Jump to content
Sykepleiediskusjon

Kirurgisk eller medisinsk? Vanskelig valg!


Guest Spl.Osl

Recommended Posts

Guest Spl.Osl

Jeg står over tidenes vanskeligste valg! Jeg jobber nå på en kirurgisk sengepost og stortrives der, det er mange spennende prosedyrer og et kjempe godt arbeidsmiljø. Til tross for dette søkte jeg på hjertemedisinsk avdeling, egentlig "bare for å søke". Nå har det seg sånn at jeg mest sannsynlig får den jobben, og jeg har aldri vært mer usikker på hva jeg skal gjøre! Jeg er veldig glad i nye utfordringer, og det var egentlig derfor jeg søkte på jobben, men som sagt så trives jeg jo også godt det jeg er. Det som er vanskelig er rett og slett at jeg ikke aner hva jeg går til, men jeg vet hva jeg har der jeg er nå.

Jeg har ingen erfaring med verken hjerte eller medisinsk avdeling fra før, og vet ikke hva jeg kan vente meg?

Er det noen her inne som jobber eller har jobbet på en hjertemedisinsk avdeling og vil fortelle meg litt hva jeg eventuelt har i vente?:P

Er det spennende? Hvilke arbeidsoppgaver utføres, hvilke prosedyrer er det mye av osv? Jeg er interessert i å høre om alt, for jeg aner virkelig ikke hva jeg skal velge..:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jobbet LITT på hjertemedisin. Arbeidsoppgavene kommer vel litt an på funksjoner sykehuset har. Om det evt er innleggelser av pacemaker/icd og/eller pci senter tilnknyttet. Sånn generelt sett er det kort liggetid, og derfor mye mottak av nye pasienter og utskrivelser. Diagnoser er mange, f.eks gjennomgått hjertestans, hjerteinfarkt, hjertesvikt, angina, rytmeforstyrrelser, syncoper, brystsmerter, endokarditt, mottak av acb- og klaffeopererte++ Arbeidsoppgaver kan være bl.a: klargjøring av pas til pacemaker/pci, ekg, arbeids ekg, telemetriovervåkning, adm.div medisiner (f.eks cordarone, simdax, vanndrivende), stell, samarbeid med kommunen, observasjoner...

 

Noen med mer erfaring enn meg kan sikkert svare mer :)

 

Jeg hadde valgt utfra livssituasjon. Er det fast stilling? Ønsker du fast? Stillingsstørrelse..?Tror om en trives et sted har mye med arbeidsmiljø/ kolleger å gjøre. Arbeidsoppgavene kommer en alltids inn i.

 

Lykke til med valget :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!:)

Det er fast, samme stilling som jeg har i min nåværende faste jobb. Så det blir det samme. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre:p jeg ønsker jo by erfaring! Men, jeg trives også veldig godt der jeg er nå. Det skal ikke være lett altså..:)

 

-TS

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en åtteukers praksis på hjertemedisinsk sengepost på Ullevål, så kan jo dele de erfaringene jeg fikk derfra. De aller fleste av pasienten vi tok imot der kom som Ø-hjelp, gjerne med et pågående NSTEMI eller STEMI, eller arytmier av ulike typer. De fleste kom da inn, ble innlagt på sengepost og ble kjørt rett til PCI, pacemakerinnleggelse, el-konvertering, ICD innleggelse, ACB operasjon etc. Jeg syntes det var en veldig spennende praksis, men det var nok ikke en avdeling jeg hadde likt å jobbe på, og det var også forholdsvis stor gjennomtrekk av ansatte der (de med lengst erfaring hadde jobbet der i to år). Det var til og med en som begynte der mens jeg var i praksis, og sluttet før jeg var ferdig. Så det var en veldig hektisk praksisplass, mye komplikasjoner, overvåkninger, blødninger, operasjoner, hjertestans. Actionfylt, for de som liker det godt! Personlig foretrekker jeg mer planlagte pasientforløp med tettere oppfølging opp mot utskrivelse.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy