Jump to content
Sykepleiediskusjon

Gir vi nok opiater til terminale pasienter med smerte og dyspnoe?


Cathrine

Recommended Posts

Er vi for redde når vi smertebehandler terminale pasienter, gir vi dem tilstrekkelig med opiater? Jeg spør fordi jeg nylig har sittet ved dødsleiet til en pårørende og det som overrasket meg var en tilbakeholdenhet når det gjaldt å gi opiater hyppig. Sykepleierne var tydeligvis redde for å gi ut fra behov, de valgte å følge klokken.

De var heller ikke kjent med at dyspnoe ved terminal hjertesvikt kan lindres ved å gi morfin. De var redd det skulle forverre tilstanden. Jeg velger å kopiere fra NEL om behandling av dypnoe hos terminale.

 

Dyspné2

· Dyspné er en subjektiv opplevelse av åndenød

· Det siste levedøgnet lider ca. 80 % av pasientene under akutt dyspné med opplevelsen av å bli kvalt

· Dette skyldes terminal hjertesvikt

· Tradisjonelle behandlingstiltak som diuretika, antibiotika, kortison eller oksygen vil enten ikke lenger være symptomlindrende, eller de vil bidra til en unødig forlengelse av dødsprosessen

· Den eneste virksomme behandlingen er tilførsel av morfin som virker på hjernestammen, det limbiske system, bronkiale reseptorer og det lille kretsløp

· Morfin medfører at en rask overfladisk respirasjon endrer seg til en jevn normofrekvent og dyp respirasjon og derigjennom til forbedret O2-opptak og avlastning av hjertearbeidet

· Pasienter som ikke bruker opioider fra før gis initialt 5–10 mg morfin subkutant eller langsomt intravenøst

· Doseringen gjentas hver 4. time eller hyppigere til oppnådd god effekt, for eksempel respirasjonsfrekvens 15–20 per minutt

· Hos pasienter som allerede får morfin, bør tidligere doseringer økes med ca. 50 %

· Det er dokumentert en effekt av opioider gitt peroralt eller subkutant på indikasjon tungpusthet hos pasienter som behandles palliativt7

· Det foreligger ikke dokumentasjon for bruk av benzodiazepiner for å avhjelpe

· http://legehandboka....hjem-37317.html

Link to comment
Share on other sites

Guest banshee

Hvis de ikke vet at morfin-skopolamin hjelper for respirasjonen, tror jeg ikke de kan være særlig kjent med døende pasienter. Jeg tenker ihvertfall at når man vet det går "den veien", er smertelindring noe av det viktigste, og det ville ikke fallt meg inn å holde tilbake morfinen. Jeg kan forsåvidt ikke huske at respirasjonen har vært noe særlig lav hos noen av dem heller, så det skal jo litt til.....

Link to comment
Share on other sites

Hvis de ikke vet at morfin-skopolamin hjelper for respirasjonen, tror jeg ikke de kan være særlig kjent med døende pasienter. Jeg tenker ihvertfall at når man vet det går "den veien", er smertelindring noe av det viktigste, og det ville ikke fallt meg inn å holde tilbake morfinen. Jeg kan forsåvidt ikke huske at respirasjonen har vært noe særlig lav hos noen av dem heller, så det skal jo litt til.....

 

Ja som deg har jeg alltid vært vant til å gi tilstrekkelig med opiater til døende, altså vurdert ut fra behov ene og alene. De var kjent med bruk av morfin skopolamin, men i dette tilfelle var ikke det aktuelt da pasienten ikke led av dødsralling, kun dyspnoe som helt klart plaget pasienten. Og ser man i det sitatet over fra NEL, står det at morfin er det som vil kunne lindre slik dyspnoe.

Nå hører det med til historien at sykepleierne etterkom mitt ønske om å gi opiater, så det er ikke ment som kritikk. Jeg tar det opp her, for jeg så at her var det mangel på kunnskap, eller en redsel for å fremskynde døden. Dette har vært et tema i alle år og jeg ble faktisk veldig overrasket over at dette fortsatt forekommer i dag. Jeg trodde vi var kommet lenger.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

 

Ja den var veldig fin. Jeg legger den ut på sykepleiediskusjon sin facebooksiden slik at den når fler. . Tror mange har mye å lære av å lese denne artikkelen. Egentlig burde man hengt den opp på en tavle på et hvert vaktrom, for sikre adekvat behandling av døende.

Link to comment
Share on other sites

Ja den var veldig fin. Jeg legger den ut på sykepleiediskusjon sin facebooksiden slik at den når fler. . Tror mange har mye å lære av å lese denne artikkelen. Egentlig burde man hengt den opp på en tavle på et hvert vaktrom, for sikre adekvat behandling av døende.

jeg har delt den på jobben! leker litt med tanken på å lage en egen terminalpleieperm hvor man kan samle all info man kommer over...
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Så leit at ikkje alle veit at morfin lindrer dyspne ved treminal hjertesvikt. Vil berre nevna at robinul er greiere og gjev enn scopolamin fordi det ikkje passerer blod hjernebarierren. Ein risikerer difor ikkje dei bivirkningane som kan koma av scopolamin. Anbefalt dosering står i handbok i lindrende behandling

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bra at dette tas opp! Vi diskuterte faktisk dette på jobben nylig selv. Vi er flinke til å gi ofte, men vi gir gjerne små doser fordi vi er redde. Man lærer altfor lite om smertelindring på sykepleien etter min mening. Dette gjør at vi står dårlig rustet på dette når vi kommer ut i arbeid. Under studiene blir man nesten redd for morfin. Klart man skal ha respekt for det, men jeg opplevde at en nyutdannet sykepleier ga en dose på 2,5 mg sc der pasienten døde en time senere. Hun var helt fra seg fordi hun var så redd for om hun kunne gjort noe galt. Heldigvis gir arbeidsgiver oss masse kursing når det gjelder lindrende, men det er jo dessverre ikke sånn på alle arbeidsplasser.

 

Robinul er vel som regel et bedre alternativ enn mofin/skopolamin når det gjelder dødsralling etc, men jeg liker morfin/skopolamin når pas har dyspne, eller er litt surklete. Synes ofte de terminale pasientene har veldig god effekt av det.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy