Jump to content
Sykepleiediskusjon

Paracetamol mot feber?


Charming

Recommended Posts

Jeg har tenkt litt på noe. Man gir jo pasienter paracetamol mot feber. Men hvorfor gjør man egentlig det da?

Jeg minns å ha lært at grunnen til kroppen skrur opp temperaturen er fordi infeksjoner bedre bekjempes da, og at baseluskene ikke liker seg så godt på høyere temperaturer enn vår kroppstemperatur.. Er det ikke da å kjempe litt mot naturens gang ved å skru temperaturen ned igjen? Regner med jeg har mistet et stort poeng her en plass, men litt flaut å være ferdig spl om 4 måneder og ikke skjønne det der. :(

Link to comment
Share on other sites

Hei:) Hvis jeg ikke husker feil så er det slik at hvis tempen er under 38,5 så bør/trenger man ikke gi febernedsettende fordi kroppens eget forsvarssystem er iverksatt for å bekjempe bakterier/virus ved å øke temperaturen, hvis tempen overstiger 38,5 er det en stress situasjon for kroppen, hjertet jobber raskere, og puls frekvensen øker derfor bør man da gi febernedsettende.

 

Noen andre innspill på dette? :) Som sagt så vet jeg ikke om jeg husker 100 % riktig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jeg har lært at vi ikke gir febernedsettende under 39 dersom pasienten ikke er plaget av feberen. Den tommelfingerregelen holder jeg her hjemme med ungene også. Når temperaturen er så høy som 39 og over, står pasienten blant annet i fare for å bli dehydrert. Man blir slapp av feberen, og det kan være vanskelig å få i seg nok væske.

Link to comment
Share on other sites

dersom en pasient har til vanlig "lav" temp, så vil 39 vær ganske høyt for denne personen, og da bør vel febernedsettende gis. har selv et barn med lav kroppstemp (36,6-36,8 i frisk tilstand), så når hun har 38 i feber så er hun veldig dårlig - bedriver derfor ingen regel etter boka på det. dette er vel etter min mening noe man bør se an etter hvor på skalaen man ligger kroppstemp-messig... eller?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har blitt smittet av en pasient med influensa (jobber på lunge), og har rundt 40 i feber dersom jeg ikke tar febernedsettende. Må si at det hjelper på allmenntilstanden med paracet. Dessuten synes jeg det er vanskelig å få i meg nok væske, og med lavere temperatur blir jeg jo ikke like dehydrert. Føler meg for øvrig helt elendig :(

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy