Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sykepleieryrket- fysisk tungt, erfaringer? Valg av skole i Bergen?


mina2011

Recommended Posts

Hei alle sammen! :-) Jeg vurderer å begynne sykepleieutdanning til høsten, har søkt om opptak. Man hører mye om at yrket er tungt fysisk; er det noen sykepleiere her inne som kan fortelle litt om dette? Jeg antar det er snakk om mye gåing, tunge løft osv? Hvordan er dette innenfor de ulike områdene sykepleiere jobber, som sykehus, hjemmesykepleie, sykehjem osv? Jeg setter stor pris på alle svar :-)

 

Ellers lurer jeg på om det er noen som har meninger/erfaringer om skolene i Bergen; Haraldsplass, Betanien og HIB?

 

På forhånd takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Velkommen hit :)

Hvis du har en vanlig god helse så er ikke dette tungt etter min mening.

Jeg har jobbet på sykehus, det kan bli mye gåing og du står endel, men med gode sko har det gått helt greit for meg. Litt løft er det jo, men der jeg jobbet var det virkelig ikke noe problem, jeg jobbet på kirurgisk avdeling. Det tyngste for meg var nattevaktene, men det var fordi jeg fikk mangel på søvn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber på medisinsk avdeling, som kan være ganske tungt fysisk pga mange dårlige gamle pasienter og tidspress. Hjemmesykepleien kan være noe tung, om ikke leilighetene er tilrettelagt ordentlig. Psykiatrisk er det minst fysiske jeg har vært borti, så det kommer vel an på hvor du velger å jobbe. Jeg gikk på HIB, og vil i grunnen ikke anbefale det. Har hørt veldig mye bra om Haraldsplass.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen hit :)

Hvis du har en vanlig god helse så er ikke dette tungt etter min mening.

Jeg har jobbet på sykehus, det kan bli mye gåing og du står endel, men med gode sko har det gått helt greit for meg. Litt løft er det jo, men der jeg jobbet var det virkelig ikke noe problem, jeg jobbet på kirurgisk avdeling. Det tyngste for meg var nattevaktene, men det var fordi jeg fikk mangel på søvn.

 

Tusen takk for svar!:-) Kjempe flott forum!

Mye gåing og ståing er jeg godt vant med fra tidligere arbeid, det er eventuelle tunge løft og statiske arbeidsstillinger jeg er usikker på om jeg tåler så godt, men man vil vel få et inntrykk av dette gjennom praksis i studietiden og velge arbeidsplass deretter? Ellers må jeg si at jeg gjerne vil jobbe på sykehus, iallall for en stund, så det er godt å høre at du mener det skal være overkommelig fysisk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber på medisinsk avdeling, som kan være ganske tungt fysisk pga mange dårlige gamle pasienter og tidspress. Hjemmesykepleien kan være noe tung, om ikke leilighetene er tilrettelagt ordentlig. Psykiatrisk er det minst fysiske jeg har vært borti, så det kommer vel an på hvor du velger å jobbe. Jeg gikk på HIB, og vil i grunnen ikke anbefale det. Har hørt veldig mye bra om Haraldsplass.

 

Tusen takk for svar!:-) Kan du si noe mer om hvorfor du ikke vil anbefale HIB? Jeg har også hørt mye bra om Haraldsplass, men der får man vel ikke sykehuspraksis på Haukeland, men på Haraldsplass sykehus? Har dette noe å si? Har du eventuelt noen meninger om Betanien?

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar!:-) Kan du si noe mer om hvorfor du ikke vil anbefale HIB? Jeg har også hørt mye bra om Haraldsplass, men der får man vel ikke sykehuspraksis på Haukeland, men på Haraldsplass sykehus? Har dette noe å si? Har du eventuelt noen meninger om Betanien?

 

 

HIB er ganske firkanta når det gjelder det meste, i tillegg er det mye prosjekter med dårlig oppfølging. Etter min mening lærte jeg mye unyttig, som gikk på bekostning av viktige ting man MÅ kunne som sykepleier. Intrykket mitt etter å ha snakket med folk på Haraldsplass er at det er bedre der, kjenner en som jobber på Haraldsplass, og hun liker seg der så tror det skal være ganske greit. Andre har kanskje en annen mening, men jeg ville valgt Haraldsplass om jeg kunne valgt igjen.

Betanien har jeg ikke hørt noe om, verken bra eller dårlig. Det er vel religiøst om det har noe å si:-/

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer faktisk på om det ikke er bedre hjelpemidler på sykehjem enn på sykehus. Sykehjemmet hvor jeg jobbet i 13 år hadde mange hjelpemidler. Vi hadde heis med segl for pasienter som ikke hadde ståfunksjon, personløfter for pasienter med ståfunksjon, høyderegulerbar dusjstol og jeg fikk en høyderegulerbar spesialstol via NAV (4000 kr) for å lette presset på ryggen ved sårstell/ mating o.l.

Og vi løftet aldri. Vi støttet,forflyttet og hjalp til, men løftet ikke.

 

Når de har vedtatt at sykepleiere ikke kan få yrkesskadeerstatning fordi "ødelagte rygger er noe vi bare må regne med i dette yrket" (fritt tolket), så strekker jeg meg ikke over smertegrensen min.

 

Arbeidsmiljøloven fastslår at det er arbeidsgivers plikt å skaffe hjelpemidler for å unngå tunge løft og belastninger. Faktisk nektet vi å dusje de eldre i 4 mnd pga mangel på hjelpemidler (dusjet i dostol og verket i ryggen 2 døgn etterpå). Jeg skrev avviksmelding hver gang det var dusjing, pga mangel på hjelpemiddel, og etter 4 mnd fikk vi dusjstol som kan reguleres i høyden. Jeg ba HMS om en arbeidsplassvurdering i tillegg. :)

 

Jeg har hatt ryggtrøbbel i 30 år, men det gikk helt fint når vi bare fikk hjelpemidlene.

 

 

Nå har jeg jobbet en mnd på sykehuset og jeg ser allerede at hjelpemidler finnes ikke der. Men jeg vet hvor min grense går. Får jeg vondt i en situasjon, så gjør jeg det bare ikke. (det lærte jeg av HMS representanten).

 

Og jeg vil da ha loven på min side. :)

 

Mye gåing er det,jo. Noen har påstått at i dette yrket så går vi opptil 10 000 skritt pr vakt. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei alle sammen! :-) Jeg vurderer å begynne sykepleieutdanning til høsten, har søkt om opptak. Man hører mye om at yrket er tungt fysisk; er det noen sykepleiere her inne som kan fortelle litt om dette? Jeg antar det er snakk om mye gåing, tunge løft osv? Hvordan er dette innenfor de ulike områdene sykepleiere jobber, som sykehus, hjemmesykepleie, sykehjem osv? Jeg setter stor pris på alle svar :-)

 

Ellers lurer jeg på om det er noen som har meninger/erfaringer om skolene i Bergen; Haraldsplass, Betanien og HIB?

 

På forhånd takk for svar!

Hei! Jeg går siste året nå og er strax ferdig. Jeg angrer ikke et sekund på mitt valg! I forhold til det fysiske så er min erfaring at det kan være ganske tungt i HBO hvis man ikke har de rette hjelpemidlene i hjemmet og hvis det er dårlig plass. Men kunsten er å lære seg riktige forflytningsteknikker. Og på sykehus og sykehjem må man lære seg hvordan å bruke sengen. Det er mye hjelp i den. Og man skal aldri LØFTE, men skyve og dra. Finn hjelpemidler som stikklaken og plastikk, og be om hjelp! Lykke til med valget ditt!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei alle sammen! :-) Jeg vurderer å begynne sykepleieutdanning til høsten, har søkt om opptak. Man hører mye om at yrket er tungt fysisk; er det noen sykepleiere her inne som kan fortelle litt om dette? Jeg antar det er snakk om mye gåing, tunge løft osv? Hvordan er dette innenfor de ulike områdene sykepleiere jobber, som sykehus, hjemmesykepleie, sykehjem osv? Jeg setter stor pris på alle svar :-)

 

Ellers lurer jeg på om det er noen som har meninger/erfaringer om skolene i Bergen; Haraldsplass, Betanien og HIB?

 

På forhånd takk for svar!

 

Hei!

Jeg har ikke erfaringer selv fra disse stedene, siden jeg begynner på sykepleien selv til høsten. Men har hørt fra nære og andre at HiB er ganske uoversiktelig, at Haraldsplass er et greit sted, og at Betanien er et fint sted med litt roligere forhold. Jeg har alt kommet inn på desentralisert sykepleien (HiB), men har også søkt på alle de tre skole på fulltid på det vanlige opptaket. Og har et ørlite ønske om Betanien...tror jeg ;) Ang. det kristne der, så er dette en helt frivillg sak på skolen. Har forstått det slik at det er noen møter eller noe sånt, men det er kun for de som ønsker.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Guest Guest

HIB er ganske firkanta når det gjelder det meste, i tillegg er det mye prosjekter med dårlig oppfølging. Etter min mening lærte jeg mye unyttig, som gikk på bekostning av viktige ting man MÅ kunne som sykepleier. Intrykket mitt etter å ha snakket med folk på Haraldsplass er at det er bedre der, kjenner en som jobber på Haraldsplass, og hun liker seg der så tror det skal være ganske greit. Andre har kanskje en annen mening, men jeg ville valgt Haraldsplass om jeg kunne valgt igjen.

Betanien har jeg ikke hørt noe om, verken bra eller dårlig. Det er vel religiøst om det har noe å si:-/

Både Haraldsplass og Betanien er religiøse (diakonale høgskoler) - det betyr bare at de bygger på de kristne verdiene, studentene som går der trenger ikke å være kristne og det like mange kristne som ikke kristne studenter der. På Betanien har de praksis på Haukeland. Betanien er en veldig bra skole.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy