Jump to content
Sykepleiediskusjon

Bruk av "brønnen" på PVK til admin. av medikamenter.


Florry

Recommended Posts

Hei!

Jeg lærte en gang at man ikke skal bruke brønnen på toppen av PVK til å administrere medikamenter. Lærte at denne er ment for engangsbruk i forbindelse med innleggelse. 
Har lett etter dokumentasjon om dette, men finner ikke annet enn i ulike prosedyrehåndbøker etter litt googling, der det står at denne ikke skal benyttes. 
Jeg lurer på hvorfor?
På min arbeidsplass er det veldig mange som benytter brønnen til å sette medikamenter i. Jeg gjør ikke det, men lurer jo litt på hva som er rett?
Noen kan henvise til gode kilder ang dette?

Link to comment
Share on other sites

Hm, ja har jo hørt flere som har lært dette. 
Håper noen kan komme med en begunnelse for dette forankret i forskning, evt. noe som kan begrunne hvorfor det ikke er feil å bruke brønnen. 
Er jo enklere å bruke brønnen, dersom man ikke har feks. en treveiskran på.

Link to comment
Share on other sites

Brønnen skal kun benyttes ved innleggelse av PVK. Det som ofte skjer er at denne flippes åpen når pasienten går omkring på sykehuset, er i bevegelse etc. Da er det ingenting som hindrer partikler å gå inn i denne brønnen, som da potensielt blir skylt inn med det som evt. settes i brønnen neste gang. Det er enkelt forklart ikke et lukket, sterilt felt etter den første gangen ved innleggelse. Hvis treveiskran er problematisk kan en bruke nålefri kobling og sprite av denne ved hver gangs bruk. En brønn kan ikke desinfiseres.

 

Her er en av flere nyere forskningsartikler angående tematikken. "Peripheral IV cannulation has significant potential for microbial contamination and is largely ignored. Most of the risk factors associated with growth of microorganisms in the injection ports of peripheral intravenous cannulas (which has a potential to cause catheter-related blood stream infections) can be prevented by improving protocols for management. To prevent infection from occurring, practitioners should be educated and trained about the care and management of IV."

 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6349642/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy