Jump to content
Sykepleiediskusjon

Tips for å overleve ekstremt travle nattevakter?


Guest Ida88

Recommended Posts

Et langt og rotete innlegg fra ei som ikke har fått sovet etter nattevakt ennå;)

 

jeg er relativt nyutdannet og min første jobb fikk jeg på natt på et sykehjem. Jeg gledet meg virkelig til å begynne, men da ringte det fra en annen avdeling (både sykehjemspasienter, rehab, krise og lignende) å sa at jeg hadde blitt flyttet dit. Jeg hadde noen opplæringsvakter både på dag og natt som var trivelige, men travle noe jeg var forberedt på. Jeg hadde første arbeidshelg nå, å etter siste natten sank jeg bare sammen i ren utmattelse og tårene begynte å trille. Jeg er helt alene med rundt 30 pasienter og natten går i ett. Det er forsåvidt ikke pasientene som sliter meg mest ut, men "alt det andre". I psykiatrien var vi to-tre på natt og eneste ekstraoppgavene vi hadde var småting som gulvvask, dekke på bord, temp på morgenen og lignende Jeg forventet selvsagt at det skulle være mer å gjøre på et sykehjem, men jeg føler ikke akkurat noen mestring når man løper fra oppgave til oppgave og alt blir så "halvveis".

 

I natt har det i tillegg vært dosettlegging, å jeg kom over halvveis før jeg ikke rakk noe mer. Døra til medisinrommet må naturligvis stå på gløtt og pipe for å høre alarmer og lignende, men når man prøver å konsentrere seg midt på natta og må forlate rommet mange ganger så gjorde jeg flere feil og etter tre timer så var jeg så sliten i hodet at jeg var helt kvalm. Heldigvis er medisinlegging bare hver tredje helg for min del, men jeg ble så lei meg for at jeg ikke rakk å bli ferdig. På morgenen er det helt ekstremt. Cirka ti pasienter skal ha medisinene sine til samme tid, mange skal det taes bt, p,bs, spo2, temp i anus (som ofte tar litt tid) og ustix rutinemessig og det ringer gjerne på 7-8 stk i samme tidsrom som skal på do, må ha fullt sengeskift da det har gått galt osv.