Jump to content
Sykepleiediskusjon

Engangskateterisering


Litago

Recommended Posts

I natt kateteriserte jeg en pasient for 1250 ml :) (dvs, fordelt på to ganger med ca 2 timers mellomrom, men visste jeg ikke hadde tømt ham helt første gangen. 800 første gang, 450 neste gang)

Hadde ikke tisset siden torsdags morgen, og ingen har reagert på det!

Riktignok blir han ansett som terminal nå, alle medisiner ble seponert på torsdag. Men har drukket fram til torsdags morgen da han antageligvis fikk et hjerteinfarkt (i tilleg til både UVI og bilateral pneumoni som han allerede ble behandlet for).

Kan ikke fatte at ikke noen bjeller har ringt i løpet av disse nesten to døgnene. Pasienten har vanligvis hatt mye diurese, og så ble det bråstopp.

Magen var spent som en tromme, og jeg palperte blæra til rett over navelhøyde!!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, men det er fristende å legge inn permanent kateter ja. Samtidig er det ikke sikkert han produserer særlig mer urin, siden han ikke har drukket på et par dager, og heller ikke får væske på annen måte.

Håper egentlig dagvakten har tatt en avgjørelse :)

Har vi sykepleiere egentlig lov til å legge inn et permanent kateter uten at det er godkjent av lege?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så alt for mange år siden selv det å engangskatetrisere en mann, var en legeoppgave. Så vidt jeg vet er det fortsatt noe som må delegeres, selv om vi jo skal ha fått opplæring under studietiden.

 

Har selv blitt katetrisert for både 1500 og 1800ml i forbindelse med en hjerne- og ryggmargsbetennelse. Måtte bruke kateter i 6 måneder etterpå pga blæreparese.

Ikke gøy!

Link to comment
Share on other sites

Det er forferdelig at dette forekommer. Kanskje det i en del tilfeller hadde vært bedre å lagt inn permanent kateter, til tross for infeksjonsfaren.

Problemet jeg ser med intermetterende kateterisering er at plutselig skiller pasienten ut masse urin, og hvis pasienten ikke har følelse i blæren kan den lett bli overfylt, selv om man holder seg til en tidsintervall på hver 4 time.

Forferdelig med blæren din Kitt, hva var årsaken til at de overså at den var så full?

Men Kitt nå ble jeg litt usikker, mener du at sykepleiere ikke har lov til å legge inn permanent kateter, uten å konferere med lege?

Når det gjelder kateterisering av menn tror jeg de fleste sykehusavdelinger har delegert dette til sykepleierene, eller tar jeg feil. Der jeg har jobbet har det aldri vært snakk om at legene skulle gjøre dette.

Link to comment
Share on other sites

Nå til dags (uff, er da ikke så gammel) er det en sykepleieroppgave å katetrisere menn, men jeg tror ikke at det er noen automatikk i at sykepleiere kan legge inn permanent kateter uten at det er forordnet av lege. Mulig det varierer fra sted til sted. Er jo forskjellige grunner til at man ønsker å leggge inn kateter.

 

Vel, historien om min encefalomyelitt er lang og så full av legetabber at du vil ikke tro det.

Kortversjon: Høy feber og vond nakke ble mandag i påskeuken -92 diagnostisert til influensa på legevakten. "Gå hjem, hold deg varm og drikk masse"

To dager sener våknet jeg uten feber, men med merkelig nedsatt kraft i alle ekstremiteter. Måtte ofte tisse, ble hjulpet opp trappen, men det kom lite.

Skjærtorsdag på legevakten igjen hvor jeg ble katetrisert for 1500ml og fikk diagnosen nyrebekkenbetennelse. Gangvanskene ble bortforklart med den fulle blæra. Nok en gang sendt hjem med beskjed om å drikke masse!

Påskeaften morgen ble jeg kjørt til legevakten av de jeg delte hus med. De turte ikke ha meg hjemme lenger!

Ble katetrisert for 1800ml før en ung lege kom og sa at jeg skulle på Riksen, for dette ville ikke han ha ansvar for!

Etter 2 uker på Riksen var jeg bedre og ble sendt hjem med en mulig MS -diagnose og resept på engangskatetre!

At det var hjerne- og ryggmargsbetennelse fikk jeg først vite flere år senere, enda legen visste det bare 3 dager etter at jeg ble skrevet ut!

Link to comment
Share on other sites

En forferdelig historie du hadde der Kitt, skremmende at de ikke tok deg på alvor.

 

Oi.. kan vi ikke legge in permanente katetere uten å konferere med legen først, da beklager jeg virkelig Litago at jeg sa dette var lov. Da jeg jobbet på sykehus ble dette gjort uten å konferere med lege først. Tror nok det varierer veldig fra hvor du jobber. Der jeg jobbet var mye delegert til sykepleierene :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener også å huske at permanent kateter er noe som må forordnes av lege, men det er laaang tid siden sist jeg hadde denne problemstillingen.

 

Nå kan jeg jo også fortelle at i går (søndag), begynte pasienten min å tisse spontant, og vi har ikke trengt å kateterisere noe mer etter lørdag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener også å huske at permanent kateter er noe som må forordnes av lege, men det er laaang tid siden sist jeg hadde denne problemstillingen.

 

Nå kan jeg jo også fortelle at i går (søndag), begynte pasienten min å tisse spontant, og vi har ikke trengt å kateterisere noe mer etter lørdag.

 

Vet du om ha virkelig tømmer blæra, eller bare tisser ut "overflowen"? (neppe så aktuelt for en i terminal fase, men vi ser problemstillingen ofte på nevrologisk avdeling)

Link to comment
Share on other sites

Vet du om ha virkelig tømmer blæra, eller bare tisser ut "overflowen"? (neppe så aktuelt for en i terminal fase, men vi ser problemstillingen ofte på nevrologisk avdeling)

 

Jeg tror han faktisk tømte blæra. Hvertfall kunne jeg ikke palpere noen spent blære slik jeg gjorde første natta jeg jobbet. Og første natta hadde det ikke kommet så mye som en dråpe, selv om han var helt stinn.

Men jeg hadde i bakhodet det du nevner ja.

 

Nå er forøvrig ikke problemstillingen aktuell lengre, da han døde tirsdags morgen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest_Nuppa_*

Jeg jobber på sykehus og trenger ikke spørre en lege om å få legge inn parmanent kateter. Hos oss skal alle som har over 1000ml ved SIK ha permanent kateter pga strekk i blæreveggen, og henvises til urologisk kontroll etter utskrivelsen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber på sykehus og trenger ikke spørre en lege om å få legge inn parmanent kateter. Hos oss skal alle som har over 1000ml ved SIK ha permanent kateter pga strekk i blæreveggen, og henvises til urologisk kontroll etter utskrivelsen.

 

Da har du en stående forordning og trenger ikke spørre fra gang til gang. Tror nok det er slik de fleste steder i dag. Legene har delegert dette permanent til sykepleierene.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

På min avdeling trenger man nok heller ikke legetillatelse for å legge inn permanent kateter. Er legen på avdelingen så er det jo greit å snakke med ham, men slik som for meg som jobber natt så blir det jo heller gjort og så tatt opp med legen om morran, og da er det jo som regel greit. Så lenge det er riktig indikasjon for innleggelsen selvfølgelig, det skal jo ikke legges inn kateter for å slippe bleieskift liksom. Men å kateterisere en mann er jo noe man skal ha opplæring på før man gjør, og da er det jo rimelig greit. Skulle det være så trangt ved prostata at man ikke får det til så må derimot en lege komme og gjøre det. Det har jeg sett gjort en gang og da var det ingen kjære mor, kateteret ble bare kjørt gjennom. Det var nok ikke særlig behagelig, men blæra ble i det minste tømt.

 

For øvrig så er vi på vår avdeling også så heldige å ha blærescanner. Det er virkelig et kjempefint hjelpemiddel. Skulle man ha mistanke om at det er bare overflowen som kommer ut, så er det bare å scanne og se ;)

Link to comment
Share on other sites

På min avdeling trenger man nok heller ikke legetillatelse for å legge inn permanent kateter. Er legen på avdelingen så er det jo greit å snakke med ham, men slik som for meg som jobber natt så blir det jo heller gjort og så tatt opp med legen om morran, og da er det jo som regel greit. Så lenge det er riktig indikasjon for innleggelsen selvfølgelig, det skal jo ikke legges inn kateter for å slippe bleieskift liksom. Men å kateterisere en mann er jo noe man skal ha opplæring på før man gjør, og da er det jo rimelig greit. Skulle det være så trangt ved prostata at man ikke får det til så må derimot en lege komme og gjøre det. Det har jeg sett gjort en gang og da var det ingen kjære mor, kateteret ble bare kjørt gjennom. Det var nok ikke særlig behagelig, men blæra ble i det minste tømt.

 

For øvrig så er vi på vår avdeling også så heldige å ha blærescanner. Det er virkelig et kjempefint hjelpemiddel. Skulle man ha mistanke om at det er bare overflowen som kommer ut, så er det bare å scanne og se ;)

 

Jeg synes ofte det kan være litt trangt forbi prostata, når jeg kateteriserer menn. Vet ikke hvordan dere gjør det, men jeg sprøyter inn en liten dose xylocain gel, holder for urinrøret slik at det ikke tyter ut, men fordeler seg nedover urinrøret. Etter å ha ventet litt sprøyter jeg inn resten. Venter litt igjen og så kateriserer jeg, da går det som oftest mye bedre fordi bedøvelsen har fordelt seg bedre nedover urinrøret. Mulig dere gjør det på samme måte da, men jeg lærte aldri dette, men leste meg til det etter at jeg hadde jobbet noen år ;)

 

Ja blærescanner er jo supert, da slipper man å lure ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ofte det kan være litt trangt forbi prostata, når jeg kateteriserer menn. Vet ikke hvordan dere gjør det, men jeg sprøyter inn en liten dose xylocain gel, holder for urinrøret slik at det ikke tyter ut, men fordeler seg nedover urinrøret. Etter å ha ventet litt sprøyter jeg inn resten. Venter litt igjen og så kateriserer jeg, da går det som oftest mye bedre fordi bedøvelsen har fordelt seg bedre nedover urinrøret. Mulig dere gjør det på samme måte da, men jeg lærte aldri dette, men leste meg til det etter at jeg hadde jobbet noen år ;)

 

Ja blærescanner er jo supert, da slipper man å lure ;)

 

Oi, så du bruker opp hele den ferdigfylte sprøyta med xylocail-gel? Takk for tipset, det skal jeg ta med meg til neste kateterisering ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forresten aldri forstått den store greia med at det skal være så spesielt å kateterisere menn? Må være noe som henger igjen fra den tid hvor det bare fantes mannlige leger. Neida, vet jo det kan være litt tricky i fhorhold til prostata og alt, men jeg synes det er mye lettere å kateterisere menn. Mulig det er fordi det er det jeg gjør oftes på jobb (de typiske pasientene som har operert hernie i spinal og ikke kommer igang selv).

Det kan jo være kinkig å finne urether hos kvinner i blant?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen ganger trøblet litt med å kateterisere menn. Som med pasienten jeg beskrev i hovedinnlegget, som hadde kjent prostataforstørrelse.

Turte ikke å bare kjøre på nei, men prøvde heller flere ganger. Fikk det til på tredje forsøk.

 

Hadde en kvinne for litt siden, som også var terminal og ikke fikk tømt blæra, og der fikk jeg det IKKE til! Prøvde "bare" 2 ganger på tampen av vakta, men det var faktisk helt umulig å se noe urinrør, så det var som å stikke kateteret på måfå.

Etter 2 misslykkede forsøk ga jeg meg, og overlot videre forsøk til påtroppende dagvakt. Senere fikk jeg høre at det var ikke bare jeg som var for trøtt og så i kryss ( ;) ), dagvakten hadde heller ikke sett noe, men vært heldige på sitt "blinde" forsøk.

 

Så på en måte er menn lettere, det er jo ikke mange mulighetene for å treffe feil, bare litt problemer med å få kateteret inn om det er trangt.

Kvinner underliv er jo derimot så ulike, og mange kvinner har blitt endret etter barnefødsler, så jeg synes ofte det er en større utfordring.

Link to comment
Share on other sites

Ja damer kan være plundrete å kateterisere. Men etter lang trening, har jeg funnet teken. Nå tror jeg at jeg klarer de fleste. Når kollegaer gir opp synes jeg nesten alltid de gjør den samme feilen, og det er at de går for forsiktig frem. De skiller ikke kjønnsleppene skikkelig. Det jeg gjør er å ta et litt dypt tak og skiller kjønnsleppene skikkelig. Så ser jeg nesten uten unntak alltid urinrøret. er jeg litt usikker stikker jeg kateteret inn litt i overkant av der jeg tror og fører det litt nedover og vips så er det på plass ;)

Link to comment
Share on other sites

Oi, så du bruker opp hele den ferdigfylte sprøyta med xylocail-gel? Takk for tipset, det skal jeg ta med meg til neste kateterisering ;)

 

Ja jeg bruker en slik på 20ml, nå tyter alltid endel ut da ;) Men det står beskrevet at man først skal sette inn gel til pasienten kjenner spreng eller 10 ml. Så etter noen minutter setter man inn de resterende 10ml. Men hvis pasienten skal kateteriseres flere ganger om dagen, må man passe på å ikke overskride max dose.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy