Jump to content
Sykepleiediskusjon

Bachelor - Hva gjør en A oppgave?


banshee

Recommended Posts

Jeg vet ikke helt om jeg forstår det med bachelor oppgaver. Det er altså meningen å finne en problemstilling (som da sikkert er besvart flere ganger før), så samle artikler med omtrent samme problemstilling og skrive ehva de sier, så komme til en konklusjon (som sikkert også er beskrevet før?)

 

Og hva er det som gjør en slik oppgave til en A oppgave? Hva må en jobbe med som ikke alle andre også gjør?

Link to comment
Share on other sites

Du skal vise at du klarer å finne litteratur og forskning, og at du klarer å anvende denne ved å drøfte...

 

Litteratur er da ikke noe problem å finne, ei heller drøfting. Jeg føler virkelig jeg har gått glipp av noe, og er redd for å bruke mye tid på dette og alikevel ende opp med en dårlig karakter....er det noen her som har fått A eller B på bacheloren, som kan forklare hva det var som gjorde det til en god oppgave? Og om man hospiterer et sted relevant for oppgaven, kan man bruke noe av det?

Link to comment
Share on other sites

På min tid (11 år siden) fikk vi ikke A og B, men tall!

Oppgaven min fikk i hvert fall en god karakter. Jeg skrev om eldre og ernæring, fikk pluss for å velge en utradisjonell oppgave.

Du skal klare å begrense oppgaven, men samtidig belyse problemstillingen på en så utfyllende måte som mulig.

Bruk av teoretikere skal være relevant og korrekt.

 

Jeg jobbet på sykehjem og brukte mye egne erfaringer, men bakket dem opp med relevante kilder. Fikk skryt for det.

 

Sensor mente også at jeg hadde kommet med mange selvstendige refleksjoner.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Heisan!

 

Jeg var ferdig sykepleier i vår og fikk A på min bacheloroppgave!!!:-)) Vi hadde individuell oppgave. Det var en slitsom tid, men veldig lærerik. Man blir god på det man skriver om......

 

Det jeg selv opplever som viktig er at du tør å velge et tema som ikke er skrevet så mye om tidligere og at du i oppgaven tør stå for meningene du kommer med og begrunne dem faglig.

 

Til deg som ønsker litt info om hva en slik oppgave innebærer, gjelder det aller først å finne seg et tema som en brenner for!! Dette er veldig viktig, da det er MYE arbeid som skal legges ned og samtidig er interessert i det man skriver om...... Når tema er funnet gjelder det å begynne å lete etter litteratur på fagfeltet. Det er ikke noe god følelse å begynne en oppgave for så å finne ut at det ikke er skrevet så mye litteratur som ønsket, da går oppgaveskrivingen tungt.

 

I oppgaven presenterer en litteraturen en velger å ta med. Sykepleieteoretikere er også viktig å knytte inn i oppgaven. I teoridel er det kun ren teori som skal presenteres. Her skal ikke dine meninger fremkomme, det gjelder først når du skal drøfte. Drøfting som kommer i siste del av oppgaven og er en viktig del, der du selv viser hvordan teori, praksis er mot hverandre......her kan du fint nytte egen erfaring.

 

Grunnen til at jeg fikk A er ifølge sensorene at jeg har våget å velge et tema som ikke finnes så mye litteratur på og som trenger å bli belyst...Videre er oppgaven systematisk og grundig dokumentert, med faglig tyngde. Min drøftingsdel var ifølge dem spesielt god, og da gjelder det å se teori opp mot praksis....

 

Lykke til med oppgaver...en erfaring som blir et minne for livet:-))

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er bare å hive seg rundt. Jeg er så heldig at jeg skriver en empirisk oppgave. Da intervjuer jeg sykepleiere og drøfter i forhold til min forskning og litteraturen jeg har valgt. Jeg strever rompa av meg om dagen, men jeg får håpe at resultatet ikke blir så verst. Brenner for det jeg skriver om, og det finnes en god del litteratur. Men dagene blir laaange. Dessuten er jeg alenemor for tiden da kona er en tur på sykehuset. All ære til dere flotte damer og menn der ute som er alene med barn og studerer samtidig. Vel, nå skal jeg gå på lærerkantina og spise middag. I dag er det komler. Namnam

Link to comment
Share on other sites

Litt OT...

Det var da leit med konen din ballong. Håper ikke det er noe alvorlig.

 

Hun strever psykisk, men i denne runden er det ikke så aller verst. Heldigvis er DPS rett i nærheten av der vi bor, så jeg og ungene er oppe og besøker henne nesten hver dag. Umulig å si når hun kommer hjem, men vi klarer oss fint. Jeg gleder meg bare til hun føler seg bedre og kan komme hjem.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 3 years later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy