Jump to content
Sykepleiediskusjon

Snart ferdig sykepleier


Sissel

Recommended Posts

Heisann!

Jeg er ferdig sykepleier til sommeren og skal rett ut i jobb på sykehuset i sommerferien. Jeg både gleder og gruer meg til dette. Er det forventet at man skal "kunne alt" når man er ferdig utdannet? Jeg er rett og slett redd for at jeg skal ta livet av noen, for jeg føler ikke jeg har tryggheten til en sykepleier med tanke på medisiner. Det er jo også sykepleierne som har den livsviktige oppgaven med å observere og tolke pasientens symptomer slik at vi kan calle på legene. Hva om jeg ikke tolker symptomene raskt nok eller riktig?

 

Argh..

 

Jeg føler også jeg må friske opp kunnskapene fra anatomi, sykdomslære, farmakologi og legemiddelregning, men ser ikke når jeg skal få tid til dette. Har fullt opp med bachelorskriving og jobb. Er det andre enn meg som kjenner på denne angsten? Hadde vært fint å delt disse tankene med noen som er i samme båt ;)

Link to comment
Share on other sites

Kjenner godt til hva du skriver om. Og de gjentar stadig på skolen at vi må tenke på at vi ikke kommer ut som "ferdigvare". Det er når vi begynner å jobbe, at utviklingen og læringen virkelig blomstrer (har jeg hørt av mange). Men siden du skal i jobb på sykehuset, har du vel andre sykepleiere å støtte deg på og spørre dersom du er usikker. Er sikker på at det går kjempefint.. bare tenk på alle før oss som har klart seg bra og blitt dyktige sykepleiere :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Marianne og Lucifer. Ja, jeg kan vel spørre om hjelp, ser at alle sykepleiere gjør det når de lurer på noe eller føler for å diskutere en situasjon. Men jeg er så redd for å mase.. Men får håpe det ordner seg. er vel tøft i starten for alle :)

Link to comment
Share on other sites

Ja det er tøft å være nyutdannet og jeg hadde akkurat de samme følelsene som deg.