Jump to content
Sykepleiediskusjon

Knusing av tabletter


Recommended Posts

Lurer på hva dere gjør eller har gjort, når pasienten ikke klarer å svelge tabletter som ikke skal knuses.

Jeg har unngått å knuse drasjerte, entro og depot tabletter.

Et annet problem med knusing som vel ikke ble nevnt i artikkelen, er at dosen ofte blir mindre. Da det er vanskelig å få med seg alle bitene/smulene. Det er ihvertfall min erfaring. Men her må man jo velge et av to onder.

Link to comment
Share on other sites

jeg sjekker alltid i felleskatalogen før jeg eventuelt knuser om det er et preparat jeg er usikker på.

 

hvis det ikke kan knuses og pasienten ikke kan svelge må lege rett og slett finne et annet preparat... eller endre dose slik at det eventulet kan gies knust...

Link to comment
Share on other sites

Vi har alltid flere pasienter som må ha tabletter knust. Vi tar det opp med legen, men ofte så sier han at det er bedre at de knuses enn at pasienten ikke får medisinen i det hele tatt.................

Link to comment
Share on other sites

Vi har alltid flere pasienter som må ha tabletter knust. Vi tar det opp med legen, men ofte så sier han at det er bedre at de knuses enn at pasienten ikke får medisinen i det hele tatt.................

 

Er den samme beskjeden jeg alltid har fått!

 

Hadde problemer med den største hunden også, faktisk. Han skulle ha tre digre antibiotika- tabletter 3 ganger om dagen, men nektet å ta dem. Fant dem i alt jeg puttet dem inn i og spyttet dem ut igjen.

Knuste tablettene og hadde dem i maten hans. Betennelsen ble borte, så de må jo ha virket uansett! Selv om de i utgangspunktet ikke skulle knuses!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

På sykehjemmet der jeg jobber blir det knust alt for mye medisiner - sist jeg oppdaget det var det snakk om drasjerte epilepsimedisiner, og så lurte de på hvorfor pasienten hadde så mange anfall..... Hos oss er det veldig ofte hjelpepleiere som deler medisinen - så jeg prøver å få igjennom at vi må få et system på at alle gjør likt. F.eks skrive i medikamentarket MÅ IKKE KNUSES eller KAN KNUSES. Noen som har erfaring med hvordan man kan kvalitetssikre dette?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hørtes jo veldig lurt ut det sykeplinda å skrive i medikamentarket hvilke medikamenter som kan knuses og ikke. Synes jo det må være en god kvalitetsikring. Har dere fått gjennomført det?

 

 

Kom til å tenke på noe helt annet. Omeprazol er en entrokapsel. Fordelen med den er at den kan åpnes slik at de som har problemer med å svelge tabletter kan ta den likevel. Virkestoffet er kapslet inn i bittesmå kapsler/granulat. De er så små at det kan alle svelge. Hvorfor i all verden er ikke alle entrotabletter laget slik...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
På sykehjemmet der jeg jobber blir det knust alt for mye medisiner - sist jeg oppdaget det var det snakk om drasjerte epilepsimedisiner, og så lurte de på hvorfor pasienten hadde så mange anfall..... Hos oss er det veldig ofte hjelpepleiere som deler medisinen - så jeg prøver å få igjennom at vi må få et system på at alle gjør likt. F.eks skrive i medikamentarket MÅ IKKE KNUSES eller KAN KNUSES. Noen som har erfaring med hvordan man kan kvalitetssikre dette?

 

En rask tlf til farmasøyt løser som regel knuseproblemet :)

I de tilfellene vi må knuse så blir dette vurdert individuelt i forhold til pasientens problemstilling. Videre har vi utarbeidet en liste over preparater som ikke skal knuses f.eks depo og retard tbl, og de som ikke bør knuses pga smaksendring (les smaker vondt)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy