Hjk Posted March 11, 2018 Report Share Posted March 11, 2018 Har en pasient som har blåst luft inn i pvk’en sin. Er det farlig? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted March 11, 2018 Report Share Posted March 11, 2018 Det skal litt luft til før det er farlig, men hvis han blåste inn kan det ha kommet mye luft. Det høres ikke bra ut. Jeg ville tatt kontakt med lege. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nuttery Posted March 12, 2018 Report Share Posted March 12, 2018 Jeg hørte av en annen sykepleier en gang at man "egentlig" kan få en hel slange med luft inn i en perifer vene uten at det er veldig farlig/dødelig. Hvor mye hold det er i det vet jeg dessverre ikke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted March 12, 2018 Report Share Posted March 12, 2018 Det jeg lurer litt på er hvordan han blåste luft inn i veneflonen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nonmaleficence Posted March 13, 2018 Report Share Posted March 13, 2018 Finnes venefloner med forlengelsesslange. Det jeg ville vært redd for er vel heller oralbakterier i blodet, og risiko for sepsis eller endokarditt. Streptococcus mitis er en kjent bakteriell årsak til endokarditt. Det skal injiseres omtrent 200-300ml luft før det anses som dødelig på mennesker. http://anesthesiology.pubs.asahq.org/article.aspx?articleid=2026502 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted March 13, 2018 Report Share Posted March 13, 2018 Ser jeg skrev litt uklart. Mente om pasienten bare blåste lett på veneflonen, eller om det ble blåst som når man blåser opp en ballong. Blåses det hardt kan det kanskje ha kommet hendel luft, særlig hvis pasienten holdt på en stund? Det har også en betydning hvor fort luften injiseres. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariusM Posted March 13, 2018 Report Share Posted March 13, 2018 On 12.3.2018 at 12:02 AM, Hjk said: Har en pasient som har blåst luft inn i pvk’en sin. Er det farlig? Jeg er vel først og fremst bekymret av samme årsak som Nonmaleficence, nemlig infeksjonsrisikoen, men dette kan ikke være en pasient som er ved sine fulle fem? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjk Posted March 14, 2018 Author Report Share Posted March 14, 2018 On 12.3.2018 at 7:09 PM, Cathrine said: Det jeg lurer litt på er hvordan han blåste luft inn i veneflonen? Han blåste som om han blåste inn i en ballong. I en veneflon i albuen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nuttery Posted March 14, 2018 Report Share Posted March 14, 2018 On 12.3.2018 at 7:09 PM, Cathrine said: Det jeg lurer litt på er hvordan han blåste luft inn i veneflonen? Sitter den på hånden kan man vel bare ta av korken og blåse i vei? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted March 14, 2018 Report Share Posted March 14, 2018 13 hours ago, Hjk said: Han blåste som om han blåste inn i en ballong. I en veneflon i albuen. Det var voldsomt, da kan det ha blitt endel luft. Gikk det bra med han? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjk Posted March 14, 2018 Author Report Share Posted March 14, 2018 Gikk greit, men er fortsatt nysgjerrig på hvilke synptomer han eventuelt kunne ha fått hvis det ble en alvorlig komplikasjon, så bare fortsett å svar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted March 14, 2018 Report Share Posted March 14, 2018 Gått det gikk greit så langt. Men faren for sepsis er vel fortsatt tilstede. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariusM Posted March 15, 2018 Report Share Posted March 15, 2018 7 hours ago, Hjk said: Gikk greit, men er fortsatt nysgjerrig på hvilke synptomer han eventuelt kunne ha fått hvis det ble en alvorlig komplikasjon, så bare fortsett å svar Re-poster denne jeg.. her står vel det meste om saken https://tidsskriftet.no/2001/09/klinikk-og-forskning/iatrogen-gassemboli Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjk Posted March 15, 2018 Author Report Share Posted March 15, 2018 Takk ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.