LM3 Posted October 30, 2013 Report Share Posted October 30, 2013 Hei! Jeg er bare nysgjerrig på hva dere som ferdige sykepleiere (og dere som er sykepleierstudenter) mener om denne debatten som raser nå... Om leger kan reservere seg mot å henvise til abort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest FrkFryd Posted November 8, 2013 Report Share Posted November 8, 2013 Jeg er student, og synes dette er idioti på høyeste nivå! Selvsagt kan jeg forstå at noen kan føle at de går i mot sine etiske prinsipper, men da bør de ikke være fastlege. Som helsepersonell skal vi ikke dømme, men sette våre egne holdninger til side mens vi yter den helsehjelp pasienten har krav på. Tror folk det er lett for pleiere og leger på sandviken som nå må ha kontakt med han som drepte tre uskyldige mennesker på en buss? Eller alle som har vært/er i kontant med Breivik? De fleste kvinner som vil ha utført en abort er i en sårbar situasjon, og de trenger absolutt ikke å bli en kasteball i systemet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Insipidus Posted November 9, 2013 Report Share Posted November 9, 2013 Jeg har vært sykepleier i noen år og mener fastleger ikke kan reservere seg mot å henvise til abort. Det er jo ikke fastlegen som tar bestemmelsene. Avgjørelsen tas av etisk komite og pasienten selv. Å ikke henvise pasienter som ønsker abort er på lik linje å ikke henvise pasienter med menisk. Alt fastlegen gjør er å henvise. Denne pasientgruppen er stigmatisert nok! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sissel Posted December 7, 2013 Report Share Posted December 7, 2013 Enig. Har man valgt å bli lege må man bare innse at det er enkelte arbeidsoppgaver man bare må gjøre, selv om det ikke er så gøy. Sånn er det med mange yrker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted January 2, 2014 Report Share Posted January 2, 2014 Nå er det også noen leger som reserverer seg mot å legge inn spiral: http://www.aftenposten.no/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chris Johansen Posted January 7, 2014 Report Share Posted January 7, 2014 Nå er det også noen leger som reserverer seg mot å legge inn spiral: http://www.aftenposten.no/ Er så idiotisk det der, skulle ikke vært lovlig, altså det å resvere seg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.