Jump to content
Sykepleiediskusjon

om ABCDE og NEWS


THU HANG

Recommended Posts

Hei,

Jeg jobber på et helsehus. 

I innkomstsnotat brukte vi NEWS til å kartlegge pasientens tilstand. Da kan vi få en indikasjon på hvem som bør observere nøyere, og hvor ofte de bør observeres, samt når lege skal kontaktes. 

Når er vi pålagt å benytte ABCDE i tillegg til NEWS. ABCDE-prinsipper er ett verktøy for systematisk observasjon i akuttmedisin. Jeg er usikker på at det er nødvendig å benytte abcde. Pasienter kommer til oss fra sykehuset er jo stabile. Vi har rullerende pasienter som oftest er oppegående. Mange av dem er i stand til å gå på tur ute alene. 

Hilsen Thu Hang

Link to comment
Share on other sites

Kan noen forklare meg, altså NEWS skjemaet er et godt og fint redskap , men da må man være sikker på at man scorer pasienten riktig.

angående Sp02 : Det er det skala 1 og skala 2 .      

 

hvis en pasienten er i skala 1 og metter på 86-90 % med 1 Liter 02. Fa dår pasienten 3 poeng i følge tabellen.

 

spørsmålet mitt , under spo2 står tilførsel av 02 eller luft,

skal man da gi pasienten ekstra 2 poebg fordi han ligger med oksygen ? jeg skjønner ikke det der....for da er jo pas allerede oppe i 5 poeng ???

 

kan noen forklare nøyaktig hvordan man svorer en pas i News med vitale parametere :

står ingenting i journal at pas er i sp02 klasse 2. så antar de fleste ligger i klasse 1 

RF: 22-24 min   P 65-75        Syst BT 170         sp02: 86-90        Temp: 37,1  C rek        tilførsel : 1 Liter 02     Bev.nivå: våken 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hos oss opererer vi ikke med begrepet spO2-klasse, men pasienter med KOLS scores ulikt andre pasienter, dersom lege har besluttet at det skal brukes NEWS for KOLS på denne pasienten. 

RF 22 = 2p

P 65-75= 0p

BT 170= 0p

Sat 86-90= 3p

Tp 37,1 = 0p

O2-tilførsel = 2p (uavhengig av saturajson)

Våken (A) = 0p

Pasienten får da en score på 7

NEWS-tabell-norsk_kort-utgave.png

Edited by MariusM
lastet opp NEWS-lommekort.
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk , ja jeg kom frem til 7 poeng , noe som tilsier kontinuerlig overvåking osv ifølge News . 

Og hyppige målinger etc . Så da får man altså 2 poeng «ekstra» uansett om man har 85 eller 97 i saturasjon ja , syntes bare det var litt rart for da scorer pas Høyt «kun» pga forhøyet RF og O2 tilførsel . Pas hadde en infeksjon . Var ellers i grei klinisk form , takk for svar da :) 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy