Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sykepleierstudenter: Tenker du på deg selv som en 'sykepleier'?


Søster Søt

Recommended Posts

Jeg drømte om å bli sykepleier fra jeg var 5 år. Av div årsaker var jeg blitt 31 år før jeg var ferdig på sykepleierskolen.

Hadde jobbet ekstra på et sykehjem mens jeg gikk 3. året og de holdt av en stilling til meg til jeg var ferdig.

 

Den første kvelden jeg kom på jobb og festet navnskiltet mitt med tittelen SYKEPLEIER under, DA var jeg sykepleier.

 

I flere år etterpå flirte jeg for meg elv på vei til jobb. Drømmen var blitt virkelighet og det var DEILIG!

 

 

Er rart dette med yrkestittler. Veninnene mine sier ikke at de ER selger, sekretærer, økonom, ingeniør etc, de sier hva de jobber som. Jeg ER sykepleier, det er ikke bare hva jeg jobber som, det er hva jeg ER, i tillegg til å være snill, naiv, tålmodig, blond, diabetiker, mamma, kone, søster, datter etc.

Hørtes dette rart ut? Eller er noen enig med meg?

Link to comment
Share on other sites

Jeg følte det som Kitt :)

Det var noe magisk den første vakten da jeg tok på meg skiltet hvor det stod "sykepleier" og ikke "sykepleiestudent".

Da var jeg også sykepleier.

Men egntlig hadde prossessen gått gradvis.

Husker min siste praksisplass, da sa kontaktsykepleieren til meg at hun kunne tydlig merke at jeg og mine medstudenter snart var ferdig sykepleiere. Hun merket det på hele tankegangen vår.

Jeg hadde ikke reflektert så mye over dette, det hadde vel gradvis blitt internalisert i meg.

 

Sant det Kitt, jeg er sykepleier uansett hva jeg måtte jobbe med.

Det er også blitt endel av meg selv.

Det har vel kanskje noe med profesjonstittel å gjøre...

Link to comment
Share on other sites

Jeg også ER sykepleier. Det preger meg i måten å tenke på, måten jeg møter andre på, og det å være sykepleier er en del av min identitet.

 

Akkurat når jeg ble sykepleier er vel litt vanskelig å si nøyaktig, men det skjedde vel gradvis i løpet av studiet, at jeg mer og mer BLE sykepleier.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er sykepleier student :) Det er min identitet. Jeg syns det er feil å kalle seg sykepleier, for det er jeg ikke enda. Når jeg hører andre studenter referere til seg selv som sykepleier syn jeg det blir helt feil. Føles ikke rett for meg.

 

Jeg er spent på åssen det blir da jeg er ferdig. Regner med jeg må venne meg til tanken :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Nei, jeg er langt ifra å tenke på meg selv som sykepleier. Er 2.års student, men føler det er laaangt igjen til å bli sykepleier. Tror ikke jeg føler meg som sykepleier før jeg er godt inne i jobben jeg eventuelt får meg og er sikker i arbeidet mitt. Kanskje da..hehe.

Du føler deg sikkert som sykepleier den dagen du er ferdig med studiene og begynner å jobbe.

Du kan faktisk nesten ikke unngå det, for alle rundt deg behandler deg som en sykepleier.

Husker jeg syntes det var slik en underlig følelse de første gangene jeg ble tilkalt fordi pasienten ville snakke med en sykepleier. Husker jeg kjente meg litt stolt å fornøyd da ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jeg følte meg nok ikke som sykepleier før jeg var ferdig. Det var annerledes å være student da hadde man liksom noen bak seg uansett. De gangene i praksis da jeg skulle ha gruppeansvar og delta i previsitt og legevisitt så var det jo jeg som satt med kurveboka og innledet om pasientene. Likevel overså legen meg fullstendig og henvendte seg bare til sykepleieren som var med. Når jeg var ferdig utdannet så sto det jo bare sykepleier på skiltet mitt. Det står jo ikke akkurat i parentes at jeg var nyutdannet. Følelsen av å være sykepleier kom nok for fullt da, når jeg ble sett fullt og helt som sykepleier av pasienter og pårørende, og ikke minst av legene som nå så på meg og ventet at jeg skulle ha noe vettugt å si...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
... har det blitt en del av identiteten din?

 

Ferdigutdannede; Når tenkte dere på dere selv som sykepleiere?

 

Det er litt som med morsfølelsen etter fødselen, det er ikke alle som opplever den med en gang ;)

 

På arb.plassen blir vi oppfordret til å gå med skiltet med "sykepleierstudent" på, men jeg føler ikke jeg fortjener den titlen enda (kanskje etter bestått eksamen ett par ganger til)

Jeg føler meg som en sykepleier student, den følelsen fikk jeg for fult når vi hadde hatt injeksjoner i PRU

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg hadde sommerjobb på samme sted som jeg hadde vært student og tatt ekstravakter. Følte da at "student-tittelen" hang litt igjen, gikk jo bare på jobb den ene dagen som student og den neste dagen som sykepleier... Det ble liksom ikke store forskjellen siden alle var så vant til at jeg var student :) Det ble jo de "etablerte" sykepleierne som tok oppgaver som legevisitt osv, så følte ikke helt at jeg var en av dem...

Når jeg etter sommeren begynte på et nytt sykehus ble jeg ansatt som sykepleier, fikk tre ukers opplæring som sykepleier, og kunne etter de tre ukene gjøre akkurat det samme som alle de andre sykepleierne på avdelingen... Da følte jeg meg plutselig som sykepleier :unsure:

Er på en måte litt stolt når folk spør hva jeg driver med, "jo, jeg er sykepleier jeg" :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Guest Sykepleierstudent.

Er førsteårs student og føler at en stordel av identiteten min er det å være sykepleier student. Sier aldri bare student når folk spør. Alltid sykepleierstudent og det stolt. For jeg er stolt av det. Elsker studiet mitt:).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy