Jump to content
Sykepleiediskusjon

Smertelindring av terminale pasienter


Recommended Posts

On 3/29/2019 at 5:06 PM, Cathrine said:

Tilbyr dere Dormicum til alle terminale pasienter de siste levedøgnene, eller er det kun ved spesielle behov?

 

Vi har oftest midazolam/dormicum på pumpe der det er aktuelle å i mange tilfeller langt før dem blir veldig terminalen (iallefall om jeg får bestemme 🙂 ) I noen fall har vi haldol isteden for dormicum/midazolam, med oftest veldig god effekt. 

Link to comment
Share on other sites

On 3/29/2019 at 5:06 PM, Cathrine said:

Tilbyr dere Dormicum til alle terminale pasienter de siste levedøgnene, eller er det kun ved spesielle behov?

 

Men Dormicum/midazolam er ikke smertelindrende uten endast beroligende som forsåvidt kan ha en liten effekt på smerter da dem får slappe av. 

Link to comment
Share on other sites

On 3/30/2019 at 5:51 PM, IdaJ said:

Men Dormicum/midazolam er ikke smertelindrende uten endast beroligende som forsåvidt kan ha en liten effekt på smerter da dem får slappe av. 

Sant det, litt klønete overskrift å kalle det smertelindring. 

On 3/31/2019 at 5:34 PM, MariusM said:

hyppigste blandinga i sc. pumpe hos oss er morfin, midazolam og afipran. Morfin avhenger av tidl. dosering per os. Midazolam ofte 0,2-0,4mg/24t og afipran 20mg/24t. 

Jeg stiller dette spørsmålet til dere da jeg fikk vite at ved et sykehus gir de Dormicum til alle terminale pasienter i den siste fasen. Også til de som får tilfredstillende smertelindring og er rolige. De gir det  for at pasienten skal kunne ligge i en døs de siste levedøgnene, hvis jeg forsto dem rett. Det var palliativ avdeling som sto bak denne anbefalingen. Høres ut som en "lett" lindrende sedering. 

Er det slik det gjøres hos dere også? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Cathrine said:

Sant det, litt klønete overskrift å kalle det smertelindring. 

Jeg stiller dette spørsmålet til dere da jeg fikk vite at ved et sykehus gir de Dormicum til alle terminale pasienter i den siste fasen. Også til de som får tilfredstillende smertelindring og er rolige. De gir det  for at pasienten skal kunne ligge i en døs de siste levedøgnene, hvis jeg forsto dem rett. Det var palliativ avdeling som sto bak denne anbefalingen. Høres ut som en "lett" lindrende sedering. 

Er det slik det gjøres hos dere også? 

 

 

Nei. Gir kun dormicum/midazolam om der finnes ett behov for det men ikke per automatik nei. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hos oss følges "Livets Siste Dager" (tidligere Liverpool Care Pathway) med mindre noe annet er utarbeidet av vårt palliative team og/eller smerteteam. Vi kan da gi Morfin, Haldol, Midazolam og Robinul. Andre pasienter har sterkere blandinger tilpasset egne behov, ofte blandinger av f.eks morfin/afipran/haldol/midazolam/ketamin/metadon (ikke alle disse samtidig). 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy