gis separat da det kan utløse bronkospasme om det gis sammen med Atrovent. Pleier å gi Mucomyst 30 min før eller etter Atrovent og Ventoline. Mucomyst bør tynnes ut med 0,5-1 ml sterilt vann halvveis i forstøverprosessen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baljebass Posted February 10, 2015 Report Share Posted February 10, 2015 Yes! D var oppklarende:) har du en kilde på det? Det er mange som alltid har gitt atrovent blandet med Mucomyst forskjellige steder vet jeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IdaJ Posted February 11, 2015 Report Share Posted February 11, 2015 Skal mucomyst inhaleres da? Har bare erfaring med å gi den som en mixtur. Mucomyst finnes som inhalasjon. Men æ trur vanligast er å gi det som en mixtur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IFA Posted February 11, 2015 Report Share Posted February 11, 2015 Det er ingen registrerte interaksjoner mellom atrovent+ventoline+mucomyst, sjekk selv på felleskatalogen. jeg jobber på lungeavdeling, og selv om mucomyst er vanligst i form av bronkyl brusetablett, er det ikke rent sjelden at det gis som en cocktail sammen med atrovent og ventoline på forstøver. Prosedyren vår er enkelt å greit å blande forordnet dose mucomyst sammen med forordnet dose ventoline og atrovent, uten noe fortynning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Insipidus Posted February 12, 2015 Report Share Posted February 12, 2015 Har ikke kilde og kan også i følge IFA være feil. Vår sedvane er i allefall at vi ikke blander. At det kan gi bronkospasme er i følge anestesilege. Hadde vært interessant om noen fant en kilde på dette. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hixxi Posted August 30, 2015 Report Share Posted August 30, 2015 Jeg spurte en gang en anestesilege om dette, hun mente at Atrovent+Ventoline bør gis først for å få åpnet opp luftveiene, sånn at forholdene i lungene er optimalisert for å "ta opp" Mucomyst når den gis alene til slutt. Ellers gjør folk veldig mye forskjellig rundt omkring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest spl.student1 Posted September 13, 2015 Report Share Posted September 13, 2015 Mener det er enten Atrovent eller Ventoline som trenger en viss pH for å fungere optimalt. Mucomyst senker visst pH'n i forstøveren, og derfor bør ikke den blandes. Som sagt, husker ikke hvilken av de det var men dette bør være noe som sykehusapoteket kan svare på! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest bjørg eigard Posted September 17, 2015 Report Share Posted September 17, 2015 jeg finner ikke noen bruksanvisning på hvordan jeg kan få mycomyst over i innhalatoren/ forstøveren. Flasken er forseglet på en måte som jeg ikke finner ut av hvordan en tømmer medisin over. Kan noen forklare hva jeg gjør? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hege Posted September 17, 2015 Report Share Posted September 17, 2015 Mycomust kommer i helt standard hetteglass. Så du trekker bare opp på samme måte som andre medikamenter, kaster kanylen, setter på en propp eller legger fylt sprøyte i embalasjen du pakket spryta ut av, bærer medikamentet inn til pasienten og bare sprøyter det oppi slik du gjør med ventoline og atroventampuller. Eller er det en eller annen ny og fancy flaske/beholder jeg ikke har sett? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Stine Posted December 16, 2015 Report Share Posted December 16, 2015 Hvordan skal Mucomyst inhalasjon blandes ut? 50/50 med sterilt saltvann? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gjest med stetoskop Posted December 29, 2015 Report Share Posted December 29, 2015 Hvordan skal Mucomyst inhalasjon blandes ut? 50/50 med sterilt saltvann? Hvordan skal Mucomyst inhalasjon blandes ut? 50/50 med sterilt saltvann? Hvordan? Du tar den mengden du har trukket opp og sprøyter ned i forstøveren. Så tar du en skvett NaCl oppi også. Ikke behov å være nøye med blandingsforholdet. Alt for mange som står å måler nøyaktig opp 50/50. Bortkastet. Men man kan ta litt hensyn til mengde total væske i steden. Kjedelig for pasient å sitte i evigheter med inhalatoren fordi du tilsatte 5 ml nacl ekstra. Derfor pleier jeg ikke å blande alt sammen heller, med mindre pasienten ønsker alle legemidler på en gang for å bli ferdig. Forøvrig er det ikke noe galt å blande ut ventolin med mer saltvann om man ser at pasient har effekt av det. NaCl i seg selv kan også hjelpe til. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts