Jump to content
Sykepleiediskusjon

Det tøffeste jeg har gjort!


Tromsø

Recommended Posts

Jeg har vært inne på forumet tidligere og bedt om å bli overbevist om det ene eller det andre, fordi jeg er 32 år, godt utdannet med en flott karriere i mediebransjen - og en gammel sykepleiedrøm i hjertet. Nå har det rent litt vann i havet siden sist...og jeg har akkurat takket nei til et flott jobbtilbud (500.000 i lønn :-( ) og leverer min oppsigelse på min nåværende arbeidsplass fredag. Hvorfor? Fordi jeg skal gå sykepleien fra høsten. Si at jeg er tøff, da! Trenger litt oppmuntring nå, føler jeg har dumma meg ut, gjør vrak på alle mine fine vitnemål og attester. Ja, jeg kjenner rett og slett litt sorg fordi jeg forlater det jeg har strevd for å bygge opp.

---

Har kommet inn på skolen!! Hadde søkt om tidlig opptak pga oppsigelsestid.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Husker godt at du har vært her og bedt om råd :)

Klart du er tøff, som sier nei takk til en god lønn og leverer oppsigelse.

Det er ikke alltid enkelt å ta valg, det er ofte lettere å bli der man er enn å velge noe nytt.

Men jeg tror og håper du har gjort et godt valg, Du har nemmelig fulgt hjertet og da tviler jeg på at du kommer til å angre.

Gratulerer masse ;)

Link to comment
Share on other sites

DU ER TØFF!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hjalp det...? ;) Og ja jeg synes det er kjempetøft, er ikke lett å bare si opp og takke nei til ny jobb når du har det trygt og sikkert der du jobber nå... Men om det er sykepleier du vil bli, så ville jeg satset på det altså! Du kan jo altids gå tilbake om du skulle ombestemme deg :)

Link to comment
Share on other sites

Du ER tøff!

Å være rik på penger betyr ikke nødvendigvis at man er lykkelig!

Du følger drømmen og hjertet ditt om å bli sykepleier, og selv om lønnen blir lavere, så tror jeg du blir mer fornøyd i lengden!

Og sykepleier lønnen er faktisk ikke ille. Selv om det for mange er en ulempe å jobbe turnus, så utgjør turnustilleggene ganske mye!

Link to comment
Share on other sites

Du ER tøff!

Å være rik på penger betyr ikke nødvendigvis at man er lykkelig!

Du følger drømmen og hjertet ditt om å bli sykepleier, og selv om lønnen blir lavere, så tror jeg du blir mer fornøyd i lengden!

Og sykepleier lønnen er faktisk ikke ille. Selv om det for mange er en ulempe å jobbe turnus, så utgjør turnustilleggene ganske mye!

 

Takk for oppmuntring. Ja, apropos det, hvor mye kan jeg regne med å ha utbetalt ca i måneden hvis jeg går tredelt turnus. Jeg regner med å ha med meg 8 års ansiennitet (for jeg har forstått at jeg for for annen jobb også?)

Link to comment
Share on other sites

Takk for oppmuntring. Ja, apropos det, hvor mye kan jeg regne med å ha utbetalt ca i måneden hvis jeg går tredelt turnus. Jeg regner med å ha med meg 8 års ansiennitet (for jeg har forstått at jeg for for annen jobb også?)

 

 

Jeg synest du er tøff jeg! Det er ikke alltid like lett å ta slike valg....

 

Jeg har ca 40 000 kroner brutto hver måned og jeg jobber 2.skift med hver 4.helg. Jeg har 100% stilling og full ansenitet....Klager ikke....

Link to comment
Share on other sites

Takk for oppmuntring. Ja, apropos det, hvor mye kan jeg regne med å ha utbetalt ca i måneden hvis jeg går tredelt turnus. Jeg regner med å ha med meg 8 års ansiennitet (for jeg har forstått at jeg for for annen jobb også?)

 

Sykepleierlønn med 8 års ansiennitet er ca 347 000 i året.

For noen år siden, da jeg jobbet 3-delt turnus ble det sagt at turnustilleggene var ca 40 000 i året.

Men tilleggene har jo også økt de siste årene, så nå vet jeg ikke.

 

Om dine tidligere jobber utløser ansiennitet vet jeg ikke. Tror det bare gjelder jobber i det offentlige som automatisk teller med, ut over det er det opp til den enkelte arbeidsgiver.

 

Mange steder får man også mulighet til å binde seg til fast natt, jobb flere helger (feks annen hver helg i stedet for hver tredje), og da får man ofte en årlig kompensesjon for dette, samt at turnustilleggene selvsagt øker.

Jeg kjenner flere som har hatt slike ordninger, og vært oppe i ca 450 000 brutto.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Husker godt at du har vært her og bedt om råd :)

Klart du er tøff, som sier nei takk til en god lønn og leverer oppsigelse.

Det er ikke alltid enkelt å ta valg, det er ofte lettere å bli der man er enn å velge noe nytt.

Men jeg tror og håper du har gjort et godt valg, Du har nemmelig fulgt hjertet og da tviler jeg på at du kommer til å angre.

Gratulerer masse :)

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk å lese! jeg går og brygger på det samme. jeg har en lang utdannelse, ble ferdig for tre år siden og har vært veldig heldig og fått veldig kule og relevante jobber og har virkelig ingenting å klage på. Men jeg går og kjenner på at noe mangler. Og får et par uker siden kjnet jeg at det kanskje er dette: sykepleie jeg skal. jeg kommer fra en inngrodd akademikerfamilie og har nesten bare Blindern-venner, så det kjennes virkelig som et sprang. Veldig gøy å høre at det finnes flere dere ute!

Link to comment
Share on other sites

Hei Knas og velkommen hit :)

Spennende at du tenker på å studere sykepleie, at du vurderer å gi slipp på det du har nå..

Det synes jeg er virkelig flott når folk følger hjertet sitt. Håper du holder oss oppdatet om hva du gjør. Har du noen spørsmål underveis så er det bare å spørre.

Link to comment
Share on other sites

Takk for det!

Er det noen av dere som har studert 100% og jobbet ved siden av? Jeg har ikke tålmodighet til deltidsstudier, og synes ikke jeg kan ta op mer studilån etter 7 år på blindern. så jeg tenker full tid og jobbe ca 40% ved siden av.

Tromsø: hvordan tenker du å finanisere studiene?

Link to comment
Share on other sites

Takk for det!

Er det noen av dere som har studert 100% og jobbet ved siden av? Jeg har ikke tålmodighet til deltidsstudier, og synes ikke jeg kan ta op mer studilån etter 7 år på blindern. så jeg tenker full tid og jobbe ca 40% ved siden av.

Tromsø: hvordan tenker du å finanisere studiene?

 

Hei!

Jeg har spart opp endel midler de siste årene, og har laget et budsjett som sier at jeg skal jobbe inn om lag 130.000 ila de tre studieårene. Jeg har fått deltidsjobb på et sykehjem.

Link to comment
Share on other sites

Hei tøffa!! :) For det er du :)

 

Jeg gjorde også det! Når jeg var 32 år satt jeg på et kontor jeg har jobbet i 9 år og følte at noe virkelig manglet.

Den følelsen hadde jeg hatt i noen år. Jeg hadde tenkt på sykepleien lenge og valgte til slutt å følge "drømmen".

det er 3 år siden og om 3 mnd er jeg ferdig utdannet sykepleier!! Jeg har to små barn og ALT går hvis man er innstilt.

Kan hende du vil angre deg av og til når eksamenstiden står på som værst, men det går nok over! I alle fall for meg!

Så gled deg til et nytt og meningsfylt yrke :-))

 

Og lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hei tøffa!! :) For det er du :)

 

Jeg gjorde også det! Når jeg var 32 år satt jeg på et kontor jeg har jobbet i 9 år og følte at noe virkelig manglet.

Den følelsen hadde jeg hatt i noen år. Jeg hadde tenkt på sykepleien lenge og valgte til slutt å følge "drømmen".

det er 3 år siden og om 3 mnd er jeg ferdig utdannet sykepleier!! Jeg har to små barn og ALT går hvis man er innstilt.

Kan hende du vil angre deg av og til når eksamenstiden står på som værst, men det går nok over! I alle fall for meg!

Så gled deg til et nytt og meningsfylt yrke :-))

 

Og lykke til!

 

takk, Florence :-) men kall meg heller tøffingen i stedet for tøffa. Passer bedre på en mann:-) det er noen av oss som vil inn i dette yrket :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg har ca 40 000 kroner brutto hver måned og jeg jobber 2.skift med hver 4.helg. Jeg har 100% stilling og full ansenitet....Klager ikke

 

Er du en spesial utdannede sykepleier? Jobber du i staten eller kommune?

Synes det var en høy lønn selv om det er brutto.

Men netto er sikkert ikke mye etter skatten eller?

 

Man kan tjenne godt over halv million i året om en jobber ganske mye!... Men da om man er villig til dette vet jeg ikke!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forstått det sånn at all yrkeserfaring teller i sykehus (iflg NSF) og i kommunen teller kun offentlig praksis. Jeg jobber per dags dato på sykehus og har fått beregnet ansienniet i forhold til all den yrkeserfaringen jeg har hatt før. Er det slik at et offentlig sykehus kan velge hva de vil gjøre i forhold til ansiennitet? Synes det høres litt rart ut...*lurer*

Om dine tidligere jobber utløser ansiennitet vet jeg ikke. Tror det bare gjelder jobber i det offentlige som automatisk teller med, ut over det er det opp til den enkelte arbeidsgiver.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har vært inne på forumet tidligere og bedt om å bli overbevist om det ene eller det andre, fordi jeg er 32 år, godt utdannet med en flott karriere i mediebransjen - og en gammel sykepleiedrøm i hjertet. Nå har det rent litt vann i havet siden sist...og jeg har akkurat takket nei til et flott jobbtilbud (500.000 i lønn :-( ) og leverer min oppsigelse på min nåværende arbeidsplass fredag. Hvorfor? Fordi jeg skal gå sykepleien fra høsten. Si at jeg er tøff, da! Trenger litt oppmuntring nå, føler jeg har dumma meg ut, gjør vrak på alle mine fine vitnemål og attester. Ja, jeg kjenner rett og slett litt sorg fordi jeg forlater det jeg har strevd for å bygge opp.

---

Har kommet inn på skolen!! Hadde søkt om tidlig opptak pga oppsigelsestid.

 

 

Hei tøffen.

 

Jeg står litt i samme situasjon som deg og lurer på hvordan du løser det økonomiske. Vist du har hus, bil og unger da?

Link to comment
Share on other sites

Hei tøffen.

 

Jeg står litt i samme situasjon som deg og lurer på hvordan du løser det økonomiske. Vist du har hus, bil og unger da?

 

Hei,

 

ja, jeg så deg i går - og tenkte jeg skulle svare. Jeg hadde masse av de samme tankene da jeg planla dette, ettersom jeg har hus, bil, gammelt studielån etc. Riktignok ikke kone og barn ennå, men satser på at det er like om hjørnet :-)

 

For det første, du har akkurat like stor rett til lån og stipend som da du var "ung" student, med mindre du har fått 8 års studiestøtte tidligere. Jeg har lagt meg opp litt penger, og så jobber jeg hver tredje helg på sjukehuset.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

ja, jeg så deg i går - og tenkte jeg skulle svare. Jeg hadde masse av de samme tankene da jeg planla dette, ettersom jeg har hus, bil, gammelt studielån etc. Riktignok ikke kone og barn ennå, men satser på at det er like om hjørnet :-)

 

For det første, du har akkurat like stor rett til lån og stipend som da du var "ung" student, med mindre du har fått 8 års studiestøtte tidligere. Jeg har lagt meg opp litt penger, og så jobber jeg hver tredje helg på sjukehuset.

 

 

Takk for tipset der Tromsø.

 

Det er godt å se at det ikke bare er meg som føler jeg har havnet på feil hylle! Man føler liksom man kaster bort en hel kariere. Men man skal jo trives med det man skal jobbe med resten av livet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 1 year later...

Jeg har vært inne på forumet tidligere og bedt om å bli overbevist om det ene eller det andre, fordi jeg er 32 år, godt utdannet med en flott karriere i mediebransjen - og en gammel sykepleiedrøm i hjertet. Nå har det rent litt vann i havet siden sist...og jeg har akkurat takket nei til et flott jobbtilbud (500.000 i lønn :-( ) og leverer min oppsigelse på min nåværende arbeidsplass fredag. Hvorfor? Fordi jeg skal gå sykepleien fra høsten. Si at jeg er tøff, da! Trenger litt oppmuntring nå, føler jeg har dumma meg ut, gjør vrak på alle mine fine vitnemål og attester. Ja, jeg kjenner rett og slett litt sorg fordi jeg forlater det jeg har strevd for å bygge opp.

---

Har kommet inn på skolen!! Hadde søkt om tidlig opptak pga oppsigelsestid.

Hei Tromsø!

Jeg er i nesten samme båt på nåværende tidspunkt som du var. Har lenge drømt om å bli sykepleier, men satset på å bli siviløkonom og har nå jobbet i to år. Likevel sitter drømmen fortsatt i, og jeg vurderer å begynne på sykepleiestudiet til høsten. Jeg møter mye positivitet, men også mange spørsmål om hvorfor i alle dager jeg skal begynne på nytt studie.

Du som har vært gjennom nettopp dette, hvordan har det gått? Jeg ser du skrev dette i 2010, så regner med du både har studert ferdig og jobbet i et par år.. :)

Takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Hei! 😊 Hvordan gikk det med deg og sykepleierstudiene? Jeg sitter og vurderer å søke sykepleierstudiet til høsten og tråler internett etter andres erfaringer og råd.. 🤓🤗

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy