Cathrine Posted March 29, 2019 Report Share Posted March 29, 2019 Tilbyr dere Dormicum til alle terminale pasienter de siste levedøgnene, eller er det kun ved spesielle behov? Link to comment Share on other sites More sharing options...
IdaJ Posted March 30, 2019 Report Share Posted March 30, 2019 On 3/29/2019 at 5:06 PM, Cathrine said: Tilbyr dere Dormicum til alle terminale pasienter de siste levedøgnene, eller er det kun ved spesielle behov? Vi har oftest midazolam/dormicum på pumpe der det er aktuelle å i mange tilfeller langt før dem blir veldig terminalen (iallefall om jeg får bestemme 🙂 ) I noen fall har vi haldol isteden for dormicum/midazolam, med oftest veldig god effekt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
IdaJ Posted March 30, 2019 Report Share Posted March 30, 2019 On 3/29/2019 at 5:06 PM, Cathrine said: Tilbyr dere Dormicum til alle terminale pasienter de siste levedøgnene, eller er det kun ved spesielle behov? Men Dormicum/midazolam er ikke smertelindrende uten endast beroligende som forsåvidt kan ha en liten effekt på smerter da dem får slappe av. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariusM Posted March 31, 2019 Report Share Posted March 31, 2019 hyppigste blandinga i sc. pumpe hos oss er morfin, midazolam og afipran. Morfin avhenger av tidl. dosering per os. Midazolam ofte 0,2-0,4mg/24t og afipran 20mg/24t. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted April 3, 2019 Author Report Share Posted April 3, 2019 On 3/30/2019 at 5:51 PM, IdaJ said: Men Dormicum/midazolam er ikke smertelindrende uten endast beroligende som forsåvidt kan ha en liten effekt på smerter da dem får slappe av. Sant det, litt klønete overskrift å kalle det smertelindring. On 3/31/2019 at 5:34 PM, MariusM said: hyppigste blandinga i sc. pumpe hos oss er morfin, midazolam og afipran. Morfin avhenger av tidl. dosering per os. Midazolam ofte 0,2-0,4mg/24t og afipran 20mg/24t. Jeg stiller dette spørsmålet til dere da jeg fikk vite at ved et sykehus gir de Dormicum til alle terminale pasienter i den siste fasen. Også til de som får tilfredstillende smertelindring og er rolige. De gir det for at pasienten skal kunne ligge i en døs de siste levedøgnene, hvis jeg forsto dem rett. Det var palliativ avdeling som sto bak denne anbefalingen. Høres ut som en "lett" lindrende sedering. Er det slik det gjøres hos dere også? Link to comment Share on other sites More sharing options...
IdaJ Posted April 3, 2019 Report Share Posted April 3, 2019 19 minutes ago, Cathrine said: Sant det, litt klønete overskrift å kalle det smertelindring. Jeg stiller dette spørsmålet til dere da jeg fikk vite at ved et sykehus gir de Dormicum til alle terminale pasienter i den siste fasen. Også til de som får tilfredstillende smertelindring og er rolige. De gir det for at pasienten skal kunne ligge i en døs de siste levedøgnene, hvis jeg forsto dem rett. Det var palliativ avdeling som sto bak denne anbefalingen. Høres ut som en "lett" lindrende sedering. Er det slik det gjøres hos dere også? Nei. Gir kun dormicum/midazolam om der finnes ett behov for det men ikke per automatik nei. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariusM Posted April 4, 2019 Report Share Posted April 4, 2019 Her og - ved behov. Det gjøres løpende vurdering om hva som er behovet i hvert enkelt tilfelle. 0,2mg midazolam spredt over 24t gir vel heller innen særlig sedering. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nuttery Posted August 28, 2019 Report Share Posted August 28, 2019 Hos oss følges "Livets Siste Dager" (tidligere Liverpool Care Pathway) med mindre noe annet er utarbeidet av vårt palliative team og/eller smerteteam. Vi kan da gi Morfin, Haldol, Midazolam og Robinul. Andre pasienter har sterkere blandinger tilpasset egne behov, ofte blandinger av f.eks morfin/afipran/haldol/midazolam/ketamin/metadon (ikke alle disse samtidig). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.