Cathrine Posted March 26, 2018 Report Share Posted March 26, 2018 Fikk spørsmål i dag om behandling av verkefinger. Man skal jo ikke bruke grønnsåpebad ved sårstell da det er alt for alkalisk, etter hva jeg har forstått, men hva ved verkefinger? Ble litt forvirret da jeg søkte opp dette på nett. Blant annet felleskatalogen anbefaler såpebad. Så hvordan skal man behandle dette selv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nonmaleficence Posted March 26, 2018 Report Share Posted March 26, 2018 Jeg bruker ofte grønnsåpe. Hvis en er skeptisk til at det er for alkalisk kan en vel fortynne den mer? Evt. kan en bruke kaliumpermanganat. Eneste negative med kaliumpermanganat er at det er sterkt uttørrende, og gir misfarging, men bra med tanke på antibakterielle egenskaper. Skal en fjerne misfarging av kaliumpermanganat kan en benytte sitronjuice. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted March 27, 2018 Author Report Share Posted March 27, 2018 Ja jeg har også ofte brukt grønnsåpe med god effekt. Men ble usikker og syntes ikke jeg kunne anbefale det da jeg har lest at man har gått bort fra grønnsåpe ved sårbehandling. Men kaliumpermanganat var jo en god ide. Takk for tips. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lactacyd eller Sebamed Posted October 13, 2018 Report Share Posted October 13, 2018 Bruk Lactacyd eller liknende ph-nøytral såpe. Lunkent springvann. Bolle /bøtte til å ha badet i. 2ss såpe i lunkent vann og sitt med finger/tå i badet i ca 15-20 minutter. Skyll så med rikelig rent vann etter badet. La lufttørke et. Klapp forsiktig med rent håndkle. Gjøres morgen og ikveld til ønsket effekt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted October 13, 2018 Author Report Share Posted October 13, 2018 1 hour ago, Guest Lactacyd eller Sebamed said: Bruk Lactacyd eller liknende ph-nøytral såpe. Lunkent springvann. Bolle /bøtte til å ha badet i. 2ss såpe i lunkent vann og sitt med finger/tå i badet i ca 15-20 minutter. Skyll så med rikelig rent vann etter badet. La lufttørke et. Klapp forsiktig med rent håndkle. Gjøres morgen og ikveld til ønsket effekt Supert da anbefaler jeg Lactacyd neste gang det blir aktuelt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Markus Posted October 13, 2018 Report Share Posted October 13, 2018 Har prøvd det (Lactacyd) ut i praksis på min sønns tommel som var plaget med en inngrodd negl. Det funker. Så det kunne missforstås til å gjelde grønnsåpe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted October 14, 2018 Author Report Share Posted October 14, 2018 21 hours ago, Markus said: Har prøvd det ut i praksis på min sønns tommel som var plaget med en inngrodd negl. Det funker Greit å vite at det funker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Marthe Posted October 26, 2018 Report Share Posted October 26, 2018 Jeg har ikke lest bakgrunnsinfo men vår nyutdannede sårsykepleier sier det ikke fins noen dokumenter effekt av geønnsåpebad og at dette er et kjærringråd. Om man har behandlet en inngrod negel hjemme eller på jobb, og den har blitt bedre, er vell ikke det er særlig godt argument alene for at det fungerer? Ofte har man en tendens til å tilskrive det siste man prøvde før det ble bra, den helende effekten. Når i realiteten ting som dette ofte retter på seg selv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Markus Posted October 28, 2018 Report Share Posted October 28, 2018 On 10/26/2018 at 11:50 PM, Guest Marthe said: Jeg har ikke lest bakgrunnsinfo men vår nyutdannede sårsykepleier sier det ikke fins noen dokumenter effekt av geønnsåpebad og at dette er et kjærringråd. Om man har behandlet en inngrod negel hjemme eller på jobb, og den har blitt bedre, er vell ikke det er særlig godt argument alene for at det fungerer? Ofte har man en tendens til å tilskrive det siste man prøvde før det ble bra, den helende effekten. Når i realiteten ting som dette ofte retter på seg selv. Hei, Jeg er helt enig med deres nyutdannede sårsykepleier. Lactacyd eller liknende er mye bedre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Barnengens grønnsåpe Posted May 24, 2019 Report Share Posted May 24, 2019 On 10/28/2018 at 5:27 PM, Markus said: Hei, Jeg er helt enig med deres nyutdannede sårsykepleier. Lactacyd eller liknende er mye bedre. Merkelig at grønnsåpebad avfeies som kjerringråd, når legen ved Oslo Legevakt, som behandlet meg den 22. mai 2019 sa att grønnsåpebad er hovedbehandlingen av verkefinger. De anbefalte riktignok Lactacyd, eller Sebamed, men at det var snakk om Lactacyd Grønnsåpe. Jeg hadde kvelden før fått anbefalt og kjøpt Barnengen grønnsåpe på apoteket på OSL og legen sa at den kunne jeg også bruke, så lenge den var kjøpt på apoteket... Kjerringråd, just sayin’... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariusM Posted May 25, 2019 Report Share Posted May 25, 2019 Jeg har møtt flere sårsykepleiere. Det virker som om det er noe med den utdanningen, som gjør at sykepleierene kommer ut av den som noe arrogante. just sayin'... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariusM Posted May 25, 2019 Report Share Posted May 25, 2019 On 10/26/2018 at 11:50 PM, Guest Marthe said: Ofte har man en tendens til å tilskrive det siste man prøvde før det ble bra, den helende effekten. Når i realiteten ting som dette ofte retter på seg selv. Veldig sant. Denne klassiske tankefeilen har til og med fått et latinsk slagord: "Post hoc, ergo propter hoc" som betyr: «Etter dette, derfor på grunn av dette». Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arne Posted April 14, 2024 Report Share Posted April 14, 2024 On 5/24/2019 at 9:41 AM, Guest Barnengens grønnsåpe said: Merkelig at grønnsåpebad avfeies som kjerringråd, når legen ved Oslo Legevakt, som behandlet meg den 22. mai 2019 sa att grønnsåpebad er hovedbehandlingen av verkefinger. De anbefalte riktignok Lactacyd, eller Sebamed, men at det var snakk om Lactacyd Grønnsåpe. Jeg hadde kvelden før fått anbefalt og kjøpt Barnengen grønnsåpe på apoteket på OSL og legen sa at den kunne jeg også bruke, så lenge den var kjøpt på apoteket... Kjerringråd, just sayin’... bytter dere vann mellom hver gang ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted April 18, 2024 Author Report Share Posted April 18, 2024 Ja man må bytte vannet mellom hver gang, men usikker på om det fortsatt er anbefalt å bruke grønnsåpe i vannet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts