Jump to content
Sykepleiediskusjon

Er du blodgiver/organdonor/beinmargsdonor?


NurseB

Er du blodgiver, organdonor og/eller beinmargsdonor?  

27 members have voted

  1. 1. Er du blodgiver, organdonor og/eller beinmargsdonor?

    • Blodgiver
      14
    • Organdonor
      16
    • Beinmargsdonor
      6
    • Nei
      9


Recommended Posts

Dette temaet er jo i vinden i disse dager, så hvorfor ikke høre hvordan ståa er her blant oss sykepleiere/sykepleierstudenter?

 

Skriv gjerne hvor lenge du har vært blodgiver/organdonor/beinmargsdonor :unsure:

 

 

Husk at det er mulig å velge flere alternativer!

Link to comment
Share on other sites

Flink du er som er alt. Jeg er ingen av delene.

Jeg er allergisk mot både penicillin og skalldyr. Har hørt at de da ikke er interessert i blodet mitt, vet ikke om det stemmer...

Beinmargsdonor, når man skal gi beinmarg må man vel legges i narkose, må man ikke? Beklager jeg er for feig til det

Organdonor burte jeg vært. Har sagt i fra til familien at det går greit om de tar organene mine hvis jeg dør i Norge.

Men ihvertfall før, (vet ikke om det er slik nå lenger) da var kriteriene for å stille diagnosen hjernedød litt forskjellig i de ulike land. Enkelte vestlige land krevde kun klinisk us og EEG, altså ikke cerebral angio. Da kan diagnosen bli stilt på feil grunnlag, og den sjangsen tar ikke jeg. Men i Norge tar de angio, så her er man 100% sikkert død.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingenting å beklage! Narkose er jo ikke bare bare.

Du har jo tydeligvis tenkt igjennom dette, og det er det viktigste - at man tar stilling til det!

Dette er et tema jeg brenner for og håper selvfølgelig at flest mulig tar stilling til det - enten de velger å bli blodgiver/donor eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var blodgiver da jeg gikk på videregående, men etterhvert fikk jeg konstantert for lav Hb til at jeg fikk gi blod. De ga meg vel opp til slutt.Slet med kraftige mensblødninger i alle år. Prøvde å melde meg på nytt her i byen for noen år siden, men Hb og jernlagere var fortsatt for lavt.

Nå har jeg fjernet livmora og Hb er normal for første gang siden tenårene, så jeg burde kanskje prøve igjen...........

Benmargsdonor må jeg være blodgiver for å kunne bli.

Donorkort har jeg i lommeboka.

Link to comment
Share on other sites

Det er er større infeksjonsfare ved piercinger i slimhinner, derfor er ikke det akseptert.

 

Jeg er både blodgiver og organdonor. Husk at donorkort ikke teller så mye dersom dine nærmeste ikke er informert!

 

Tror jaggu jeg skal melde meg som beinmargsdonor, neste gang jeg skal gi blod. Er det bare å si i fra, eller må man ta flere tester?

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg så her at man ikke kan gi blod hvis man har piercing i slimhinner, bortsett fra nesen. Vet du hvorfor?

 

 

Vet ikke det nei...sendte mail til blodbanken og spurte, men fikk ikke svar. Synes det er litt rart siden det er tatt på et seriøst studio men knallgod hygiene, så det burde vel vært større sjanse for noe grums i blodet ved hvilket som helst skrubbsår enn min lille piercing. JEg kunne vært "universalblodgiver" for pokker!

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke det nei...sendte mail til blodbanken og spurte, men fikk ikke svar. Synes det er litt rart siden det er tatt på et seriøst studio men knallgod hygiene, så det burde vel vært større sjanse for noe grums i blodet ved hvilket som helst skrubbsår enn min lille piercing. JEg kunne vært "universalblodgiver" for pokker!

 

Slik som jeg har forstått det er det slik at dersom man har eller har hatt piercing skal man ikke gi blod før seks måneder etter at den siste nålen er satt inn. Dersom det gjelder piercing i slimhinner, skal nålen tas ut og man kan gi blod tidligst en måned etter fjerning.

kilde: http://www.helsedirektoratet.no/publikasjo...ave_2009_340114

 

...Så det har nok ikke noe med hygienen på studioet å gjøre... Man får heller ikke gi blod dersom man har sår på kroppen...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
Nå mangler blodbanken blod, og de er redd for en økende mangel i forbindelse med influensaen. http://www.dagbladet.no/2009/07/23/nyheter...luensa/7323867/

 

Kanskje på tide at vi som ikke gir blod melder oss :ph34r:

 

Fine greier at jeg er blitt styggelig forkjølet akkurat nå, da. Kan ikke gi blod i denne tilstanden. Håper bare ikke det er svineinfluensaen som har tatt meg... =)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy