Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sette vaksine "privat"


pyttå

Recommended Posts

På skolen når vi hadde eksamen i i.m. og s.c. injeksjoner sa foreleseren vår at når vi var ferdig utdannet kunne vi sette vaksier på venner å bekjente, men dette på eget ansvar selvfølgelig. Foreleseren sa hun hadde flere venner som tok allergivaksiner, og at hun var den faste som de ringte til når de skulle settes. Jeg skal ut å reise med ei venninne, og hun hadde sagt til den vaksine ansvarlige på legekontoret at jeg kunne sette vaksinene (Hep. B og Boostrix polio (og at dette settes når jeg er på jobb og har tilgang til adrenalin). Dette mener den vaksineansvarlige at jeg ikke bør gjøre, og at hun må komme til legekontoret. Hun må gå dit 3 ganger (betale for alle konsultasjoner), og kunne ha spart rundt 600 kr. om jeg kunne sette dem. Noen som vet om det er noen regler for dette?! Om hun MÅ på legekontoret for å sette dem? Har jo nettopp hatt en runde med influensavaksiner på pasientene, og dette var det jo jeg som sykepleier som gjorde...

Link to comment
Share on other sites

Dersom dette ikke er vaksiner som skal settes på en særlig måte tror jeg jeg hadde satt de på jobb selv ihvertfall. Så lenge man har tilgang til adrenalin vel og merke. Men sett de når arbeidsdagen er over, slik at det ikke blir en mindre sykepleier på jobb hvis om atte fremtilfall ;)

Link to comment
Share on other sites

Noen vaksiner skal meldes inn til et sentralt vaksineregister og det er ikke alle som har tilgang til å registrere. Jeg har alltid tatt mine vaksiner hos bedriftshelsetjenesten eller vaksinasjonskontoret, har heller ikke satt vaksiner på mine nærmeste. Om noen skulle få anafylaktisk sjokk er det greit å ha alt nødvendig for hånden - deriblant tilstrekkelig og riktig kunnskap.

 

Dette sier folkehelseinstituttet om saken :)

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainArea_5661&MainArea_5661=5631:0:15,5298:1:0:0:::0:0

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg vurderer å sette influensavaksine på familien min, Tenker det er lurere å vaksinere de her hjemme, enn at de skal oppsøke et legekontor hvor de risikerer å bli smittet nå som vi vet at mange influensasyke oppsøker lege. Men først må jeg få en resept av fastlegen på både vaksine og adrenalin. Da blir det jo ikke noe annerledes enn om jeg hadde jobbet i hjemmesykepleien, for de setter vel influensavaksiner på sine pasienter?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg er 1.års student og farmoren min ber meg stadig om jeg kan sette sprøyter på henne. Hun har fått kreft, og vil gjerne slippe turen ned på legekontoret. Jeg har ikke satt meg inn i hennes diagnose, men med tanke på at dette er såpass viktig vil jeg tro at jeg ikke har lov til å sette på henne?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er 1.års student og farmoren min ber meg stadig om jeg kan sette sprøyter på henne. Hun har fått kreft, og vil gjerne slippe turen ned på legekontoret. Jeg har ikke satt meg inn i hennes diagnose, men med tanke på at dette er såpass viktig vil jeg tro at jeg ikke har lov til å sette på henne?

 

Du må selv vurdere om du har nok kunnskap og kan sette sprøytene på henne. Dersom hun opplever det som problematisk å dra på legekontoret for å få satt dem, kan hjemmesykepleien være ett alternativ.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Herseball

Hallaisen! Har bare et lite innspill, men jeg er ikke helt sikker på hvordan dette fungerer. Helsepersonell har meldeplikt for å melde inn vaksinasjoner i SYSVAK. Om dette kreves for enkeltpersoner eller kun ved større vaksinasjoner vet jeg ikke, men det er mulig noen av dere får tydet noe frem av dette: http://www.fhi.no/ew...792:1:0:0:::0:0

Det er definitivt lurt å få Hep A/B. Jeg ville ihvertfall satt den første dosen på et sted med tilgjengelig adrenalin for... man vet jo aldri helt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hallaisen! Har bare et lite innspill, men jeg er ikke helt sikker på hvordan dette fungerer. Helsepersonell har meldeplikt for å melde inn vaksinasjoner i SYSVAK. Om dette kreves for enkeltpersoner eller kun ved større vaksinasjoner vet jeg ikke, men det er mulig noen av dere får tydet noe frem av dette: http://www.fhi.no/ew...792:1:0:0:::0:0

Det er definitivt lurt å få Hep A/B. Jeg ville ihvertfall satt den første dosen på et sted med tilgjengelig adrenalin for... man vet jo aldri helt.

 

Ja veldig viktig å ha adrenalin tilgjengelig når man setter injeksjoner. Allergiske reaksjoner kommer vanligvis når pasienten har vært eksponert for allergenet tidligere, så andre dose og de påfølgende dosene kan være vel så farlige med tanke på en akutt allergisk reaksjon.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy