Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hvordan er det å være mannlig sykepleier?


Arex

Recommended Posts

Hallo!

Er det noen menn her inne som kunne tenkt seg å dele sin erfaring om hvordan det er å være mannlig sykepleier idag?

- Hvordan er det å være mann i et såkalt «tradisjonelt» kvinneyrke?

- Føler du deg noen gang stigmatisert/diskriminert som mannlig sykepleier?

- Opplever du ofte at pasienter ikke ønsker å ta imot hjelp fra deg, og spør om å få en kvinnelig sykepleier isteden?

- Hvordan er det å jobbe på en arbeidsplass med overvekt av kvinner?

- Føler du deg akseptert og likestilt med dine kvinnelige kollegaer?

Mvh Arex (mulig fremtidig mannlig sykepleier)

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Arex said:

Hallo!

Er det noen menn her inne som kunne tenkt seg å dele sin erfaring om hvordan det er å være mannlig sykepleier idag?

Joda.

- Hvordan er det å være mann i et såkalt «tradisjonelt» kvinneyrke?

Tja, det tenker jeg ikke så mye over egentlig. Jeg er ikke der først og fremst som mann, men som en med en profejsonsutdanning. Damene på jobben har da den samme utdanningen.

- Føler du deg noen gang stigmatisert/diskriminert som mannlig sykepleier?

Tja, jeg har kanskje lettere fått jobb tror jeg. Positivt diskriminert kanskje? Vanskelig å bevise.

- Opplever du ofte at pasienter ikke ønsker å ta imot hjelp fra deg, og spør om å få en kvinnelig sykepleier isteden?

Ikke ofte - men det hender. 

- Hvordan er det å jobbe på en arbeidsplass med overvekt av kvinner?

Det er hyggelig det. 

- Føler du deg akseptert og likestilt med dine kvinnelige kollegaer?

Jepp.

Mvh Arex (mulig fremtidig mannlig sykepleier)

 

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen hit Arex :)

Så flott du vil bli sykepleier, vi trenger flere menn i dette yrket. 

Jeg svarer selv om jeg ikke er mann, da jeg har jobbet med mange menn.

Vil bare bekrefte det Marius Mårvik sier over her. Det er akkurat slik jeg har oppfattet at mannlige sykepleiere har det. Jeg tenker aldri på om min kollega er mann eller kvinne. Det har ingen betydning. Må også si det er svært sjeldent jeg har opplevd at en pasient helst ikke vil ha en mannlig pleier. Så det er ikke noe problem.

Linker til denne tråden da den kanskje kan være av interesse: http://sykepleiediskusjon.net/topic/690-mannlige-sykepleiere/

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Veldig trivelig å jobbe omgitt av kvinner, men skal innrømme at jeg iblant synes pausepraten kan bli litt mye preget av temaene strikking/barn/matlaging etc., uten at dette plager meg mer enn at jeg bare ikke har så mye å bidra med i samtalene.

Eneste "stigmatiseringen" jeg opplever er at jeg stadig vekk blir oppfattet som en portør/lege/medisinstudent. I all hovedsak tenker jeg lite over at jeg jobber i et kvinnedominert yrke, og føler meg definitivt likestilt og akseptert! ^_^

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Mannlig sykepleier her. Anbefaler deg ikke å bli sykepleier. Tøft yrke( jobb i helg og hellig dager) , dårlig lønn. Vi er 3 menn mot 20+ kvinnelige kolleger i min arbeidsplass. noen ganger kan det gå 2-3 uker før jeg jobber med en mannlig kollege i samme vakt. pausepraten handler ofte om fødsel/svangerskap, barnebarn,  kjekke menn og andre typiske kvinnetemaer bortsett fra når det er jobbrelaterte diskusjoner. Der sitter jeg midt opp i dette, glaner opp i taket og tenker bare inne meg at jeg er ‘lost’ eller ‘ hvordan endte jeg opp i dette yrket egentlig’.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

 

En artikkel i Sykepleien i dag. En politietterforsker skriver hvorfor sykepleie er et maskulint yrke. Vil tro mange mannlige sykepleiere er enig i dette. Håper trådstarter leser dette, og at det gjør det lettere å velge sykepleie. Vil legge til at vi trenger flere menn i dette yrke, og det er ikke så feminint som enkelte tror!
 

Quote

 

Sykepleierne trekkes frem som selve beviset på at biologiske forskjeller gjør at vi velger forskjellig. Det er ganske historieløst, for sykepleieryrket har lenge blitt regnet som et av få yrker som passer for kvinner. I realiteten er sykepleierjobben et «maskulint» yrke som krever at du tåler store påkjenninger, både fysisk og psykisk. Hvis vi menn ikke kan være sykepleiere på grunn av biologi, da er det vi som er det svake kjønn.

https://sykepleien.no/meninger/innspill/2019/01/kjonnsdebatten-i-2018-horer-hjemme-i-1918?cid=sm3530388208&fbclid=IwAR3eMGswNQnUnKaGzFwcgLw07gK1ZRrAge0YeXAxUxSB3UMaFXPRfQPyiFM

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy