Jump to content
Sykepleiediskusjon

lekkasje fra urinkateter og størrelse...


lucifer

Recommended Posts

hvis man opplever lekkasje rundt urinkateteret så er jeg lært opp til å gå ned en størrelse, men nå har jeg fått informasjon fra en medkollega om at på et kurs fikk hun beskjed om at man heller skulle opp en størrelse.

 

Og hvis dette er tilfelle, er det likt for menn og damer?

 

har sendt mail til produsenten og mediqnorge som hadde dette kurset, men vet dere noe? hva har dere lært?

Link to comment
Share on other sites

Fått svar direkte fra rochester medical som vi får kad fra og de sier man skal gå opp en str uavhengig av kjønn! Skulle gjerne lest noe forskningsrapporter ift dette..

 

Takk for at svar. Du får sende en ny mail og spørre om de har noen forskningsrapporter som bekrefter dette. Men du vil vel se i praksis om dette hjelper. Håper du fortsetter med å holde oss oppdatrert.

Link to comment
Share on other sites

I følge lærebøkene vi har nå, lærer vi at lekkasje kan oppstå når kateteret er for lite.

det er jo det mest logiske egentlig.. jeg tenkte umiddelbart å gå opp en str men så kom jeg på at jeg hadde hørt at man skulle ned.. men finner liksom ikke noe logikk der ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I dag har jeg hatt fagdag på jobb, og den ene bolken gikk på urinkateter.

Hun som foreleste jobber i Mediq Norge (http://www.mediqnorge.no/), og temaet i denne tråden ble tatt opp (ikke av meg).

Hun sa at man bør prøve å gå ned en størrelse på kateteret ved lekkasje.

Dette fordi at et for stort kateter vil irritere urinrøresveggene, og vevet vil bli "stressa" og stå i spenn, som igjen fører til lekkasje.

Ved å gå ned en størrelse, roer vevet i urinrøret seg ned, urinrøret trekker seg sammen for å holde tett, og lekkasjen blir (forhåpentligvis) borte.

Link to comment
Share on other sites

I dag har jeg hatt fagdag på jobb, og den ene bolken gikk på urinkateter.

Hun som foreleste jobber i Mediq Norge (http://www.mediqnorge.no/), og temaet i denne tråden ble tatt opp (ikke av meg).

Hun sa at man bør prøve å gå ned en størrelse på kateteret ved lekkasje.

Dette fordi at et for stort kateter vil irritere urinrøresveggene, og vevet vil bli "stressa" og stå i spenn, som igjen fører til lekkasje.

Ved å gå ned en størrelse, roer vevet i urinrøret seg ned, urinrøret trekker seg sammen for å holde tett, og lekkasjen blir (forhåpentligvis) borte.

de lærde strides tydeligvis ;)

Link to comment
Share on other sites

I dag har jeg hatt fagdag på jobb, og den ene bolken gikk på urinkateter.

Hun som foreleste jobber i Mediq Norge (http://www.mediqnorge.no/), og temaet i denne tråden ble tatt opp (ikke av meg).

Hun sa at man bør prøve å gå ned en størrelse på kateteret ved lekkasje.

Dette fordi at et for stort kateter vil irritere urinrøresveggene, og vevet vil bli "stressa" og stå i spenn, som igjen fører til lekkasje.

Ved å gå ned en størrelse, roer vevet i urinrøret seg ned, urinrøret trekker seg sammen for å holde tett, og lekkasjen blir (forhåpentligvis) borte.

Det var vel akkurat dette jeg lærte på skolen for mange år siden. Kanskje saken er den at hvis det lekker i et kateter som nylig er lagt inn er det trolig for lite kateter og det vil være gunstig å gå opp en størrelse og se om de hjelper, men om det begynner å lekke først etter mange timer/dager er det grunn til å tro at vevet er irritert og man trenger å gå ned en størrelse?

Bare noen tanker fra meg.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy