Jump to content
Sykepleiediskusjon

Etisk delimma


Guest Zebra

Recommended Posts

Guest Zebra

En pasient som har langkommet demens, 91 år gammel man og har hatt lungebetennelse. Han er ferdig med AB kur en uke siden. Pasienten er slimete, slapp, tørr i huden og slimhinne, spiser og drikker lite. Jeg har diskutert med kollegær ang. væskebehandling. Vi ringte tilsynslege og han sier at det ikke er nødvendig med væskebehandling fordi den kan bare forlenge lidelsen av pasienten. Jeg syns det er ikke riktig begrunnelse. Selv om man har langkommet demens, har man rett til å få omsorg tjeneste ved å lindre symptomer. Jeg har tenk på det hele tiden. Hva syns dere?

Link to comment
Share on other sites

Det vanskeligste etiske spørsmålet.. hva er et verdig liv? Opplever ofte at sykehjemslegen her også beslutter å ikke gi væske fordi det bare forlenger det terminale forløpet. Legen her sier at alle studier viser at pasienter ikke føler tørste i sine siste levedager. Det har noe med hvilken del av hjernen som tar skade først. Jeg har dog ikke lest slike studier selv.

 

Det virker da som at legen hos dere har vurdert at pasientens tilstand ikke kan reverseres med væskebehandling og velger derfor å ikke forlenge dødsprossessen. Har sett mange tilfeller hvor pasienter får væske til siste slutt og ofte fører det til væske i lungene og ødemer fordi kroppen ikke lenger kan nyttegjøre seg av væsken. Jeg tenker at det er viktig at pårørende blir informert godt og får snakke med legen slik at det er enighet i at man skal avstå fra behandling. Og selvsagt at legen tar en grundig vurdering av pasienten og ikke baserer en slik beslutning på en tlf samtale.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det vanskeligste etiske spørsmålet.. hva er et verdig liv? Opplever ofte at sykehjemslegen her også beslutter å ikke gi væske fordi det bare forlenger det terminale forløpet. Legen her sier at alle studier viser at pasienter ikke føler tørste i sine siste levedager. Det har noe med hvilken del av hjernen som tar skade først. Jeg har dog ikke lest slike studier selv.

 

Det virker da som at legen hos dere har vurdert at pasientens tilstand ikke kan reverseres med væskebehandling og velger derfor å ikke forlenge dødsprossessen. Har sett mange tilfeller hvor pasienter får væske til siste slutt og ofte fører det til væske i lungene og ødemer fordi kroppen ikke lenger kan nyttegjøre seg av væsken. Jeg tenker at det er viktig at pårørende blir informert godt og får snakke med legen slik at det er enighet i at man skal avstå fra behandling. Og selvsagt at legen tar en grundig vurdering av pasienten og ikke baserer en slik beslutning på en tlf samtale.

 

Godt svart og enig med deg! Har selv vært borti pasienter i så og si terminal fase som har fått i.v. væskebehandling over tid. Jeg opplevde det som uetisk da pasienten lå i ganske lenge etterkant før h*n endelig fikk slippe. Med andre ord synes jeg væskebehandling på så syke pasienter bare er med på å dra ut tiden de ligger og "forsøker å dø", om det gir mening.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy