Jump to content
Sykepleiediskusjon

Svineinfluensavaksinen


spl.stud

Recommended Posts

Nei, kommer ikke til å vaksinere meg. Tenker at svinefluen er oppskrytt igrunn.. Blir jeg syk, så blir jeg syk.. Ikke noe å gjøre med det. Kan jo bli like syk, om ikke verre, av vaksinen.

 

Slik tenker jeg også, jeg har ikke særlig lyst til å vaksinere meg....

Men så er det det at man bør vaksinere seg for å beskytte andre, som vi møter i arbeidet vårt, som faktisk er i risikogrupper...

Synes det er vanskelig å vite hva jeg skal gjøre ;)

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg student, men kan kanskje svare likevel?

Jeg så nå på dagsrevyen at Folkehelseinstituttet anbefaler alle å vaksinere seg, ikke bare risikogrupper og helsepersonell slik de sa for noen få dager siden. Årsaken til at de endrer anbefalingen er at influensaen viser seg å være farligere for friske mennesker enn det man tidligere har trodd.

Sykepleiere er i en helt spesiell situasjon. Det er som Feline sier at vi bør beskytte pasientene våre ved å vaksinere oss. Vi vil også være ekstra utsatt for smitte selv, hvis influensaen sprer seg. Da bryter helsevesenet fort sammen om mange blir syke på en gang.

Hvis mesteparten av befolkningen vaksinerer seg, så vil man kunne unngå en epidemi og mange liv kan spares.

Jeg er selv blitt litt skeptisk til vaksiner, men akkurat nå tror jeg ikke jeg har noe valg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber på sykehjem og der får alle ansatte vaksinen for å beskytte pasientene. Hadde egentlig ikke tenkt å ta den, var litt skeptisk. En hører jo alltid mye forskjellig... Men når d er av hensynet til de pasientene jeg jobber med tenker jeg å ta den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker første året jeg jobbet på sykehus, da ble vi mer eller mindre tvunget til ta influensavaksine.

Jeg tok det første året, men de andre årene snodde jeg meg unna da jeg så "vaksinedama" på avdelingen, hehe.

 

MEN, svineinfluensaen er jo kategorisert som en PANdemi, ikke bare en vanlig epidemi.

Og om flertallet vaksinerer seg, så kan man til en viss grad stoppe smittespredningen.

 

OG, i tillegg til pasienter og hensynet til dem rundt meg, har jeg selv barn i risikogruppen. Så jeg heller sterkt i mot å takke ja til vaksinen.

Argumentet er i så fall altså ikke at jeg vil beskytte meg selv, men både nære og ukjente rundt meg.

 

Jeg tror heller ikke det er noen større fare ved å ta svineinfluensavaksinen enn annen influensavaksine.

Vaksinene varierer jo fra år til år, men er utviklet på samme måte.

Så det er så vidt jeg har fått med meg ikke noen forskjell sånn sett.

Link to comment
Share on other sites

Så flott da Misty ;) Får håpe den får full effekt, for nå haster det snart å ha vaksine innabords. Ihverfall her i Oslo.

Men jeg trodde ikke den var tilgjengelig før 2 november jeg, men da må jeg tydeligvis ha tatt feil :P

Kan jeg få satt den i morgen tror dere, hvis jeg henvender meg til legesenteret her? Eller jeg bør vaksineres på en vaksinepoliklinikk er jeg blitt fortalt i en annen anledning, fordi jeg er allergisk mot formaldehyd og det er det i denne vaksinen.

 

Du må huske å ikke ta paracet da, hvis du skulle få noen bivirkninger, for da kan du nedsette effekten av vaksinen. Se her: http://sykepleiediskusjon.net/index.php?showtopic=998

Link to comment
Share on other sites

Oida, det om paracet og bivirkninger har ikke jeg hørt! Tok to paracet i dag, for hadde skikkelig vondt i hodet. Tror jeg har fått en liten reaksjon på vaksinen. Er ikke helt i form i dag...

 

Vi fikk ikke alle dosene vi hadde bestilt, bare en liten del av de. Er ikke så stort antall vaksiner kommunen har fått enda. Håper det holder med en dose, og at jeg slipper en dose til senere ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kjem ikkje til å ta den. Lure uansett på om eg har hatt den, who knows? :D Skulle jo alldeles tru det er svartedøden som herja oss, folk blir jo småhysteriske for eit godt ord :) Til no er det vel 15-20 som har dødd, om sikkert 90% av dei hadde underliggande sjukdom. Til samanlikning dør ca. 1500 av andre typar influensa KVART år..vi har jo mista heilt perspektivt her.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy