Jump to content
Sykepleiediskusjon

PVK HEPARIN


Victoria L

Recommended Posts

Hei 

Kan  noen forklare hvordan (steg for steg) man setter heparin lås og hva deponere i denne sammenheng betyr ?

Forstår det slik at heparin lås skal ligge i kranen , eller ? Og at å skylle med heparin og nacl er noe annet? 

Etter avsluttet infeksjon:skylle treveis  kran og veneflon , for så å å sette heparin lås .. hva betyr dette ? Aldri lært dette på studiet.  Hilse  Nyutdannet 

Link to comment
Share on other sites

Hei. Ditt arbeidssted skal ha en prosedyre på dette. Det er ikke vanlig å sette heparinlås med mindre PVK ikke skal benyttes på > 24t (mener jeg å huske). Å deponere i denne sammenheng betyr at du fyller kateteret med heparin etter du har skylt med NaCl. Heparinet skal ligge der for å hindre koagulasjon av blod i kateteret.

Link to comment
Share on other sites

Det betyr at etter avsluttet  infusjon/injeksjon skal du skylle med Nacl 9mg/ml. 10ml pleier å være nok. Etter denne gjennomskyllingen setter du 1-2 ml heparin 100 IE. Det blir da liggende som en lås i venekateteret som skal forhindre trombedannelser. 

Brukes venekateret hyppig er det min erfaring at det holder å skylle med Nacl 9mg/ml etter hver infusjon.

Men ser i denne artikkelen at det anbefales heparinlås hvis det er mer enn 6 timer til neste infusjon.

Kanskje nye retningslinjer nå, ser at artikkelen er fra 2009.

 

 

https://sykepleien.no/forskning/2009/03/stell-og-fjerning-av-perifer-venekanyle

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, MariusM said:

Min erfaring er at det er mer aktuelt med heparinlås på sentrale enn på perifere katetere. Nå er det lenge siden jeg har sett på den aktuelle prosedyren på jobb, men helsebibliotekets prosedyre nevner ikke heparin i forbindelse med perifere katetere.

Jeg så det samme før i dag :) Men de nevner at man skal skylle med pulserende teknikk og avslutte skyllingen med positivt-trykk-teknikk. Dette er vel for å unngå at det skal gå tett. Jeg har ingen erfaring med disse teknikkene, men høres lurt ut. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, MariusM said:

Min erfaring er at det er mer aktuelt med heparinlås på sentrale enn på perifere katetere. Nå er det lenge siden jeg har sett på den aktuelle prosedyren på jobb, men helsebibliotekets prosedyre nevner ikke heparin i forbindelse med perifere katetere.

 

6 hours ago, Cathrine said:

Det betyr at etter avsluttet  infusjon/injeksjon skal du skylle med Nacl 9mg/ml. 10ml pleier å være nok. Etter denne gjennomskyllingen setter du 1-2 ml heparin 100 IE. Det blir da liggende som en lås i venekateteret som skal forhindre trombedannelser. 

Brukes venekateret hyppig er det min erfaring at det holder å skylle med Nacl 9mg/ml etter hver infusjon.

Men ser i denne artikkelen at det anbefales heparinlås hvis det er mer enn 6 timer til neste infusjon.

Kanskje nye retningslinjer nå, ser at artikkelen er fra 2009.

 

 

https://sykepleien.no/forskning/2009/03/stell-og-fjerning-av-perifer-venekanyle

 

 

Jeg leste den forskninge  og alt er jo greit med det , og de nevner heparinlås , men ikke fremgangsmåten....

 

 

Tusen takk  for så gode svar og ikke minst raske tilbakemeldinger,  men ja før ei som aldri har gjort det før:

 

Man stenger altså treveiskranen inn til pasienten etter skylt 10 ML NACL, for så sette heparin i slangen til treveiskranen og så setter på steril propp igjen  ?

Forstår det slik at heparin ikke skal inn i pasientens vene /blodbane. Men bare ligge på utsiden i pack en /kranen 

Denne heparin låsen skal jo byttes står det , trekker man det bare ut igjen da ? 🐵 aldri sett noe prosedyre på jobb om dette, 

Må visst ha dette inn med teskje 😕

takk 

Link to comment
Share on other sites

Hehe, alt en ikke har gjort før kan synes litt vanskelig. "Vanlig" "skylleheparin" som det oftest er snakk om (100 IE/ml) går det som regel an å skylle inn ved neste gangs bruk av kateteret - med mindre lege sier noe annet. Det er noe spesielt for enkelte typer sentrale katetere, som VAS-katetere, hvor man i noen tilfeller skal sette heparinlås med "sterkheparin". Denne tror jeg er 5000 IE/ml. Denne skal IKKE skylles inn, men aspireres ut før det skylles med NaCl 0,9%. Håndtering av ulike katetere, og bruk av heparinlås bør vel være en del av et prosedyreverk er nå min oppfatning. Har dere en fagutviklingssykepleier du kan spørre? Hvis ikke er det jo ellers leder som har ansvar for at slike prosedyrer finnes...? 

Link to comment
Share on other sites

Da jeg jobbet i hjemmetjenesten brukt vi heprinlås på pvk på en pasient. Pasienten hade veskebehandling en gong per døgn å var meget svårstukken, så vi ønsket at pvk skulle holde så leng som mulig derav heprinlås. Pasienten fikk tilslutt picc-line istenden, mye bedre en pvk 😊 Ellers har jeg faktisktaldrig vært med om heprinlås på pvk, kun på cvk/hickman. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest Jenny
On 4/23/2019 at 9:29 PM, IdaJ said:

Da jeg jobbet i hjemmetjenesten brukt vi heprinlås på pvk på en pasient. Pasienten hade veskebehandling en gong per døgn å var meget svårstukken, så vi ønsket at pvk skulle holde så leng som mulig derav heprinlås. Pasienten fikk tilslutt picc-line istenden, mye bedre en pvk 😊 Ellers har jeg faktisktaldrig vært med om heprinlås på pvk, kun på cvk/hickman. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy