Jump to content
Sykepleiediskusjon

Antibiotika iv


Guest Trude

Recommended Posts

Guest Trude

Hei, jeg har et spm som et litt pinlig for jeg føler jeg burde vite det nå som jeg er ferdig utdanna.

Når man gir antibiotika iv, kobler dere da fra posen og iv-settet, eller venter dere til iv-settet også er tømt?

Det ligger jo mange ml i selve slangen som pasienten da ikke får om man kobler fra idet posen er tom. Mente jeg leste på pakka at det er 6 ml pr meter, slangen er ca 2 meter. Dvs 12 ml av en 100 ml ab-løsning er jo ganske mye. Eller tar man høyde for mangelen i dosen når legen rekvirerer?

 

Når man gir sag henger man opp en pose nacl når posen er tømt for at pas skal få i seg alt.

 

Hva er riktig når det gjelder antibiotika?

Link to comment
Share on other sites

Nei, dosen justeres ikke i forhold til dette.

Endel antibiotika kan man gi som injeksjon, da sikrer man at pasienten får hele dosen.

Jeg vet ikke om det er vanlig å skylle iv slangen etter at infusjonen er gått inn. For å være ærlig har jeg aldri tenkt på dette, men klart det er uheldig som du sier for her er det jo snakk om 10% av dosen. Så man bør nok skylle ja.

Link to comment
Share on other sites

På det sykehuset jeg var i praksis fylte de settet med NaCl fra en 50ml's bong, lot AB gå inn til bongen var tom, for så å sette på den 50ml med NaCl igjen. På dette viset var det ikke noe fare for AB søl, og pasienten fikk i seg hele ABdosen. Der jeg jobber nå fylles settet med AB, det er lett å søle, og man plukker ned hele greia når bongen er tom (med AB i settet). Har foreslått å gjøre det som der ejg var i praksis, men det er det lite gehør for gitt...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

På mitt sykehus skyller vi kun igjennom settet med ny saltvannspose når vi gir dyre medisiner (feks 300 ml Kiovig hvor 1 ml = 50 kr..), ellers er ikke dette en problemstilling hos oss.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

På min avdeling sprøyter vi inn 20 ml nacl i bongen rett før det går luft i infusjonssettet, på den måten får du med all antibiotika. Lærte tidligere å skifte til ny bong med bare nacl, men det koster mer penger. Prosedyren hos oss er derfor å heller bruke sprøyte og spiss og fylle i med ny nacl.

Link to comment
Share on other sites

Alternative kan være å blande i større NaCl-bag'er. Hos oss er vi relativt konsekvent med å blande i 100 ml NaCl ved ordinær ab iv. Selvfølgelig i mindre når vi har pas med svikt. Om vi har pas med årer som tåler lite eller opplever ubehag ved ab iv kan vi blande i 250 ml. Ved å blande i 100 ml er det enkelt å regne væskeregnskap mv. Vi skyller aldri settet pga fare for ab søl. Hvis man har en sterk blanding vil det være mye ab igjen i slangen, men om man tynner ut vil pasienten få inn mesteparten av medikamentet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

I løpet av to praksisperioder på sykehus har jeg opplevd litt av hvert. På den ene avdelingen satte man infusjonssettet over i en 50ml NaCl når AB var gått inn, for å skylle medikament som ligger igjen i slangen inn, mens på den andre avdelingen kobler man bare ned og kaster hele greia.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest NY_Utdannet

Hei dere :)

 

Et spørsmål: Opplevede at en pasient hadde tatt av korken på veneflonen, slik at det rant litt blod. Kanskje snakk om 1-2 min. Er dette farlig? Jeg tenker særlig på om det kan komme luft inn i åren..

På forhånd takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

At pasienten mister så mye medikament høres absolutt ikke bra ut. Infusjonssettene til Braun-pumpene tar 17,1 ml, det er MYE selv om det blandes i 100 ml spør du meg. Jeg jobber med barn, og dermed mindre doser, men hoveregelen er den samme - hele dosen skal inn!

Hei dere :)

 

Et spørsmål: Opplevede at en pasient hadde tatt av korken på veneflonen, slik at det rant litt blod. Kanskje snakk om 1-2 min. Er dette farlig? Jeg tenker særlig på om det kan komme luft inn i åren..

På forhånd takk for svar :)

For det første kan jeg si at man som voksen tåler å få relativt store mengder luft inn uten at det skjer store konsekvenser (akkurat hvor denne grensa går er umulig å si, men har hørt at voksne visstnok skal tåle 15-20 ml? Dette kan de som jobber med voksne svare bedre på). Det er selvfølgelig ikke ønskelig med luft, og man skal forsøke å unngå det, men så lenge pasienten ikke har en shuntende hjertefeil så skal det i utgangspunktet gå greit.

 

Men, når det blør fra venflonen så betyr det jo at trykket er høyere inne i åra enn utenfor - ergo trekkes det ikke luft inn. Så du kan ta det helt med ro :) Vet ikke hva du endte med i denne situasjonen, men neste gang er det bare å sprite av enden og proppe den.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy