Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sykepleierstudenter: Tenker du på deg selv som en 'sykepleier'?


Søster Søt

Recommended Posts

Jeg drømte om å bli sykepleier fra jeg var 5 år. Av div årsaker var jeg blitt 31 år før jeg var ferdig på sykepleierskolen.

Hadde jobbet ekstra på et sykehjem mens jeg gikk 3. året og de holdt av en stilling til meg til jeg var ferdig.

 

Den første kvelden jeg kom på jobb og festet navnskiltet mitt med tittelen SYKEPLEIER under, DA var jeg sykepleier.

 

I flere år etterpå flirte jeg for meg elv på vei til jobb. Drømmen var blitt virkelighet og det var DEILIG!

 

 

Er rart dette med yrkestittler. Veninnene mine sier ikke at de ER selger, sekretærer, økonom, ingeniør etc, de sier hva de jobber som. Jeg ER sykepleier, det er ikke bare hva jeg jobber som, det er hva jeg ER, i tillegg til å være snill, naiv, tålmodig, blond, diabetiker, mamma, kone, søster, datter etc.

Hørtes dette rart ut? Eller er noen enig med meg?

Link to comment
Share on other sites

Jeg følte det som Kitt :)

Det var noe magisk den første vakten da jeg tok på meg skiltet hvor det stod "sykepleier" og ikke "sykepleiestudent".

Da var jeg også sykepleier.

Men egntlig hadde prossessen gått gradvis.

Husker min siste praksisplass, da sa kontaktsykepleieren til meg at hun kunne tydlig merke at jeg og mine medstudenter snart var ferdig sykepleiere. Hun merket det på hele tankegangen vår.

Jeg hadde ikke reflektert så mye over dette, det hadde vel gradvis blitt internalisert i meg.

 

Sant det Kitt, jeg er sykepleier uansett hva jeg måtte jobbe med.

Det er også blitt endel av meg selv.

Det har vel kanskje noe med profesjonstittel å gjøre...

Link to comment
Share on other sites

Jeg også ER sykepleier. Det preger meg i måten å tenke på, måten jeg møter andre på, og det å være sykepleier er en del av min identitet.