Jump to content
Sykepleiediskusjon

Nurse practitioner til Norge


Marianne

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

ja!! jeg er så glad for det der! jeg leste om det første gang når det sto i sykepleienbladet jeg fikk i posten. Satt på tbanen og ropte nesten høyt: JAAAA!

 

det studiet skal jeg ta! men vil ikke være "prøvekanin" på nytt studiet og greit å vente til barna er litt større!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Som sagt er denne tråden litt gammel, men jeg hiver meg på allikevel.... hva tenker dere om "nurse practicioner" (heter det vel?), Jeg tenker på dette med at sykepleieren i f eks USA kan ta tilleggsutdanning og derved oppnå selvstendig rett til foreskrivning av enkelte preparater i f eks geriatri... Det begynner jo å blitt flytende grenser mellom profesjonene, tenker jeg, og mener det blir vanskelig å trekke så voldsomt bastante grenser mellom de ulike rollene etterhvert. Jeg er annetårs studen på sykepleien, og det snakkes om muligheten for å få den samme muligheten i Norge etterhvert. Meninger?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Som sagt er denne tråden litt gammel, men jeg hiver meg på allikevel.... hva tenker dere om "nurse practicioner" (heter det vel?), Jeg tenker på dette med at sykepleieren i f eks USA kan ta tilleggsutdanning og derved oppnå selvstendig rett til foreskrivning av enkelte preparater i f eks geriatri... Det begynner jo å blitt flytende grenser mellom profesjonene, tenker jeg, og mener det blir vanskelig å trekke så voldsomt bastante grenser mellom de ulike rollene etterhvert. Jeg er annetårs studen på sykepleien, og det snakkes om muligheten for å få den samme muligheten i Norge etterhvert. Meninger?

 

Jeg synes det høres ut som en spennende videreutdannelse. På en måte kunne jeg godt tenkt meg å ta den selv. Men så tenker jeg litt som deg at det blir litt flytende grenser mellom profesjonene og det ønsker jeg ikke. Redd det skal ende med at vi blir en slags annenrangs fastlege. Jeg tenkte spesielt på det etter å ha lest denne artikkelen i sykepleien i dag: http://www.sykepleie...mest-sykepleier

Mulig jeg er gammeldags, for hva som er legeoppgaver og sykepleieoppgaver endrer seg jo i takt med utviklingen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
Guest Engasjert sykepleier

 

Denne videreutdanningen er dessverre ikke tilgjengelig i Norge enda. Det nærmeste man kommer er avansert klinisk sykepleie master/avansert geriatri. Dessverre er ikke arbeidsmarkedet modent enda for disse utdanningene. Det er ingen stillinger som jeg har sett, hvor denne type kompetanse hadde vært gunstig. Dessverre henger også Norge langt etter i forhold til ordinasjonsrettigheter. Sykepleiere i andre vestlige land har f.eks. begrenset ordinasjonsrett, og har hatt dette i lang tid. Det er et praktisk hinder som hadde lettet arbeidshverdagen til mange sykepleiere, og spart legeressurser som allerede er knappe. I tillegg er det ikke etablert noen slags fastlegekontor-funksjon til disse sykepleierne, som i andre land. Der kunne de blant annet fulgt opp diabetes, blodtrykk, astma, psykiske lidelser, eller andre familiesykdommer. Dette kunne fått ned ventetiden hos fastlegen. Poliklinikkene har heller ikke lagt til rette for en slik autonomitet blant sykepleiere.

 

Jeg tenker ikke at vi skal bli mini-leger, men likevel. Hva vis det blir slik? Jeg har ingen problemer med det. Jeg har en sterk tro på at økt kunnskap uansett profesjon, gjør oss bedre beredt til å håndtere utfordrende situasjoner. Jeg synes det er horribelt at sykepleiere ikke lærer å gjøre topp-til-tå undersøkelse, og innehar kompetansen til å vurdere symptomene. Tidlig identifisering av potensielt livstruende tilfeller kunne startet allerede hos sykepleieren, som det som oftest gjør. Men da med større grunnlag for vurdering. Tenk om en pasient er tungpustet. Du har evnen til å auskultere, og skille mellom obstruksjon, eller stuvning. Medikamentelt er det forskjellig behandling. På den måten blir ikke rett behandling forsinket, fordi sykepleieren vet hva de behandler.

Link to comment
Share on other sites

 

Takk for svar :)

Da forstår jeg at det trolig er slik jeg fryktet, at det kanskje ikke finnes jobber der de etterspør en slik kompetanse. Det er veldig synd. Håper noen kan fortelle meg at jeg tar feil.

Trodde avansert klinisk sykepleie master/avansert geriatri tilnærmelsesvis det samme som Nurse Practitioner. Vet du hva som er forskjellen?

Link to comment
Share on other sites

 

10 hours ago, Guest Engasjert sykepleier said:

 

Denne videreutdanningen er dessverre ikke tilgjengelig i Norge enda. Det nærmeste man kommer er avansert klinisk sykepleie master/avansert geriatri. Dessverre er ikke arbeidsmarkedet modent enda for disse utdanningene. Det er ingen stillinger som jeg har sett, hvor denne type kompetanse hadde vært gunstig. Dessverre henger også Norge langt etter i forhold til ordinasjonsrettigheter. Sykepleiere i andre vestlige land har f.eks. begrenset ordinasjonsrett, og har hatt dette i lang tid. Det er et praktisk hinder som hadde lettet arbeidshverdagen til mange sykepleiere, og spart legeressurser som allerede er knappe. I tillegg er det ikke etablert noen slags fastlegekontor-funksjon til disse sykepleierne, som i andre land. Der kunne de blant annet fulgt opp diabetes, blodtrykk, astma, psykiske lidelser, eller andre familiesykdommer. Dette kunne fått ned ventetiden hos fastlegen. Poliklinikkene har heller ikke lagt til rette for en slik autonomitet blant sykepleiere.

 

Jeg tenker ikke at vi skal bli mini-leger, men likevel. Hva vis det blir slik? Jeg har ingen problemer med det. Jeg har en sterk tro på at økt kunnskap uansett profesjon, gjør oss bedre beredt til å håndtere utfordrende situasjoner. Jeg synes det er horribelt at sykepleiere ikke lærer å gjøre topp-til-tå undersøkelse, og innehar kompetansen til å vurdere symptomene. Tidlig identifisering av potensielt livstruende tilfeller kunne startet allerede hos sykepleieren, som det som oftest gjør. Men da med større grunnlag for vurdering. Tenk om en pasient er tungpustet. Du har evnen til å auskultere, og skille mellom obstruksjon, eller stuvning. Medikamentelt er det forskjellig behandling. På den måten blir ikke rett behandling forsinket, fordi sykepleieren vet hva de behandler.

Nå fant jeg noe :)

Her forteller 10 sykepleiere som har tatt utdannelsen AGS (Avansert geriatrisk sykepleie)om jobben de har fått etter endt studie:

 http://www.uio.no/studier/program/geriatrisk-sykepleie-master/karriereintervjuer/

Ser at det er som du sier at det ikke har samme funksjon som i utlandet. I hvert fall ikke på fastlegekontor eller poliklinikk. En jobbet på poliklinikk, men det virker som om rollen hennes er noe annet enn det du tenkte på.

Kom til å tenke på at psykiatriske sykepleiere kan jo ha en liknende funksjonen, når de feks jobber på poliklinikk eller psykiatrisk legevakt. Og hva med helsesøster og jordmor?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
1 hour ago, Nonmaleficence said:

Flott samling av artikler Chatrine! Forhåpentligvis får vi noe tilsvarende til Norge snart. Jeg vil ikke si at AKS-master er det samme som en nurse practitioner, både i funksjon, rettigheter og ansvarsområde.

Først av alt velkommen hit :)

Hyggelig at du likte samlingen av artikler som jeg har lagt ut her.

Enig, AKS ser ut til å være noe annet enn NP.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy