Jump to content
Sykepleiediskusjon

Går du på jobb når du ikke føler deg helt i form?


petronella

Recommended Posts

Jeg er streng. Har noen hatt omgangsyke her i huset holdes de hjemme i 2 døgn etter symptomfrihet. Den som har vært syk får heller ikke lov til å lage mat. eller ta imot besøk av venner.

Her tror jeg det syndes mye, erfarer jo til stadighet at barn i klassen til sønnene mine kommer på skolen til tross for oppkast i løpet av natten.

Når det gjelder forkjølelse så må det innrømmes at jeg har gått på jobb. Synes det er fryktelig vanskelig å ringe jobben kl.13.00 en søndag og si at jeg ikke kommer på kveldsvakt. Men har jeg høy feber eller dårlig mage. Har jeg ikke problemer med å bli hjemme.

Hvis jeg går forkjølet på jobb, er jeg ekstra nøye med håndvask. Bruker også munnbind når det er behov for det.

Opplevde en gang at to leger var på jobb og gikk visitt med influensa. Det synes jeg var svært lite solidarisk gjort. Pasientene merket det også og ble redde, de ønsket jo ikke influensa midt oppi operasjoner og det hele...

Link to comment
Share on other sites

Da jeg var yngre var jeg sånn at jeg gikk på jobb/skole uansett form. Husker jeg gikk på jobb med feber og halsinfeksjon en gang... idioti!

 

Dette har jeg sluttet med for lengst!

Fikk en vekker for 5 år siden, da jeg møtte den berømte veggen, og har kommet fram til at INGEN, aller minst meg selv, tjener på at jeg går på jobb når jeg er syk, og ingen takker meg for at jeg presser meg litt ekstra.

Så er jeg syk, og føler at jeg ikke bør gå på jobb, så gjør jeg ikke det.

 

Det hender fortsatt jeg går på jobb om jeg er litt småforkjøla eller har litt vondt i halsen, men når formen er såpass dårlig at jeg vurderer å bli hjemme, ja da blir jeg som regel hjemme!

Link to comment
Share on other sites

Et stort dilemma for meg som student er den lave fraværsmuligheten. Med to barn hjemme og litt ekstra stress i heimen i forbindelse med at mor er i praksis slår det ALDRI feil. De blir syke, og av og til blir jeg også syk.

 

Selv er jeg plaget med magen og er ofte dårlig uten at det er smittsomt. jeg syns det er greit å "karre" meg på jobb med mine plager siden de ikke kan komme over til andre pga smitte.

 

Er barna syke bytter jeg og mannen på å være hjemme. Jeg er streng med at de ikke får lov å leke med andre eller ta i mot besøk.

 

jeg blir faktisk SKIKKELIG irritert på folk som lar barna gå ut litt senre på dagen hvis de har hatt en sånn kortvarig form for spysyke, eller hatt det natt og formiddag. Det er ikke lenge siden dette skjedde i nabolaget. Jeg ba min datter om å ikke leke med en jente siden jeg visste hun hadde vært syk. Min datter hadde havnet INNE hos henne, der de lekte masse i sengen hennes og jeg trodde hun var ute å syklet (hun er 9 år).

Jeg ble så irritert når hun kom hjem. Både fordi hun hadde blitt sluppet inn, og fordi jeg ikke hadde klart åf orklare min datter viktigheten med å vente med å leke med henne. Men hun er inpulsiv og hadde ingen andre å leke med....

Et par dager senere spydde minstejenta i huset vårt, og jeg måtte bruke en av mine få fraværsdager. Skikkelig irrerende ja!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja slikt er irriterende og særlig omgansyke da. Man orker jo ikke å få det i hus unødvendig.

Jeg har vært borti liknende situasjoner. En gang kom en klassekamerat til sønnen min på besøk. Jeg spurte om hun var blitt frisk igjen, for hun hadde ikke vært på skolen den dagen. Nei, hun hadde øyebetennelse og fikk ikke gå på skolen fordi hun var smittsom, men dra på besøk til andre det var liksom helt greit :)

 

Men det som er verre er at sønnen min var en gang hos skolelegen, og her var det ikke tilfredstillende hygiene.

Hun slapp ut den ene pasienten og inn neste uten å vaske hendene mellom hver pasient. Hun undersøkte sønnen min både i hals og lyske. Hun beklaget seg også over at hun var SÅ forkjølet.

To dager etter ble sønnen min syk. Det kan jo ha vært tilfeldig, men litt rart var det at en gutt til i klassen som hadde vært hos skolelegen samme dag ble også skikkelig forkjølet...

Kanskje det hadde vært bedre om legen hadde holdt seg hjemme når hun var syk?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg lusker meg nok avgårde på jobb selv om jeg vet jeg burde ligge under dyna. Har aldri vært skikkelig syk med oppkast/diarè, men hadde nok holdt meg hjemme en dag ekstra i det tilfellet. Ellers ved forkjølelse/småfeber må jeg innrømme at jeg klemmer inn nesedråper og en paracett. Men prøver å passe hygienen ekstra godt da..

Link to comment
Share on other sites

Da jeg var yngre var jeg sånn at jeg gikk på jobb/skole uansett form. Husker jeg gikk på jobb med feber og halsinfeksjon en gang... idioti!

 

Dette har jeg sluttet med for lengst!

Fikk en vekker for 5 år siden, da jeg møtte den berømte veggen, og har kommet fram til at INGEN, aller minst meg selv, tjener på at jeg går på jobb når jeg er syk, og ingen takker meg for at jeg presser meg litt ekstra.

Så er jeg syk, og føler at jeg ikke bør gå på jobb, så gjør jeg ikke det.

 

Det hender fortsatt jeg går på jobb om jeg er litt småforkjøla eller har litt vondt i halsen, men når formen er såpass dårlig at jeg vurderer å bli hjemme, ja da blir jeg som regel hjemme!

brent meg på denne jeg også ja...

 

idag er jeg hjemme fra jobb og ganske stolt av det! vanligvis ville jeg gått pga dårlig samvittighet også hr jeg jo uansett fri f.o.m. i morgen til mandga kveld... men så tenkte jeg at "skal jeg bruke mine fridager på å være dausjuk bare fordi jeg har dårlig samvittighet overfor jobb?" NEI!

Link to comment
Share on other sites

Er lett å få dårlig samvittighet når du vet at det er dårlig bemanning fra før, og de som faktisk er på jobb kommer til å slite seg helt ut pga at du ikke kommer. Slik var det ihvertfall da jeg jobbet på sykehjem, det var jo umulig å få tak i vikar dersom noen var syk en dag. Og jeg selv fikk ihvertfall dårlig samvittighet dersom jeg var syk...

Link to comment
Share on other sites

Antydning til omgangssyke så holder jeg meg hjemme.

Nå har vi nettopp hatt en runde med noro-viruset på sykehjemmet. Spredde seg fra etasje til etasje og fra pasienter til pleiere. Og noen kom helt tydelig på jobb igjen før de skulle, så det har tatt tid å bli kvitt viruset. Noen fikk det to ganger også. Tror at man bare må si i fra gang på gang at man SKAL holde seg hjemme etter oppkast/diaré. Vet folk kom på jobb igjen for tidlig fordi det var ikke andre vikarer å få tak i.

 

Ellers så er jeg nok blitt flinkere til å holde meg hjemme av andre grunner også om jeg ikke er i form. Det er så mye stress på jobb at å gå der halv-dårlig gidder jeg ikke lenger. Det er ingen som takker meg for at jeg sliter meg ut.

Forkjølelse har vært en av de vanskeligste grunnene til å holde seg hjemme, for man er liksom ikke sjuk når man er forkjølet, og alle er forkjølet innimellom. Samtidig så vet vi jo hvor lett forkjølelse smitter............

Link to comment
Share on other sites

Antydning til omgangssyke så holder jeg meg hjemme.

Nå har vi nettopp hatt en runde med noro-viruset på sykehjemmet. Spredde seg fra etasje til etasje og fra pasienter til pleiere. Og noen kom helt tydelig på jobb igjen før de skulle, så det har tatt tid å bli kvitt viruset. Noen fikk det to ganger også. Tror at man bare må si i fra gang på gang at man SKAL holde seg hjemme etter oppkast/diaré. Vet folk kom på jobb igjen for tidlig fordi det var ikke andre vikarer å få tak i.

 

Ellers så er jeg nok blitt flinkere til å holde meg hjemme av andre grunner også om jeg ikke er i form. Det er så mye stress på jobb at å gå der halv-dårlig gidder jeg ikke lenger. Det er ingen som takker meg for at jeg sliter meg ut.

Forkjølelse har vært en av de vanskeligste grunnene til å holde seg hjemme, for man er liksom ikke sjuk når man er forkjølet, og alle er forkjølet innimellom. Samtidig så vet vi jo hvor lett forkjølelse smitter............

 

Ja det er jo kjempedumt når folk kommer for tidlig på jobb etter omgangssyke. Det som hjelper situasjonen den ene vakten, får man svi for ved neste vakt ved at flere er blitt syke.

En ting er at personalet blir syke, men de stakkars pasientene da. Som i utgangspunktet er svekket trenger ikke dette på toppen av det hele...

På den måten blir det ikke bare et personlig problem.

Nå har jeg aldri opplevd norovirusutbrudd på jobb, så det er jo enkelt for meg å uttale meg. Men jeg synes det er litt vel dumt når helsepersonell ikke overholder regelen med å være hjemme i to døgn etter symptomfrihet.

 

Jeg tror også som du sier Beth at det er viktig å lytte til kroppen og bli hjemme når man er dårlig av andre årsaker. Det å yte omsorg krever såpass mye at vi må passe på å ivareta hverandre og godta at vi faktisk har behov for å være hjemme når vi er syke.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy