Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hvor gammelt er for gammelt?


uhu

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg er en 29 år gammel mann, som vurderer å starte på sykepleierutdanninga til høsten.

 

Et potensielt problem som umiddelbart melder seg er alderen. Jeg vil ikke være ferdigutdanna før jeg er 32, og hele 34 før en eventuell master er i boks.

 

Så spørsmålet blir rett og slett: Er det for gammelt, med tanke på å få seg jobb etc?

 

Jeg har tilbrakt de sist sju åra i media, noe som kan sies å ikke være fryktelig relevant erfaring :rolleyes:

 

Alle innspill mottas med stor takk!

 

Et tilleggsspørsmål er for øvrig hvordan det er å gå studiet ved siden av jobb? Er det særlig stor forskjell i arbeidsmengde mellom 75 og 100 prosent-studiet?

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest_gamlemor41_*
Hei,

 

Jeg er en 29 år gammel mann, som vurderer å starte på sykepleierutdanninga til høsten.

 

Et potensielt problem som umiddelbart melder seg er alderen. Jeg vil ikke være ferdigutdanna før jeg er 32, og hele 34 før en eventuell master er i boks.

 

Så spørsmålet blir rett og slett: Er det for gammelt, med tanke på å få seg jobb etc?

 

Jeg har tilbrakt de sist sju åra i media, noe som kan sies å ikke være fryktelig relevant erfaring :rolleyes:

 

Alle innspill mottas med stor takk!

 

Et tilleggsspørsmål er for øvrig hvordan det er å gå studiet ved siden av jobb? Er det særlig stor forskjell i arbeidsmengde mellom 75 og 100 prosent-studiet?

 

 

 

Tja, jeg er 41 og har akkurat startet 1. året på sykepleieutdanningen................Så mitt svar er: Nei, du er ikke for gammel:-)

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest_gamlemor41_*
Jeg er 32, og kommer til å være 33 før jeg er ferdig med bacheloren. Du er absolutt ikke for gammel! Anbefaler ikke å satse på å jobbe mye ved siden av.

 

 

Jeg hadde sett for meg å jobbe 40 -50% ved siden av studiene - dvs ca 2 dager i uka. Når jeg ser arbeidsmengden ifht studiene, tror jeg kanskje det blir i overkant... Hva tror du? Jobber du noe ved siden av? Glad for svar:-) vh gamlemor

Link to comment
Share on other sites

For gammel for å få seg jobb som sykepleier ? Hi,hi, det blir man aldri. :rolleyes:

 

Sykepleieryrket er det sikreste yrket å få seg jobb i. Alder har liten betydning der. Det er faktisk en del som er 50 år + når de er ferdige.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde sett for meg å jobbe 40 -50% ved siden av studiene - dvs ca 2 dager i uka. Når jeg ser arbeidsmengden ifht studiene, tror jeg kanskje det blir i overkant... Hva tror du? Jobber du noe ved siden av? Glad for svar:-) vh gamlemor

 

Hei! Jeg begynte på sykepleien i høst, og synes arbeidsmengden er temmelig stor! Hoppa rett fra andre studier til sykepleien, så er ganske inne i d å være student... Jeg hadde aldri klart å jobba så mye. Jobber fast 3.hver helg og tar noen ekstravakter og det holder hvis jeg skal få tid til å lese og skrive oppgaver! :rolleyes: Lykke til med studiene! ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest_gamlemor41_*
Hei! Jeg begynte på sykepleien i høst, og synes arbeidsmengden er temmelig stor! Hoppa rett fra andre studier til sykepleien, så er ganske inne i d å være student... Jeg hadde aldri klart å jobba så mye. Jobber fast 3.hver helg og tar noen ekstravakter og det holder hvis jeg skal få tid til å lese og skrive oppgaver! ;) Lykke til med studiene! :D
Link to comment
Share on other sites

Guest Guest_gamlemor41_*
Hei! Jeg begynte på sykepleien i høst, og synes arbeidsmengden er temmelig stor! Hoppa rett fra andre studier til sykepleien, så er ganske inne i d å være student... Jeg hadde aldri klart å jobba så mye. Jobber fast 3.hver helg og tar noen ekstravakter og det holder hvis jeg skal få tid til å lese og skrive oppgaver! ;) Lykke til med studiene! :D

Takk for svar! Jeg går på deltidsstudiet, men studiebelastningen er 75% så det blir mer enn nok å jobbe med. Jeg får nesten se det ann litt mht til å jobbe ved siden av.....

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Jeg går på deltidsstudiet, men studiebelastningen er 75% så det blir mer enn nok å jobbe med. Jeg får nesten se det ann litt mht til å jobbe ved siden av.....

 

Jeg går heltid, så er kanskje litt mer da... Ville nesten anbefalt å bare se litt hvor mye du klarer. Men tror det er lurt å ikke ta seg vann over hodet ang jobbing. Merker i hvertfall at d er myyyye mer pensum på sykepleie enn det var på økonomistudiet. Men så er det jo veldig mye spennende også da ;)

Link to comment
Share on other sites

Når jeg begynte på sykepleien arbeidet jeg annenhver helg på sykehjem, men det ble veldig slitsomt å være låst til disse helgene når jeg f.eks var i praksis eller var inne i en eksamensperiode. I 2.studieår begynte jeg å ta ekstravakter på sykehuset, uten å ha noen faste helger, det synes jeg fungerte bedre for da kunne jobbe mye i roligere perioder, og heller ta litt mer fri når det var praksis... For praksis kan være veldig slitsomt for både kropp og hode ;)

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for flotte, oppklarende hyggelige svar og lenker!

 

Blant annet basert på dette blir det nok til at jeg søker meg inn til høsten. Neste prosjekt blir å avgjøre hvorvidt det satses på hel- eller deltid.

 

Jeg kommer nok dessverre ikke utenom å jobbe en god del ved siden av, iallfall det første året.

 

Merker det er relativt uaktuelt å være avhengig av mer studielån og hele den tilværelsen. Sånn sett er jo en praktisk del av det med å være nord for 25 at man har fått rast fra seg, med mye roligere kvelder og helger som følge ;)

 

Er det mye obligatorisk i form av oppmøte til forelesninger, undervisning etc. på dagtid i år én av studiet?

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest_gamlemor41_*
Tusen takk for flotte, oppklarende hyggelige svar og lenker!

 

Blant annet basert på dette blir det nok til at jeg søker meg inn til høsten. Neste prosjekt blir å avgjøre hvorvidt det satses på hel- eller deltid.

 

Jeg kommer nok dessverre ikke utenom å jobbe en god del ved siden av, iallfall det første året.

 

Merker det er relativt uaktuelt å være avhengig av mer studielån og hele den tilværelsen. Sånn sett er jo en praktisk del av det med å være nord for 25 at man har fått rast fra seg, med mye roligere kvelder og helger som følge ;)

 

Er det mye obligatorisk i form av oppmøte til forelesninger, undervisning etc. på dagtid i år én av studiet?

 

God morgen! Dette er studiet jeg har startet på nå i januar: http://www.diakonhjemmet.no/hogskole/modul...;C=71&I=155

Et fleksiblet 4-årig studie - så får vi se hvordan det bærer frem med studering, jobbing, småbarn ++.....

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Oi... deg hadde det vært artig å snakke med! Jeg er en 32 år gammel mann og har samme yrkesbakgrunn og samme planer. Fra høsten skal jeg studere sykepleie, og gleder meg stort. Jeg har tenkt, vurdert og budsjettert lenge - og du har kanskje i likhet med meg blitt inspirert når du ser hvor lett det er å få jobb i media- og kommunikasjonsbransjen for tida :-) Fra andre sykepleiere har jeg fått råd om å ta studiet på fulltid, og basere meg på å jobbe hver tredje helg + ferier. Og nei - vi er ikke for gamle :-)

 

Hvor skal du studere?

Link to comment
Share on other sites

Oi... deg hadde det vært artig å snakke med! Jeg er en 32 år gammel mann og har samme yrkesbakgrunn og samme planer. Fra høsten skal jeg studere sykepleie, og gleder meg stort. Jeg har tenkt, vurdert og budsjettert lenge - og du har kanskje i likhet med meg blitt inspirert når du ser hvor lett det er å få jobb i media- og kommunikasjonsbransjen for tida :-) Fra andre sykepleiere har jeg fått råd om å ta studiet på fulltid, og basere meg på å jobbe hver tredje helg + ferier. Og nei - vi er ikke for gamle :-)

 

Hvor skal du studere?

 

Ohoi - det var jo omtrent identisk situasjon! Artig! Om bare alle journalister som forsvinner ut av yrket hadde gått inn i helsevesenet, vill mye vært løst.

 

Media er, som du er inne på, en noe utrydningstrua bransje om dagen. Jeg har faktisk karra til meg fast jobb, men det er ikke akkurat et inspirerende yrke å være i om dagen. Så planen er vel nå å få unna litt gjeld og etcetera, og gå for HiO til våren.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy