Jump to content
Sykepleiediskusjon

Medisinsk praksis


Sumati

Recommended Posts

Hei!

vi skal velge praksisplasser for medisinsk praksis denne uka, og jeg aner ikke hva jeg skal velge! Jeg vet ikke hvilket område jeg ønsker å jobbe innenfor når jeg blir ferdig utdannet sykepleier, men håper å finne mer ut av det i løpet av studiet og praksisperiodene. Er det noen som har noen gode råd og tips til hva som kan være lurt å tenke på når jeg skal velge praksisplass? Hvor får man prøvd seg på mest mulig varierte prosedyrer? Har fundert litt på barneavdelingen, men er veldig usikker.

 

Alle innspill tas i mot med takk!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville anbefalt deg nefrologisk post, fordi der får du et bredt sykdomsbilde i og med at det er eldre pasienter med mange sykdommer. I tillegg får du sikkert flere sjanser til å øve på prodesyrer som stell av sår, cvk-skift, kateterisering, venefloninlegging mm som er nyttig å ha med seg. Det er ofte mye stell der, så om du ikke har jobbet med tunge pasienter før er det en god sjanse til å bli mer sikker på det, og så er det mye målinger og slikt. MASSE å gjøre!

Link to comment
Share on other sites

Jeg var, som Banshee, i medisinsk praksis på en nefrologisk post. I etterkant fikk jeg et studentvikariat ved samme post, og skal begynne ved samme avdeling som ferdig utdannet sykepleier om noen uker! :-) Stortrivdes, med andre ord!

 

Det er masse og lære! Ved vår avdeling har vi alt fra gravide kvinner med pyelonefritter, pasienter som har utviklet nyresvikt som følge av diabetes, eller en reumatisk sykdom og pasienter med akutt nyresvikt p.g.a uheldig medikamentbruk/interaksjoner. Vi har pasienter som kommer inn med peritonitt, som følge av peritonealdialyse og pasienter som er nyretransplantert som har pådratt seg en infeksjon. Intoxer kommer også inn med jevne mellomrom.

 

Som sagt, masse og lære! Anbefales på det varmeste! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal også velge praksisplass i medisinsk i morgen.

 

Jeg tror man må tenke over hva man interesserer seg mest for og luke ut det man ikke er begeistret over. Nyfødt og barne avdelinger er sikkert spennende, men det er sikkert strengere på hva du kan få lov å utføre der. Slik var det isåfall når ei venninne av meg var det, men kan jo variere. Jeg tror det meste er spennende da man ikke har vært på noen av avdelingene! Man lærer noe nytt uansett:)

 

Søk opp avdelingene på nettsidene til sykehuset og se hvilke diagnoser de har. Det har jeg gjort. Men det er et vanskelig valg!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke valgt barneavdeling, da får du gjøre lite prosedyrer. Det har også liten overføringsverdi til andre avdelinger du kan komme til å møte senere. Velg heller noe med bredere fokus, og som inkluderer en del stell dersom du ikke har vært så mye borti det tidligere. Hjertepasienter treffer du overalt, så hjerteavdeling kan vært nyttig. Lungepasienter likeså. Infeksjon kan være veldig variert (folk har alle mulige grunnsykdommer under sin infeksjon), og gerieatriavdelinger gir deg kompetanse på tverrfaglig samarbeid.

 

Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

Hei og først av alt velkommen hit :)

 

Min første sykehuspraksis var nettopp på en barneavdeling. Det var den praksisen jeg fikk i indremedisin.

Det er nok noe helt annet enn å jobbe på en voksenavdeling ja, men det var utrolig spennende. Jeg har aldri angret på det valget jeg gjorde.

Det var kanskje kke så mange prosedyrer, men akkurat det er ikke så viktig. Derimot var det mye medikamentregning!

Dette var en generell medisinsk avdeling for barn fra 2 til 17 år. Så det dekket alt fra onkologi, infeksjoner, hud, nevrologi, nyre, lever, lunge, intox til lett psykiatrii. Nå vet jeg at ved dette sykehuset har de ingen slik generell medisinsk avdeling mer, men velger man da infeksjonsmedisin så vil man få mye da infeksjoner kan påvirke alle organer.Vel mens jeg var der lærte jeg mye om undersøkelser, (var med på mange) mottak av akutt syke barn, ivaretagelse av pårørende, forberede barn til diverse undersøkelser, observasjoner, smitteregimer osv.

På barneavdelinger er det også en stor andel pasienter fra fremmede kulturer, det er også spennende.

Da jeg ble ferdig sykepleier begynte jeg på voksen avdeling, jeg var da redd jeg skulle ha "hull" pga manglende praksis fra medisinsk avdeling for voksne, men det gikk bra. Har aldri opplevd det som noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Hei og tusen takk!

 

En slik generell barneavdeling høres jo veldig spennende ut, med mye forskjellig. Ulike folk har nok ulike erfaringer, uansett hvilken avdeling det er snakk om. Mitt største "problem" er vel helst at det er så mye spennende jeg kunne tenkt meg å prøve :) Gleder meg uansett til sykehuspraksis - blir spennende å se hvordan det er, i forhold til sykehjem/hjemmetjeneste, som er det eneste jeg har tidligere erfaring med.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg var på en nyre, diabetes og endokrinologipost, og satt igjen med utrolig mye. Som nevnt over, er det svært mye forskjellig på en slik post. Vet ikke hvor spesialiserte poster dere har der du er, hos oss er det kanskje litt mer generelle poster.

 

Men jeg fikk i alle fall være med (blant annet) til dialyse, stelle cvk, legge inn ernæringssonde, venfloner på både hender, armer og føtter, blod, telemetri, EKG, transplanterte pasienter, lærte om både enteral og parenteral ernæring, lære unge mennesker om diabetes, eldre mennesker om kosthold, mye forskjellige medikamenter siden de ofte har et komplekst sykdomsbilde osv. Super praksis! :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy