Jump to content
Sykepleiediskusjon

hva gjør dere når pårørende møter opp på avdeling og spør etter pasient?


Guest Guest Nyutdannet

Recommended Posts

Guest Guest Nyutdannet

Hei! Jeg er nyutdannet og det dukker stadig opp spørsmål hvor jeg blir usikker (de fleste spørsmål tar jeg opp med kollegaer). 
Si man jobber på en avdeling på sykehuset, så kommer det et par mennesker (pårørende) som spør etter en viss pasient. Man sjekker listen og ser hvilket rom pas. evt ligger på, men så er det dette med taushetsplikten da. Hva pleier dere å gjøre? Det samme når noen ringer og lurer på noe ved. en pasient. 

Link to comment
Share on other sites

Da jeg jobbet på sykehus gjorde jeg det slik:

Jeg spurte hva pårørende het og så gikk jeg inn til pasienten og fortalte hvem som var kommet og spurte om det passet at de kom inn på rommet.

Når noen ringte spurte jeg hvem de var og sjekket opp i journalen hvem som var oppført som nærmeste pårørende. Var de ikke oppført der, sa jeg et øyeblikk, gikk inn til pasienten og spurte om han/hun ville snakke med dem. Var det nære pårørende spurte jeg pasienten om det var greit at de fikk informasjon. Var det greit førte jeg de opp på listen over hvem som kunne få informasjon om pasienten, slik at man visste det til neste gang.

 

 

Link to comment
Share on other sites