Guest Nyskjerrigper. Posted August 9, 2017 Report Share Posted August 9, 2017 Hello, Av ren nyskjerrighet lurte jeg på om det var noen som er relativt nyutdannede og som har forhandlet frem høyere lønn? Personlig synes jeg sykepleierlønnen er lav og at vi derfor burde være flinkere å individuelt forhandle frem bedre lønn. Dersom du har gjort dette lurer jeg også på om du kan fortelle resultatet av forhandlingen og om du arbeider i kommune eller stat. Hilsen nyskjerrigper Link to comment Share on other sites More sharing options...
tonjeo Posted August 9, 2017 Report Share Posted August 9, 2017 Hei Dette er jeg også nysgjerrig på, og hvordan tilleggene er ift grunnlønnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pally Posted September 4, 2017 Report Share Posted September 4, 2017 Uten at jeg selv har forsøkt å forhandle om lønn har jeg et inntrykk av at man som nyutdannet har relativt dårlige kort på hånden i forhold til lønnsforhandling. Unntaket er om man har en særdeles relevant bakgrunn som gjør deg spesielt ettertraktet hos ny arbeidsgiver. Likevel har jeg hørt om sykepleiere som har lyktes med lønnsforhandlinger, men jeg tror det krever god argumentasjon for hvorfor akkurat du skal tjene mer enn andre sykepleiere, og det lønner seg nok å stille svært godt forberedt. Helseforetakene har ikke for vane å dele ut lønnsforhøyelser/frynsegoder uten at de selv får noe konkret igjen for det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
4ndre Posted October 31, 2017 Report Share Posted October 31, 2017 Det er nok ikke lett å nå frem med et krav om høyere lønn, men av og til går det bra. En får i alle fall ikke høyere lønn hvis en ikke prøver. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nonmaleficence Posted November 2, 2017 Report Share Posted November 2, 2017 On 5.9.2017 at 12:10 AM, Pally said: Uten at jeg selv har forsøkt å forhandle om lønn har jeg et inntrykk av at man som nyutdannet har relativt dårlige kort på hånden i forhold til lønnsforhandling. Unntaket er om man har en særdeles relevant bakgrunn som gjør deg spesielt ettertraktet hos ny arbeidsgiver. Likevel har jeg hørt om sykepleiere som har lyktes med lønnsforhandlinger, men jeg tror det krever god argumentasjon for hvorfor akkurat du skal tjene mer enn andre sykepleiere, og det lønner seg nok å stille svært godt forberedt. Helseforetakene har ikke for vane å dele ut lønnsforhøyelser/frynsegoder uten at de selv får noe konkret igjen for det. Må si meg enig i denne. Dessuten henviser arbeidsgiver til tariff som er inngått med NSF. Du må da evt. kunne argumentere som Pally sier for hvorfor du fortjener mer i lønn enn andre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Insipidus Posted November 14, 2017 Report Share Posted November 14, 2017 I praksis har ledere svært lite forhandlingsrom, men på et generelt grunnlag synes jeg likevel vi må prøve. Ofte kan det forhandles om ansiennitet før man underskriver kontrakt slik at man slipper å starte nederst på lønnsstigen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.